Напишіть нам

Всі теми

Ремонт, підручники, репетиторство – 5 запитань про антикорупцію в школах

Як вчителям і директорам шкіл бути впевненими, що вони не вчиняють щось протизаконне?

Щоби дати відповідь, проєкт #USAID_ВзаємоДія у співпраці з Міністерством освіти і науки, освітнім омбудсменом, громадськими організаціями “ЕдКемп Україна”, “Батьки SOS”, “Смарт освіта” та “Батьківський контроль” створили посібник “Світлофор освітньої доброчесності. Як розпізнати корупцію, недоброчесність та неетичну поведінку в освіті”.

“Нова українська школа” публікує відповіді на п’ять поширених запитань освітян і батьків учнів. Більше відповідей читайте в самому посібнику.

1. Чи може школа (вчительство) пропонувати батькам купувати підручники, за якими здійснюється навчання?

Батьки учениць і учнів не повинні купувати підручники, необхідні для навчання в межах Держстандарту – право на безоплатне здобуття повної загальної середньої освіти зафіксовано в Законах України, виконання яких є обов’язком засновника закладу освіти. Додаткове роз’яснення щодо безоплатності здобуття повної загальної середньої освіти міститься в листі Міністерства освіти і науки України від 10 серпня 2018 року.

Будь-яка пропозиція з боку адміністрації школи або вчительства придбати підручники батьківським коштом є незаконною, а прийняття пропозиції, обіцянки або одержання адміністрацією школи неправомірної вигоди від комерційних розповсюджувачів підручників карається згідно з ККУ.

2. Чи може школа (вчительство) пропонувати батькам купувати додаткові друковані зошити та посібники, за якими здійснюється навчання?

Усі підручники та посібники, потрібні для здобуття повної загальної середньої освіти, має надати держава. У висновку рішення Конституційного суду від 4 березня 2004 року №5-рп/2004 зазначено: “безоплатність освіти як конституційна гарантія реалізації права на освіту означає можливість здобуття освіти в державних і комунальних навчальних закладах без внесення плати в будь-якій формі за освітні послуги визначених законодавством рівня, змісту, обсягу й у межах тих видів освіти, безоплатність яких передбачена частиною третьою статті 53 Конституції України”.

Відповідно, якщо друковані зошити, додаткові підручники (зокрема, підручники з іноземних мов іноземного виробництва, робочі зошити програм “Інтелект України”, “Росток” тощо) необхідні для здобуття повної загальної середньої освіти, вони мають бути придбані коштом засновника закладу освіти. Заклад освіти та / або батьки можуть звернутися з проханням до засновника закладу освіти про виділення додаткових коштів на це.

Будь-яка пропозиція з боку адміністрації школи або вчительства придбати додаткові посібники батьківським коштом є незаконною, а прийняття пропозиції, обіцянки або одержання адміністрацією школи неправомірної вигоди від комерційних розповсюджувачів посібників карається згідно з ККУ.

3. Чи може педагог проводити репетиторські заняття з ученицею / учнем, кого безпосередньо не навчає в школі (наприклад, з іншого класу, іншого закладу)?

Так, може: у цьому випадку діяльність педагога кваліфікується як репетиторство.

Репетиторство – це підприємницька діяльність, яка має здійснюватися згідно із законодавством. На шкільне учительство не розповсюджується обмеження щодо суміщення з іншими різновидами діяльності, тому вони одночасно можуть працювати в школі та бути приватними підприємцями. Для надання послуг із навчання вчителька / вчитель має оформити свою діяльність як фізична особа-підприємець (ФОП) та сплачувати податки з отриманого доходу. Якщо для діяльності використовується приміщення закладу освіти, має бути укладений договір оренди.

Зареєструвати ФОП можуть громадянки і громадяни, які досягли 16 років і мають офіційно зареєстроване місце проживання. Реєстрація ФОП здійснюється за місцем реєстрації й останнім часом була суттєво полегшена. Нагадаємо, що ФОП третьої групи, до якої, зокрема, належить репетиторство, платять податки за спрощеною системою – 5% з обігу + мінімально допустимий ЄСВ.

4. Чи може педагог проводити репетиторські заняття з ученицею / учнем, кого безпосередньо навчає в школі?

