Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Хто такі ВПО та як їх підтримати: розробка уроку з інфографікою

За даними Міжнародної організації з міграції, майже 7 мільйонів українців стали внутрішньо переміщеними особами внаслідок повномасштабного вторгнення країни-терориста росії.

  • З яких областей України люди виїжджали наймасовіше?
  • Які регіони прийняли найбільше переселенців?
  • Як і чим можна допомогти тим, хто покинув або втратив свій дім?

Тему ВПО важливо обговорити з учнями, наприклад, на уроці з громадянської освіти, історії чи правознавства. Презентуємо розробку такого уроку про внутрішньо переміщених осіб з інфографікою. Автори матеріалів – ГС “Освіторія” в співпраці з Програмою сприяння громадській активності “Долучайся” за допомоги вчителя з громадянської освіти Миколи Попадюка та психологині Лариси Чаговець.

ДЛЯ ЯКИХ ТЕМ ЦЕЙ УРОК?

Відповідно до навчальної програми для закладів загальної середньої освіти “Громадянська освіта (інтегрований курс). 10 клас. Рівень стандарту” матеріал можна використати для проведення уроків у межах таких розділів і тем:

  • Розділ 3. Людина в соціокультурному просторі;
  • Розділ 4. Демократичне суспільство та його цінності;
  • Розділ 7. Україна, Європа, світ.

Мета уроку: сформувати в учнів цілісне уявлення про ВПО та можливі способи підтримки переселенців.

Завдання:

  • ознайомити учнів із поняттям ВПО;
  • сформувати цілісне уявлення про актуальну ситуацію з ВПО в Україні;
  • напрацювати конкретний перелік можливих активностей для підтримки ВПО;
  • спонукати учнів до реалізації проєктів та активностей для ВПО.

Що знадобиться для уроку:

  • підготуйте навчальну аудиторію для проведення роботи в групах – зіставте столи та стільці;
  • роздрукуйте Додаток 1 і/або Додаток 2 і/або Додаток 3 для кожної групи учнів або підготуйте мультимедійну презентацію.

Завантажити урок

Хто такі ВПО?

Для початку актуалізуйте наявні в учнів знання про те, хто такі ВПО. Для цього проведіть фронтальне обговорення за запитаннями:

  • Хто такі ВПО?
  • Чи всіх осіб, які покинули домівки, можна назвати ВПО? Чому?
  • У чому різниця між поняттями міграція та еміграція?
  • Як багато людей сьогодні мігрують?

Під час обговорення можете записувати на дошці в класі або онлайн-дошці головні тези, які висловлюють учні.

Запропонуйте учням переглянути інфографіку: “Внутрішньо переміщені особи: як українці мігрують під час війни”.

Запропонуйте поміркувати: як ви її розумієте?

Проведіть обговорення:

  • Що стало найбільшим відкриттям для вас із цієї інфографіки? Що ви дізналися нового?
  • Як багато українців повернулися додому? Які чинники на це впливають?

ЯК ДОПОМОГТИ ТИМ, ХТО ПОКИНУВ СВІЙ ДІМ: КОНСТРУКТОР УРОКУ

Об’єднайте учнів у шість груп (по п’ять осіб максимум) зручним для вас способом.

Можна об’єднати в групи учнів, які сидять поруч, або провести коротку гру “Атоми та молекули”.

Учитель пропонує учням уявити, що всі вони – це атоми, які хаотично рухаються та періодично об’єднуються. “Атоми-учні” мають хаотично рухатися в аудиторії (можна увімкнути музику) та відповідно до вказівки викладача (та вимкнення музики) можуть об’єднуватися у двійки, трійки, четвірки тощо. Після “об’єднання” учасники знову розпочинають хаотичний рух аудиторією до наступної вказівки викладача про об’єднання в групи. У такий спосіб викладач може об’єднати учнів у групи за потрібною кількістю – і так, щоб у групі були учні, які раніше не працювали разом.

Варіант 1

  • Запропонуйте кожній із груп обговорити й заповнити Додаток 1 “Робочий аркуш”. Учні обговорюють ідеї в групі, заповнюють робочий аркуш індивідуально.
  • Запропонуйте учням презентувати напрацювання кожної з груп (одна група – одне питання для презентації). Дайте можливість іншим групам висловлювати доповнення та спонукати учнів до вдосконалення власних робочих аркушів.
  • Проведіть обговорення:

– Які ідеї, на вашу думку, найдієвіші?

– Що із запропонованого ви могли б реалізувати?

– Які ризики та загрози існують? Як їх побороти?

Варіант 2

  • Роздайте учням Додаток 2 “Пам’ятка, як спілкуватися з тими, хто покинув свої домівки”, яку підготувала психологиня Лариса Чаговець.
  • Запропонуйте прочитати пам’ятку та визначити, що б учні додали або прибрали у своєму робочому аркуші.
  • Проведіть обговорення.

Варіант 3

  • Роздайте учням Додаток 3 “Поради та напрямки”.
  • Запропонуйте прочитати пам’ятку та визначити, що б вони додали або прибрали у своєму робочому аркуші.
  • Проведіть обговорення.

ЯК ВТІЛИТИ ВОЛОНТЕРСЬКИЙ ПРОЄКТ ДЛЯ ПІДТРИМКИ ВПО?

Обговоріть з учнями:

  • Як ви себе почували під час сьогоднішнього уроку?
  • Наскільки емоційно складною для вас була ця тема?
  • Що найголовніше ви сьогодні для себе дізналися?
  • Якими будуть ваші наступні кроки? Чи плануєте ви здійснювати щось із запропонованих ідей?

Домашнє завдання:

Прочитайте інтерв’ю із 16-річною Соломією Оліскевич, яка щодня волонтерила на вокзалі у Львові, щоб допомогти переселенцям. Напишіть есе на тему: “Маленькі кроки – великі результати: чому волонтерити може кожен?”

Фото: автор – jordache, Depositphotos

Інфографіка: ГС “Освіторія”

Матеріали за темою

Обговорення