Напишіть нам

Всі теми

Новий Санітарний регламент для шкіл: що відтепер змінюється

Уже два місяці в Україні діє новий Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти. Попередній документ був затверджений майже 20 років тому, тож давно потребував змін, зважаючи на сучасні вимоги до організації освітнього простору, технічний прогрес та нове освітнє законодавство.

Якщо ви ще не почали перебудовувати роботу школи згідно з новим санрегламентом – уже час почати. Як це зробити й що змінює новий документ в організації навчання, читайте в статті “Нової української школи”.

У цій статті йдеться про:

  • технічне оснащення та устаткуквання;
  • здоров’я, гігієну та самообслуговування;
  • харчування й питний режим;
  • увагу до дітей з ООП та особливими харчовими потребами.

ТЕХНІЧНЕ ОСНАЩЕННЯ ТА УСТАТКУВАННЯ

Комп’ютери та інтернет

  • Роутери, дроти та інше обладнання мають кріпитися не менше, ніж за 2 метри над підлогою, має бути змога відключати їх у позанавчальний час.
  • Кожне робоче місце в кабінетах інформатики має бути оснащене персональним комп’ютером, бажано стаціонарним, хоча використовувати ноутбуки та планшети для виконання окремих завдань не забороняється.
  • Діагональ монітору стаціонарного комп’ютера повинна бути не менше 15 дюймів (38,1 см), він має розташовуватися на відстані не менше 1,5 своєї діагоналі від очей учня.
  • Ноутбук може мати діагональ не менше 14 дюймів (35,56 см).
  • За таким робочим місцем працює лише один учень.

Меблювання

  • Якщо попередній регламент передбачав лише пастельні кольори, колір дерева та зелений для оформлення меблів у класних кімнатах, то тепер дозволено використовувати і яскраві кольори – за умови, що їх використовують для створення акценту в приміщенні, де основною кольоровою гамою лишаються пастельні тони.
  • Так само, як і в попередньому документі, парти та стільці потрібно обирати відповідно до віку учнів та їхніх ростових параметрів. У кожному класі мають бути меблі 2–3 ростових параметрів. У додатку 2 до основної частини регламенту запропонована таблиця маркувань меблів для навчальних закладів, що полегшує школі вибір відповідного обладнання.
  • Меблі не можуть мати гострих кутів та сколів, інакше вони обов’язково потребують ремонту чи заміни.

Фізична культура та спорт

  • Уроки фізичної культури потрібно, як і раніше, проводити в спеціальних приміщеннях або на вулиці на спортивному майданчику. Дозволяється використовувати окремі спортивні споруди, що розташовані не більше, як за 500 м від закладу освіти.
  • На відміну від попереднього документа, у нинішньому Санітарному регламенті не згадується про створення майданчиків для зимових видів спорту. Натомість цілий розділ присвячено догляду за басейном – температурі води та повітря в приміщенні, засобам для очищення та порядку робіт, пробам води та поверхонь тощо. Басейн має бути розташований в окремому блоці, а наповнюватися не технічною, а питною водою.

ЗДОРОВ’Я, ГІГІЄНА ТА САМООБСЛУГОВУВАННЯ

Здоров’язбереження

  • Так само, як і раніше, регламент передбачає вимоги до провітрювання приміщень та освітлення, розстановки робочих столів та розсадку учнів, залежно від їхніх фізіологічних потреб.
  • У новому регламенті зазначено про можливість використовувати сонцезахисні засоби на вікнах, а також необхідність забезпечити навчальні класи автономними рядами електроламп. Мається на увазі можливість окремо вмикати лампи над партами, що розташовані біля дальньої від вікна стіни.
  • Заклад освіти має бути забезпечений не лише холодним, а й гарячим водопостачанням. Причому мати резервне гаряче водопостачання на випадок перебоїв із комунальною мережею. Якщо в населеному пункті немає централізованого водопостачання, дозволяється використовувати воду з артезіанської свердловини чи колодязя за умови встановлення додаткової системи очищення води.
  • Учні початкової школи можуть учитися виключно в першу зміну, навіть якщо в школі змін кілька (раніше для 3–4 класів дозволялася так звана підзміна). А уроки не можуть починатися раніше восьмої години ранку.
  • Домашні завдання (самопідготовка) не задаються у 1–2 класах, а їхнє виконання в 3–5 класах не повинно перевищувати однієї години (у попередньому документі – 1,5 години), у 6–9-х – не більше 1,5 години й не більше двох годин у старшій школі.
  • Скоротився й показник відстані, з якої має бути організоване підвезення. Відтепер довезення потребують діти, які проживають далі, ніж 2 км від закладу освіти. Зупинка шкільного транспорту при цьому не може бути далі, ніж за 500 м від місця проживання дитини.

