Теми статті: вчителям, директорам, дистанційна освіта, якість освіти
19 Травня 2024
8 394
0
Інклюзивне навчання на дистанційці під час повномасштабної війни – ще той виклик і для освітян, і для батьків, і для дітей. У цих умовах однією з проблем є недооцінка [або і знецінювання] ролі асистента вчителя. Іноді складається враження, що асистент вчителя взагалі не потрібен під час дистанційних уроків. Втім, його відсутність дуже ускладнює навчання дітей з особливими освітніми потребами.
Асистенти вчителів мають унікальні знання і навички, без яких складно досягти успіху учнів під час онлайн-уроків. Асистенти можуть надавати індивідуальну підтримку, адаптувати матеріали, створювати спеціальні завдання і навіть організовувати групові заняття з урахуванням потреб кожного учня. А ще вони дуже допомагають вчителю і підтримують дітей.
Про це “Новій українській школі” розповіли директорка Херсонського НВК № 33 Тетяна Щетина й заступниця з навчально-виховної роботи НВК Наталія Колосовська. Про те
Ефективна взаємодія з учнями онлайн вимагає від асистента вчителя додаткових зусиль та креативних підходів. Тетяна Щетина наводить декілька порад, які допоможуть успішно комунікувати й навчати у віртуальному середовищі.
Учителі Херсонського НВК № 33 працюють за різними моделями співпраці з асистентами, зокрема, практикують
Розглянемо докладніше кожну з моделей.
Підтримуюче викладання
Тут асистент вчителя виконує функцію підтримки – надає вчителю необхідну інформацію, відповіді на питання, допомагає з управлінням платформою. Це вивільняє педагогу більше часу на взаємодію з учнями.
“На початку уроку асистент вчителя може використовувати різні методи, а саме “криголамчики” та інтерактивні додатки, ігри чи елементи ігор, аби позитивно налаштувати дітей та забезпечити їх активну участь під час уроку”, – додає асистентка вчителя Валерія Крикуненко.
Паралельне викладання
Під час паралельного викладання асистенти вчителів створюють сесійні зали для роботи з конкретними темами чи завданнями, маючи можливість працювати безпосередньо з невеликими групами дітей, надаючи індивідуальну підтримку.
Розглянемо докладніше, як під час уроку зарубіжної літератури асистентка вчителя Олена Гашенко індивідуалізує та адаптує завдання для дітей з ООП.
Викладання в команді
Застосування цієї моделі дає змогу асистентам та вчителям об’єднати зусилля для створення динамічного й захопливого уроку. Асистент бере участь у створенні додаткових матеріалів та взаємодії з учнями під час групової роботи.
“За цієї моделі викладання мені часто приходить на допомогу додаток Prezi“, – додає Олена Гашенко. Використовуючи цей додаток, можна виділяти й підкреслювати складні слова чи ключові фрази з презентації уроку. Це допомагає зосередити увагу учнів, особливо тих, які можуть мати труднощі з розумінням або запам’ятовуванням. Важливо й те, що додаток дає змогу асистенту вчителя використовувати емодзі й реакції для вираження емоцій та заохочення учнів. Це особливо корисно для підтримки дітей з ООП, оскільки емоційний аспект грає важливу роль у стимулюванні навчання і підтримці мотивації.
Додаткове викладання
Ця модель викладання може застосовуватися тоді, коли асистенту вчителя треба підсилити той матеріал, який викладає вчитель. Як розповідає Валерія Крикуненко, асистент вчителя під час уроку може
Якщо асистент вчителя – дипломований логопед або корекційний педагог, то в такій співпраці з вчителем (особливо на уроках мовно-літературної галузі) він може створювати індивідуалізовані плани навчання для дітей з ООП, розробляти адаптовані завдання та вправи для дітей з ООП, які не лише допоможуть засвоїти матеріал, а й будуть націлені на розвиток мовлення та комунікативних навичок, корекцію розумових процесів, таких як увага, концентрація, пам’ять та інші когнітивні функції.
