Теми статті: вчителям, директорам, дружня школа, російська агресія
4 Вересня 2023
6 042
0
Раніше “Нова українська школа” запитувала у вчителів, у яких темах під час взаємодії з учнями в умовах повномасштабної війни їм потрібні підказки. У відповідях педагоги зазначали, що іноді учні зачіпають настільки глибокі та чутливі теми, на які не так легко одразу відповісти. Серед запитань, які найчастіше ставлять діти: “Коли закінчиться війна”, “Чому росія на нас напала?”, “Коли я побачу маму/тата?”, “Який сенс зараз вчитися” та інші.
Редакція систематизувала їх та попросила сімейних і дитячих психологинь Світлану Ройз та Наталію Подоляк надати вчителям відповідні поради.
У матеріалі читайте:
Далі – пряма мова психологинь та цитати з опублікованих матеріалів сайту НУШ.
Насамперед потрібно пам’ятати, що не знати відповіді на всі питання – нормально, наголошує Світлана Ройз. Тож коли ми говоримо про свої почуття і щиро кажемо дітям, що в нас немає відповіді, – ми не втрачаємо свій авторитет, а навпаки – стаємо ближчими. Не варто соромитися зізнатися, що і для вас певне питання складне і викликає багато почуттів.
Часом, такими питаннями учні шукають заспокоєння. Адже чим більше тривоги, тим більше відчуття контролю потрібно дітям. А інформація також дає це відчуття.
Іноді діти ставлять питання не для конкретної раціональної відповіді, а для того, щоби бути почутими, розповісти свою історію та виразити емоцію. Тоді варто намагатися зрозуміти, що стоїть за дитячим питанням:
Пошуки відповідей можуть супроводжувати навчальний процес:
“Питання важливіші за відповідь. Вони дають нам розуміння того, що відбувається у внутрішньому просторі дитини. А роздуми, що приводять до відповіді, самі собою можуть стати сходинками зростання”, – додала психологиня.
Будь-яка відповідь на складне запитання може містити три блоки:
Світлана: Тут можна щиро відповісти:
“Понад усе я хочу почути слово “перемога” й разом із вами її святкувати. Я не сумніваюся в нашій перемозі. Але, на жаль, ніхто не може точно сказати, коли вона буде. Ми всі – кожен на своєму місці її наближуємо. Хто – на фронті, хто – у тилу”.
А потім поставити зустрічні запитання:
Тобто спочатку висловлюємо щиру підтримку, нормалізуємо почуття, стабілізуємо дітей у теперішньому моменті, а потім перефокусовуємо їхню увагу на те, що вони можуть зробити.
Наталія Подоляк додає, що у відповіді на це запитання не потрібно визначати якісь терміни, адже цього ніхто не знає. Не варто давати порожні обіцянки. Натомість акцентуйте дітей на надії, на тому, що все має початок і кінець. Ми все робимо заради перемоги України.
Світлана: З відповідями на такі питання треба бути особливо уважними. Нам важливо скерувати роздуми так, щоби перевести дітей зі стану жертви в стан стійкості. Тому в структурі відповіді має бути одночасно й підтримка почуттів дитини, і скеровування до сили:
“Протягом усієї своєї історії політика росії була спрямована на загарбництво та підкорення інших. Втім, український народ завжди обстоював свою свободу та незалежність (тут діти можуть самі пригадати факти з історії). Ніхто не очікував, що українці зможуть дати таку потужну відсіч. А ми змогли й продовжуємо боротися, бо це наша земля”.
Якщо дитина формулює питання як “У чому ми винні?”, то відповідаємо:
Наталія: Також можна проговорити з дітьми, чому взагалі починаються війни. Хтось хоче забирати землі, хтось хоче, щоб усі підкорялися тощо. Ми не знаємо, що в думках росіян, але те, що вони роблять, не правильно й не є нормою.
Звичайно, можуть виникнути запитання, чому тоді росія досі не покарана. Адже часто діти мислять образами, вони хочуть конкретики, наприклад, щоби винних ув’язнили. Тож важливо наголошувати, що ми не самі, нас підтримує світ: хтось надає зброю, хтось допомагає фінансово тощо. Офіційне покарання росії обов’язково буде, але після того, як закінчиться війна.
Наталія: Тут теж не варто давати оцінок, інакше в дітей може виникнути синдром відкладеного життя. Мовляв, навіщо мені зараз вчитися тут, за кордоном, якщо я повернуся в Україну?
Звісно, ви можете підтримати учнів, які за кордоном, сказавши, що бажання повернутися додому абсолютно нормальне. Але не варто жити очікуваннями, забороняти собі радіти в іншому місці чи облаштовувати свій куточок в іншому помешканні. Такі обмеження ніяк не зарадять.
Світлана: Варіант відповіді може бути такий:
“Понад усе я б хотів/ла, щоб усі прямо зараз опинилися вдома, у рідній школі. Це справжнє випробування – жити далеко від домівки. І я захоплююсь тим, скільки в кожного з вас є сили адаптуватися до нового, підтримувати зв’язок та навчатися. Не впевнена, що я б впорався/лася”.
