Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Що робити школам, залежно від кольору карантину – Київ склав рекомендації

Що дозволено і заборонено в школі, залежно від того, в якій зоні епідемнебезпеки вона розташована? Як вдало організувати освітній процес? Керівниця Київського департаменту освіти і науки, молоді та спорту Олена Фіданян презентувала рамкові рекомендації столиці під час регіональної серпневої конференції. Ми зібрали їх максимально компактно у цьому тексті.

ЩО ЗРОБЛЕНО ВІД КВІТНЯ ДО СЬОГОДНІ

  1. Провели опитування батьків, учителів та учнів щодо задоволеності дистанційним навчанням (перша і друга частини).
  2. Розробили правила життєдіяльності після повернення до закладів освіти (регламент).
  3. Створили порадник із досвідом педагогів щодо дистанційного навчання.
  4. Початкову школу переводять на роботу в системі електронного журналу.
  5. За літо кожен заклад забезпечений дезінфекційними, мийними, засобами особистої гігієни, безпеки, антисептиками, інвентарем для прибирання.
  6. Районні управління освіти разом із департаментом виділили групи особливої педагогічної уваги. На них, каже Фіданян, маємо звернути особливу увагу як з 1 вересня, так і в подальшому під час адаптивного карантину. Це:
  • новостворені колективи: молодші групи в дитсадках, перші, п’яті, десяті класи, першокурсники профліцеїв та вишів. Ці діти вперше зустрінуться в школі, і їм потрібен буде час для згуртування;
  • діти, які опинилися в складних життєвих обставинах. Скільки таких дітей у місті – визначили наприкінці травня, адже була певна кількість дітей, які не були долучені до дистанційного навчання;
  • діти, які, коли суспільство опиняється в червоній зоні карантину, залишаються поза увагою батьків: діти медиків, поліцейських, пожежних.
  1. Усі директори знають, у кого з освітян є проблеми з ґаджетом або інтернетом. У Києві є можливість надати ґаджет додому вчителю або вихователю в разі оголошення червоної зони.

“Життя освітніх установ буде різним і залежатиме насамперед від динаміки захворюваності. В одній установі одночасно можуть бути кілька рівнів захворюваності. Рівні одночасно можуть бути несхожими в різних закладах освіти, класах, паралелях і групах.

Останній документ, який ми напрацювали – це рамкові рекомендації щодо роботи закладів освіти в різних кольорах епідемнебезпеки. Проте ми хочемо відходити від шаблону до індивідуального плану життєдіяльності кожної освітньої установи”, – зазначила Олена Фіданян.

Форму організації навчання та модель змішаного навчання вона, посилаючись на директорів київських шкіл, радить підбирати індивідуально з урахуванням таких показників:

  • проєктні можливості закладу освіти;
  • кількість мешканців установи (дітей, працівників);
  • кількість учасників освітнього процесу в групі ризику.

Також наголошує на трьох основних правилах для батьків:

  • Щоранку перед тим, як прийти до садка / школи, вимірювати дитині температуру. Якщо є підвищення, залишіть її вдома.
  • У разі наявності симптомів, попередьте вихователя або вчителя.
  • Інформуйте про зв’язок із груповим спалахом захворювання на території країни або про нещодавній візит за кордон.

РАМКОВІ ПРОПОЗИЦІЇ ЗАЛЕЖНО ВІД РІВНЯ НЕБЕЗПЕКИ

Документ можна проглянути за цим посиланням (там є рекомендації для закладів від дошкільної до професійної (професійно-технічної освіти) або нижче (для шкіл і закладів П(ПТ)О)


ЗЕЛЕНИЙ РІВЕНЬ


ЗАБОРОНЕНО

  • допускати до роботи персонал закладу освіти без засобів індивідуального захисту (далі – ЗІЗ) та без проведення температурного скринінгу;
  • допускати на робоче місце працівників із ознаками гострого респіраторного захворювання або з температурою тіла понад 37,2 градусів;
  • допускати до закладу сторонніх осіб, а також батьків та осіб, які супроводжують здобувача (крім дітей з інвалідністю);
  • перебувати без маски у закладі (окрім уроків / занять);
  • використовувати багаторазові (тканинні) рушники;
  • залишати самовільно місце самоізоляції;
  • приводити батькам дітей до закладу без захисної маски;
  • використовувати м’які (набивні) іграшки, килими з довгим ворсом.