Під час додаткового викладання вчитель та асистент вчителя можуть спільно розробляти та пропонувати додаткові завдання для тих учнів, які швидше засвоюють матеріал, або проєкти для поглибленого розуміння предмета. Також асистент слідкує за підняттям рук учнів та відповідає на їхні питання через чат у Zoom. Така співпраця вчителя й асистента вчителя дає змогу створити гнучке й індивідуалізоване навчання, особливо для учнів з ООП.
“На завершення уроку асистент вчителя проводить рефлексію, використовуючи інтерактивні додатки, наприклад Mentimeter“, – доповнює Валерія Крикуненко. За допомогою цього онлайн-сервіса можна:
Mentimeter особливо зручний для учнів з ООП, адже вони можуть обрати відповідь, натискаючи на один із запропонованих варіантів, де не потрібно обґрунтовувати свої думки.
“Не менш корисний інструмент для занять в інклюзивних класах – Canva. Це доволі популярний серед освітян сервіс. Асистенти вчителів Херсонського НВК № 33 ефективно використовують його, щоб створити презентації, відео, постери, ілюстрації тощо“, – розповідає Олена Гашенко.
Так, за допомогою сервісу можна створити підказки для дітей, як вони мають діяти під час повітряних тривог, дихальні та релаксаційні вправи, поради для управління емоціями під час стресових ситуацій, які стануть їм у пригоді будь-де.
Окрім цього, у Canva можна створити візуальні опори з ключовими моментами твору, поясненням нових понять, інструкціями до завдань, алгоритмами дій для кращого розуміння та запам’ятовування інформації.
Наприклад, учні з аутизмом можуть мати труднощі в сприйнятті соціальних сигналів та візуальних деталей. Озвучене відео з демонстрацією портрета героїні може допомогти їм краще зрозуміти її характер через аудіальний тип сприйняття. Учні з порушенням уваги можуть втрачати цікавість під час читання тексту, але озвучене відео допомагає активізувати їх увагу та стимулювати цікавість до вивчення твору.
Асистент вчителя також може створити в Canva шаблони для інтерактивних завдань. Наприклад, на уроці української літератури під час вивчення біографії Лесі Українки учні створювали сторінку письменниці в соціальній мережі. Діти з інтелектуальними труднощами мають проблеми при роботі із цифровими додатками, тому асистентка вчителя підготувала готові шаблони.
“При створенні інфографіки та готових шаблонів важливе використання різних кольорів та шрифтів. Для учнів та учениць із поганим зором або дислексією це може бути особливо корисним, оскільки кольори й шрифти допомагають візуально виділити ключові аспекти матеріалу“, – додає Олена Гашенко.
Також Canva використовують для створення дидактичних ігор. Наприклад, можна зробити гру “Метелики знань”, де на кожному крильці метелика розмістити питання за сюжетом твору, який діти вивчають, або гру “Пазли”, де із частин картинки потрібно скласти зображення, яке підведе до теми уроку.
“Також ця платформа дає змогу спільно працювати над проєктами“, – акцентує Олена Гашенко. Асистент вчителя може налаштувати спільний доступ до проєктів, щоб учні могли об’єднуватися в групи та працювати разом. Наприклад, під час роботи над проєктом “Чому важливо берегти пташок?” з української літератури асистент вчителя створила спільну презентацію, де учні ділилися своїми ідеями, збирали інформацію, створювали власні ілюстрації та обговорювали матеріал в онлайн-середовищі. Водночас асистент вчителя координує дії учнів, слідкує за роботою та допомагає. Учням, які мають проблеми з концентрацією уваги, асистент вчителя може запропонувати використовувати таймер, щоб допомогти їм зосередитися на завданні протягом певного періоду часу. А також робити короткі перерви під час роботи, щоб дати можливість учням відпочити, розслабитися, адже учні з особливими освітніми потребами можуть швидше втомлюватися, втрачають інтерес до виконання завдання та часто мають труднощі при перемиканні уваги.