А про вибір повернутися в Україну чи залишитися за кордоном докладніше можна прочитати за посиланням.
Світлана: Тут треба підтримати почуття дитини:
“Так, складно довго не бачити та не чути рідних. Шкода, що вам доводиться проходити через це випробування. Впевнений/а, що найбільше бажання батьків – бути з вами, а також знати, що ви в безпеці.
Іноді нам здається, що якщо зараз близькі не з нами – це означає, що вони не хочуть бути з нами. Але насправді найбільша мрія батьків – бути поруч і найбільший сенс – усе зробити для того, щоб діти були захищені. На фронті батьки роблять усе для того, аби повернутися з перемогою”.
Потім запитати учнів:
Наталія: Також учителі можуть відповісти:
“Я не можу знати, коли мама чи тато повернеться, але мені дуже хотілося б підтримати тебе. Як я можу це зробити? Хочеш, ми з тобою поговоримо? Можеш підійти до мене, коли відчуватимеш потребу. Також ми з класом можемо зробити якийсь захід, присвячений нашим військовим тощо”. Тобто запропонуйте дітям різні варіанти підтримки.
Світлана: У таких випадках можна запропонувати учням дискусію і навіть роботу в групах над запитаннями:
Розмови про сенс – завжди важливі. Навіть із дітьми молодшого віку можна проговорити, які наші цінності, у що ми віримо, чого прагнемо, до чого йдемо.
Також можна розповісти учням про алгоритм перетворення мрій у дії. Для цього треба намалювати три кола одне в одному:
Якщо ми хочемо щось мати, нам потрібно щось для цього робити (і пишемо, що саме треба). А для того, щоб робити, треба спиратися на те, що в нас всередині – хто ми.
Разом із дітьми можна поміркувати про заповнення кожного із цих кіл, використовуючи в розмовах майбутнє, як ресурс. Наприклад, ми навчаємося, щоб досягти мрій, щоб відбудовувати Україну, щоб втілити те, що для нас важливе тощо.
Як підтримати дитину, якщо:
Світлана: У спілкуванні дітей військовослужбовців багато залежить від того, як ті, хто поруч, пояснюють рішення і вибір дорослих. Діти одночасно можуть відчувати дуже різні емоції: пишатися близькими, відчувати тривогу, страх, сум, злість, нерозуміння, роздратування тощо.
Часто всередині дітей можуть виникати такі думки:
На всі ці фрази й думки треба відповідати щиро, підтримуючи почуття дитини:
“Я знаю, як тобі складно. Але твої батьки на фронті заради тебе, заради себе й заради всіх, кого захищають. Ти можеш думати, чому саме твої батьки, чому не залишилися з тобою? Але пам’ятай, що вони люблять тебе. Зараз вони хочуть зробити так, щоб вороги більше не приходили на нашу землю. Якби вони не пішли на фронт, то зрадили б себе”.
Однак із фразою “пішли заради тебе, воюють заради тебе” треба теж бути обережними й формулювати так, щоб не викликати в дитини почуття провини (вище – приклад, як краще використовувати цю фразу).
Також іноді в дітей виникає “вторинна вигода”, мовляв, “мої близькі на війні – і “ви” (світ) мені винні”. Тут важливо, щоб дитина відчувала, чула від вас таке: “Знаю, тобі дуже складно. І ми пишаємося твоєю силою і вдячні твоїм близьким“. Тобто акцент на силі, а не на жертовності.
Варто уникати слів: “ти тепер старший”, “ти тепер за тата чи маму”, “ти – опора мамі/татові/ бабусі”. Дитина не має бути в ролі дорослого. Ми можемо лише просити бути уважними, відповідальними.
Якщо ж дитина переживає втрату, то педагоги можуть бути в контакті з родиною і шкільним психологом, щоб разом спостерігати за поведінкою дитини й вчасно надавати підтримку, йдеться в одному з матеріалів Світлани Ройз.
Раніше “Нова українська школа” публікувала окремий матеріал на тему втрати рідних дитини через війну. Докладніше можете ознайомитися за посиланням, а поки нагадаємо основне:
Також треба бути уважними до стану дітей під час читання текстів чи підготовки до свят, які стосуються батьків. У таких випадках їм можна запропонувати розповісти про своїх близьких, показати фото. Ми звикли до ігнорування теми втрати, а треба навпаки – з повагою прийняти досвід дитини та дати можливість відчути, що вона не сама у своєму горі.
Наталія: Вчителі мають пам’ятати, що військові, які повертаються з фронту, дуже чутливі й можуть гостро реагувати. Тому не варто агресивно скаржитися на дитину абощо. Краще попросити в батьків про допомогу.
Наприклад, дитина стала гірше вчитися і ви хочете це обговорити. Можна запитати: “Як мені допомогти вашій дитині відновити бажання вчитися, які думки у вас є щодо цього?” Тобто ставитися до батьків як до активних учасників освітнього процесу. Моралізування тут взагалі не працює, а навпаки наштовхує на гостру реакцію.