Репетиторські заняття з ученицею/-нем, кого педагог навчає в школі, є порушенням вимог академічної доброчесності. Адже в такій ситуації вчителька / вчитель не може бути об’єктивним і неупередженим під час оцінювання знань учениці/-ня, кого навчає в додатковий час за додаткові кошти. До того ж, зважаючи на це, увагою вчительки/-я може бути обділене інше учнівство, тобто порушується принцип однакового ставлення до учнівства та можуть бути наявні ознаки дискримінації. Також у цьому випадку може бути конфлікт інтересів, про який ідеться в листі МОН від 13 квітня 2017 року №1/9-207.

Керівник закладу або його / її заступник, які водночас є посадовими особами й педагогічними працівниками, теж можуть мати педагогічне навантаження та проводити навчальні заняття. Вони не можуть проводити репетиторські заняття з учнівством зі школи, у якій вони працюють, навіть якщо ці посадові особи не навчають ученицю/-ня безпосередньо. Адже в разі, коли директор/- ка школи або заступник займаються репетиторством з учнівством цієї школи (незалежно від того, чи викладають вони їм певну дисципліну), у них виникає приватний інтерес, який вступає в конфлікт із їхніми посадовими обов’язками. І директор/-ка, і заступник мають вплив на вчительство (зарплата, педнавантаження, премії, відпустки) і, користуючись цим впливом, можуть вимагати кращих оцінок для учнівства, з ким вони займаються репетиторством.

Крім цього, така діяльність як керівника закладу або його / її заступника, так і вчительства може бути розцінена як форма чи спосіб отримання неправомірної вигоди від батьків учнівства або ж самого учнівства і, відповідно, розглядатися як отримання неправомірної вигоди та / або використання свого службового становища працівниками школи, а дії батьків – як підкуп. Такі дії можуть мати склад злочину, передбаченого статтею 354 ККУ “Підкуп працівника підприємства, установи чи організації” (для вчителів) і статтею 368 ККУ “Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою” (для керівника закладу або його заступника). Ініціювання, пропозиція батькам або учнівству займатися додатково за кошти можуть бути кваліфіковані як вимагання неправомірної вигоди за частиною 4 статті 354 ККУ (для вчителя) і за частиною 3 статті 368 (для керівника та заступника керівника закладу освіти).

Увага! Якщо в школі (наприклад, у маленькому місті або селі) є лише один педагог із предмету, організувати додаткові заняття з учнівством можна через платні послуги школи, створення факультативів, відповідних гуртків тощо.

5. Чи можуть батьки самостійно ремонтувати класні приміщення та купувати для них меблі?

Самостійно – не можуть, адже приміщення школи є комунальною власністю. Це означає, що ремонти, придбання меблів, комп’ютерів тощо – це обов’язок засновника. Так само тільки засновник має дбати про дотримання всіх необхідних норм під час ремонтних робіт та використання належних матеріалів, дозволених у школі.

Батьки не є орендарями або користувачами майна школи й не можуть здійснювати там будь-які поліпшення, ремонти тощо. Вони не відповідають за якість цих ремонтів, і законодавством це не передбачено. Це також стосується самостійного придбання батьками меблів та оргтехніки для школи.

Якщо певні обставини загрожують провадженню освітньої діяльності, для вирішення цих питань можлива фінансова допомога благодійників, серед яких можуть бути й батьки учнівства. Найкращий механізм розв’язання “точкових” проблем закладу освіти, що потребують негайної уваги, – спецрахунок закладу освіти.

У разі потреби фінансової допомоги від батьків, адміністрація школи оголошує про проблему й надає всім охочим номер спецрахунку. Особи, які перераховують гроші на спецрахунок, мають зазначити цільове призначення платежу, наприклад: “На ремонт стелі кабінету № школи №” (зразок користування спецрахунком – фінансовий звіт Молодіжної загальноосвітньої школи-саду І–ІІ ступенів №40 Херсонської міської ради). Охочі переводять гроші на спецрахунок добровільно, особисто та конфіденційно, вони не повинні звітувати перед іншими батьками або адміністрацією школи. Натомість, адміністрація зобов’язана внести цей цільовий платіж у свій фінансовий звіт.

Проте фінансування, наприклад, ремонту класного приміщення силами благодійників не дає їм права безпосередньо робити ремонт. Це може робити тільки адміністрація школи, яка відповідальна за шкільне приміщення та матеріально-технічний стан школи.

“Нова українська школа”

Титульне фото: автор – stetsik, Depositphotos

Ця публікація стала можливою завдяки підтримці американського народу через Агентство Сполучених Штатів з міжнародного розвитку (USAID). Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю громадської організації “ЕдКемп Україна” і необов’язково відображає погляди USAID чи Уряду Сполучених Штатів.

Матеріали за темою

Обговорення