Вбиральні

  • Як і раніше, туалети мають бути окремими для дівчат та хлопців, а також для початкової та решти школи. Усі туалети повинні оснащуватися кабінками, що замикаються із середини. Перегородки між кабінками та дверцята мають бути вироблені з непрозорих матеріалів та починатися не вище за 0,1 м від підлоги.
  • Туалети для початкової школи мають бути оснащені сантехнікою дитячого розміру.
  • Рекомендується використання чаш Генуя (у підлозі, – ред), але встановлювати унітази також дозволяється. У такому випадку в кабінках мають бути одноразові накладки на унітази в спеціальному кріпленні.
  • Прибирання в санвузлах має здійснюватися після кожної перерви та після закінчення занять із використанням дезінфекційних засобів.

Прибирання

  • У попередньому документі зазначалося, що діти, починаючи з 2 класу, долучаються до так званого “самообслуговування”. У це поняття входило в тому числі прибирання класних кімнат та території школи.

Відтепер самообслуговування обмежується тим, що дитина має тримати в чистоті власне робоче місце, викидати за собою сміття. Із середньої школи учнів можна залучати до поливання квітів та вологого прибирання поверхонь (крім вікон та підлоги) без використання дезінфекційних засобів.

Облаштування території

  • У додатку до документа перераховані заборонені до використання на ділянці поруч зі школою рослини. Це небезпечні та отруйні рослини, колючі кущі, ті, які часто спричиняють алергічні реакції, а також гриби.
  • Територія має бути огородженою. Господарська зона – відокремленою, і лише в ній дозволяється розміщувати спеціальний транспорт.
  • Спортивні майданчики повинні мати тверде покриття, а територія для початкової школи – бути обладнаною тіньовими навісами або альтанками. Дозволено використовувати штучне покриття.

ХАРЧУВАННЯ Й ПИТНИЙ РЕЖИМ

Питний режим

  • У закладі освіти має бути організований питний режим для дітей: за потреби кожна дитина має отримувати кип’ячену або фасовану воду в індивідуальному посуді. Про питні фонтанчики в документі не йдеться.
  • Можна використовувати негазовану воду, фасовану на промисловому виробництві, із дозованою подачею. Змінювати такі бутлі потрібно не рідше, ніж раз на два тижні.

Харчування

  • Сіль дозволяється використовувати тільки йодовану та лише для приготування їжі, кількість її в стравах суттєво обмежена. Заборонено використовувати соуси та майонези, крім кетчупу з високим вмістом томатів на 100 г продукту.
  • Цукор та підсолоджувачі додавати заборонено навіть у напої (чай, какао з молоком, компот, узвар тощо). Єдиний виняток – хлібобулочні вироби, де кількість цукру може бути не більшою 5 г на 100 г готового продукту.
  • Усі страви можна споживати виключно в день приготування.
  • Сніданок, обід та вечеря мають містити одну порцію зернових продуктів або картоплі, по одній порції овочів та фруктів, порцію м’ясних чи рибних страв та порцію молочних чи кисломолочних продуктів. Вживання плавленого сиру не дозволяється.

Заборони на продаж

  • У шкільних буфетах, окрім обмежень на продаж кондитерських виробів із кремом та морозива, які були й раніше, відтепер заборонено продавати солодкі хлібобулочні вироби, продукти з високим вмістом цукру чи солі, консервантів, барвників та ароматизаторів.
  • Під заборону також потрапили газовані напої, у тому числі й солодкі, м’ясні та рибні продукти промислового та кулінарного виробництва, непастеризовані соки та молочні продукти, кава і гриби.

УВАГА ДО ДІТЕЙ З ООП ТА ОСОБЛИВИМИ ХАРЧОВИМИ ПОТРЕБАМИ

У попередньому документі діти з особливими освітніми та іншими потребами не згадувалися. Новий же регламент передбачає для них як особливі умови організації навчального простору, так і спеціальні умови харчування.

Так, у санвузлах для хлопчиків та дівчат на кожному поверсі мають бути окремі кабінки (по одній на кожен санвузол) для дітей із фізичною інвалідністю. Вони мають бути зручними для користування дітям, які пересуваються за допомогою візка чи милиць тощо.

У класних кімнатах дозволено використовувати спеціальні меблі та меблі-трансформери, у тому числі для потреб дітей з інвалідністю.

Заклади освіти повинні забезпечувати харчування для дітей з особливими дієтичними потребами – непереносимістю лактози, глютену, алергіями тощо.

За наявності довідки від сімейного лікаря чи педіатра про потребу в дієтичному харчуванні, заклад освіти зобов’язаний організувати таке харчування для дитини. Енергетична та поживна цінність спеціального харчування має відповідати віковим нормам черезу заміну продуктів на безпечні для дитини аналоги. У медичній довідці мають бути прописані всі заборони та рекомендації щодо потреб дитини в спеціальних продуктах.

Анна Степанова-Камиш, “Нова українська школа”

Фото: автор – ArturVerkhovetskiy, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення

Розділ створено за підтримки Програмної ініціативи “Демократична практика” Міжнародного фонду “Відродження”. Позиція Міжнародного фонду “Відродження” може не збігатися з думкою автора.