А ще Canva корисна тим, що дає змогу адаптувати матеріали до потреб учнів з ООП.
Не менш цікавим є те, що Canva пропонує інструменти на основі штучного інтелекту, які допоможуть асистенту вчителя в створенні контенту. Наприклад, можна використовувати інструмент “AI-автор” для генерації текстів, “AI-дизайнер” для створення зображень, “AI-перекладач” для перекладу текстів на інші мови. Генерація картинок за допомогою ШІ може допомогти учням із різними освітніми потребами краще уявити поняття або концепції, які вони вивчають. Наприклад, для учнів із порушеннями мовлення або інтелектуальними порушеннями, використання візуальних зображень може допомогти їм краще зрозуміти тему; для учнів із розладами аутичного спектра, яких можуть не цікавити навчальні матеріали, візуально привабливі зображення зроблять навчання більш захопливим і стимулюючим.
“Та і взагалі, візуальні матеріали можуть полегшити запам’ятовування інформації для учнів із різними освітніми потребами, а коли ці матеріали діти ще і створюють самостійно, то навчання стає ще цікавішим”, – каже Олена Гашенко.
QR–коди теж можна легко генерувати у Canca. З їх допомогою:
Діти з розладами аутичного спектра чи діти з порушеннями уваги можуть зіштовхнутися з труднощами під час виконання певних завдань у звичайний спосіб. Використання QR-кодів може бути корисним, оскільки вони надають можливість швидкого доступу до матеріалів, спрощуючи процес навчання та зменшуючи вимоги до уваги. Крім того, асистент вчителя може згенерувати QR-код у вигляді квітки, кота чи дібрати різні кольори.
У Херсонському НВК № 33 асистенти вчителів активно використовують мнемотехніку, особливо в початковій ланці. “Мнемотехніка – це система методів для покращення пам’яті та полегшення запам’ятовування інформації“, – ділиться досвідом Валерія Крикуненко. Ці методи можуть містити асоціації, структуризацію інформації, візуалізацію, розробку асоціативних карт, які полегшують запам’ятовування та відтворення інформації.
Наприклад, на уроці читання асистентка вчителя Валерія Крикуненко використовувала мнемотехніку при вивченні поезії Анатолія Костецького “Батьківщина”. Вона підготувала картинки, схеми, які відображали ключові моменти вірша, наприклад, символічне зображення Батьківщини або картинку з осіннім лісом чи весняним лугом.
Також учні створювали асоціації між звуками, предметами й образами у вірші. Наприклад, рядок “Батьківщина – це мама й тато, це твої найщиріші друзі…” можна асоціювати з кольоровими малюнками, фотографіями рідних або предметами, які діти добре знають (м’яч чи улюблена іграшка дітей, яка нагадує їм дружбу). У такий спосіб діти зможуть легше запам’ятати рядки вірша.
Для використання мнемотехніки помічним є сервіс Pinterest. Там можна знаходити та зберігати цікаві ідеї для різних проєктів. Асистенти вчителів можуть створювати власні дошки та піни, додавати на них зображення, відео та інші елементи, або завантажувати свої. Pinterest можна використовувати для пошуку натхнення на уроки математики, історії, літератури, мистецтва тощо.
Ще один сервіс, який активно використовують асистенти вчителів у НВК, це Wordwall – онлайн-платформа для створення і використання інтерактивних освітніх ресурсів та ігор. Там асистенти вчителів розробляють завдання, пазли, кросворди, анаграми, ігри з мови, математики та інших галузей.
Помічними на онлайн-уроках також є такі ресурси як сайт “Розвиток дитини” (генератор завдань), Learningapps, Ребус № 1, Word cloud (Хмара слів).