Якщо ви бачите, що людина не налаштована на діалог і вже прийшла з агресією, то варто делікатно про це сказати:
“Я бачу, що ви зараз знервовані. Чи комфортно вам зараз говорити в такому форматі, чи ми можемо спокійно сісти й обговорити запитання, які вас хвилюють?”
Часом люди можуть не усвідомлювати, що вони агресивні й що це відчувають інші. Тому варто обговорити ці емоції.
Серед дітей зараз потрібно проводити просвітницьку роботу щодо того, як підтримати військових, яких вони зустрічають на вулицях, у кафе, у транспорті тощо:
Також рекомендуємо прочитати матеріал на НУШ про те, коли і якими словами говорити з дитиною про людей з інвалідністю.
Наталія: Якщо повітряна тривога застала клас під час онлайн-уроку, то вчителі мають розуміти, що під час дистанційного навчання відповідальність за дітей несуть батьки. Тому все, що може зробити вчитель під час сигналу повітряної тривоги, це чітко проговорити:
“Зараз ми вимикаємо екрани й спускаємося в укриття. Коли закінчиться тривога, то повертаємося до нашого чату чи іншої платформи для комунікацій”.
А батьки вже мають потурбуватися про безпеку дітей.
Якщо ж учні перебувають у школі, вчителі мають пам’ятати кілька речей (нижче цитати з попереднього матеріалу редакції про те, як відволікти дітей від тривожних емоцій під час повітряних атак):
Світлана: Почати варто зі слів – “Ми в класі”. Дати контакт із реальністю, наприклад, попросити учнів знайти предмети певного кольору, знайти поглядом вікно, двері, постукати ногами по підлозі, розкласти речі на парті тощо.
Також потрібно створити “ритуали” повернення до уроків, наприклад:
Більше – за посиланням.
Наталія: Також було би добре зробити розклад мобільним. Тобто, щоби не було так, що після перебування в укритті діти мають писати якусь важливу контрольну, твір тощо. Після закінчення тривоги краще сконцентрувати увагу учнів на чомусь творчому чи на фізичній активності, щоби вони мали час отямитися від хаосу в укритті. Але це вже вирішує адміністрація школи.
Наталія: Такі ігри – це нормальна реакція дітей на події, у яких ми живемо. Зокрема, з їхньою допомогою діти вивільняють свої накопичені емоції. Тож вчителів і батьків не має це лякати. Однак варто встановити правила для дітей, наприклад, під час таких ігор ніхто нікому не заподіює шкоду.
Світлана: Серед правил ігор на тему війну можна встановити й таке: нападати одне на одного не можна, у нашому просторі всі свої й всі мають відчувати себе в безпеці.
Також можна скерувати активність дітей в інші ігри, дати можливість вивільнити напругу. Перелік вправ, які дають змогу вивільнити злість, за посиланням.
Фото із “Книжки сили й перетворень”. Джерело: Facebook Світлани Ройз
Щодо того, чи радіти кількості вбитих росіян, то ми можемо бути щирими у своїх реакціях. Наприклад: “Мені складно одночасно відчувати радість за те, що ворогів стає менше й думок про те, що кожне життя цінне. Сумно від того, що росіяни не цінують своє життя та життя інших. Я вдячний/а ЗСУ, що нас захищають”.
Світлана: Діти зараз відчувають одночасно багато почуттів, які їм складно усвідомити та вмістити. Вони проживають досвід втрати, одним із різновидів якої є втрата контактів, друзів, кола довіри та спілкування. Підсилює відчуття самотності й стрес.
Також він провокує поляризоване сприйняття реальності: свої – чужі, однозначно праві й однозначно неправі. Ще діти можуть під злістю на друзів маскувати жаль та злість за те, що самі вони перебувають в інших умовах.
Тож завдання вчителів у таких випадках кожен урок чи спілкування онлайн, якщо воно включає учнів, що приєднуються з інших країн і тих, хто живе в Україні, починати з дій, де всі б відчували залученість і те, що для них є місце в групі.
Такими діями можуть бути й загальна руханка для учнів молодшої школи, пісня, ритуал, який буде створений для конкретного класу, спільні проєкти. Якщо є можливість, то варто створювати простір, де б діти могли комунікувати й відновлювати контакти (спільна гра в мафію, обговорення фільму).
У розмові з дітьми також важливо акцентувати на тому, що наше розділення – на руку ворогам. А кожне відновлення стосунків із людьми, які нам ціннісно близькі, усіх нас підсилює. Фрази, які можна сказати для підтримки:
“Шкода, що всі ми проходимо випробування розлукою. Ви помічали, що чим менше ми спілкуємося, тим менше ми відчуваємо спільного між нами, навіть коли воно є? Як ви гадаєте, що залишилося спільного з тими, хто зараз за кордоном. Що б для вас було ознакою того, що стосунки відновлені?”
Над матеріалом працювали: Ірина Троян, Світлана Ройз та Наталія Подоляк
Титульне фото: unicef.org
Обговорення