Сайт “Розвиток дитини” [є ліміт на завантаження та генерацію завдань безплатно] дає змогу асистенту вчителя створювати завдання для дітей різного віку з математики, читання, письма та інших галузей за заданими параметрами будь-якого рівня складності в режимі онлайн.
LearningApps асистенти вчителів Херсонського НВК № 33 використовують для створення інтерактивних вправ. Тут можна обрати готовий шаблон або створити власний. Вправи можуть містити питання-відповідь, сполучення, розподіл, пазли та багато іншого.
Ребус – одна з найпопулярніших ігор, яка використовується асистентами вчителів. У ребус можна зашифрувати прислів’я, приказки, уривки з віршів, слова та окремі фрази. На сайті “Ребус № 1” зібрані тисячі цікавих ребусів для дітей та дорослих. А ще там є генератор ребусів, де асистент вчителя одним кліком може перетворити на ребус будь-яке слово чи фразу. Учні обожнюють, коли педагоги використовують такий метод, тому що це їх надихає, мотивує до навчання, уроки цікаві та різноманітні.
Word cloud (Хмара слів) – це візуальна демонстрація слів чи тексту, яку часто використовують асистенти вчителів для того, щоби показати ключові терміни або теги. Хмари слів можуть містити різні кольори та шрифти, їх можна створювати різних форм та стилів, що дає відмінний результат у навчанні учнів з ООП, адже зазвичай у цих дітей добре розвинена зорова пам’ять.
Важливим цифровим інструментом асистента вчителя є інтерактивні онлайн-дошки, такі як Padlet, Jamboard, Miro, Linoit. З їх допомогою асистент вчителя може:
“Ще один цікавий цифровий ресурс, який асистент вчителя може використовувати для урізноманітнення навчання, роблячи його більш захопливим для учнів – це віртуальні музеї”, – каже Олена Гашенко.
Деякі віртуальні музеї мають інтерактивні елементи, наприклад, діти можуть взаємодіяти з експонатами, слухати аудіогіди або переглядати відео. Це корисно для учнів з особливими освітніми потребами, адже так вони сприймають інформацію через різні канали (аудіали, візуали, кінестетики). У Херсонському НВК № 33 на уроках історії учні можуть відвідати музей козаків. Під час “візиту” асистент вчителя допомагає учням орієнтуватися в музеї, знаходити важливі експонати чи виставки. До речі, такі відвідування онлайн-музеїв допомагають розвивати просторове орієнтування, творче та аналітичне мислення, дитячу уяву і сприяють розвитку креативності. Асистент вчителя може звернути увагу на певні експонати, які є особливо цікавими для дітей; може додатково пояснити та відповісти на питання, які виникають під час екскурсії.
На одному з уроків мистецтва асистент вчителя підготувала онлайн-екскурсію в галерею картин. Після завершення екскурсії, коли діти ділилися враженнями, асистентка вчителя спільно з вчителем мистецтва запропонували реалізувати проєкт “Картина, що оживає”. Для цього вони обрали декілька відомих картин із різних епох та стилів мистецтва, які могли б стати основою для творчого процесу. Асистентка вчителя допомагала учням із розумінням та інтерпретацією обраних картин, надавала додаткові пояснення, а також технічну підтримку учням, допомагаючи їм із використанням необхідних програм чи інструментів для створення живих картин.
Цифрові технології забезпечують доступність та ефективність освіти для кожної дитини. Зважаючи на це, виникає потреба в наявності асистента вчителя, який надає індивідуальну підтримку та допомогу всім учням, допомагає адаптувати матеріали для віддаленого навчання в такий спосіб, щоб вони були доступні для всіх учнів, створює умови для більш ефективного формування умінь і навичок критичного мислення, розвитку творчого потенціалу й самореалізації особистості.
Тетяна Щетина, Наталія Колосовська, спеціально для “Нової української школи”
Усі зображення: Тетяна Щетина
Обговорення