Харчування:

  • здійснювати мультипрофільне харчування (“шведський стіл”) та через самообслуговування;
  • перебувати працівникам їдальні без масок та рукавичок.

ДОЗВОЛЯЄТЬСЯ

  • відвідувати заклади освіти здобувачам освіти у звичайному режимі;
  • перебувати без маски під час занять (на уроках / гуртках / секціях);
  • пересуватися закладом в масках відповідно до визначених маршрутів та розкладів;
  • проводити уроки / гуртки / секції на свіжому повітрі;
  • проводити культурні, спортивні, розважальні та інші заходи на свіжому повітрі відповідно до протиепідемічних вимог;
  • організовувати роботу бібліотек, гуртків, секцій, позашкільних відділень, секторів відповідно до затверджених розкладів і з дотриманням протиепідемічних вимог;
  • проводити лабораторні заняття в спеціалізованих кабінетах (фізики, хімії, біології) та здійснювати поділ на групи під час вивчення окремих предметів за умови дотримання епідеміологічних вимог (дезінфекція поверхонь між уроками, провітрювання приміщення);
  • проводити виробниче навчання в навчальних майстернях / лабораторіях із поділом на підгрупи за умови дотримання санітарно-епідемічних вимог (прибирання, провітрювання);
  • проходити виробниче навчання та виробничу практики на підприємствах, установах, організаціях відповідно до укладених договорів та з дотриманням санітарно-епідеміологічних вимог.

Харчування:

  • організовувати харчування учнів 1-4 класів (сніданки) за єдиним меню в класних кабінетах із дотриманням санітарно-гігієнічних заходів;
  • організовувати гаряче харчування в їдальні за розкладом (5-11 класи – пільгові категорії та за кошти батьків, учні ГПД – за кошти батьків), за умови забезпечення відстані між столами не менше 1,5 метра, розміщення за столом не більше 4-х осіб;
  • організація роботи шкільних буфетів, враховуючи вимоги дистанціювання та відповідно до розкладів.

ВИМОГИ

  • проводити температурний скринінг здобувачів освіти біля входу до закладу (або в класі / кабінеті);
  • здійснювати опитування учнів / вихованців / слухачів щодо самопочуття перед початком занять; проводити щоденні п’ятихвилинки здоров’я;
  • організувати місця для дезінфекції рук на вході до закладу освіти та інших приміщень;
  • мінімізувати пересування учнів / вихованців / слухачів між класами / кабінетами;
  • розробити режим роботи закладу освіти з урахуванням різного часу початку / закінчення уроків / занять, перерв між ними; розклад допуску здобувачів освіти до закладу, маршрути руху (розмітка на підлозі), використовувати запасні виходи;
  • забезпечити проведення окремих уроків / занять та позаурочних заходів на свіжому повітрі;
  • проводити провітрювання після кожного уроку / заняття (10 хв.);
  • проводити обробку та дезінфікування поверхонь у кінці робочого дня після уроків / занять;
  • організувати місця для збирання використаних ЗІЗ, розмістити на території закладу контейнери з кришками та поліетиленові пакети для збирання використаних ЗІЗ;
  • мити руки перед зняттям та одяганням ЗІЗ;
  • забезпечити наявність у санітарних кімнатах рідкого мила, паперових рушників / електросушарок, антисептиків для обробки рук тощо;
  • забезпечити працівників закладу освіти ЗІЗ (1 маска на 3 години);
  • проводити роз’яснювальну роботу щодо дотримання учасниками освітнього процесу правил особистої гігієни; розмістити інформаційні матеріали;
  • розробити алгоритм дій на випадок надзвичайних ситуацій (визначені в Регламенті) та ознайомити з ним учасників освітнього процесу;
  • забезпечити медичні пункти: безконтактними термометрами, дезінфекційними та антисептичними засобами для рук, ЗІЗ;
  • обладнати спеціальне приміщення для тимчасового ізолювання хворих;
  • ізолювати учнів / вихованців / слухачів у разі виявлення гострої респіраторної хвороби;
  • забезпечити дотримання обсягів домашніх завдань у закладах освіти відповідно до нормативів ДержСанПіНу: витрати часу на виконання д/з не повинні перевищувати у 2 класі 45 хв.; у 3 класі – 1 години 10 хв.; 4 класі – 1 год. 30 хв.; у 5-6-му класах – 2,5 години; у 7-9 класах – 3 години; у 10-12 класах – 4 години. У 2-4 класах не рекомендувати задавати домашні завдання на вихідні та святкові дні;
  • не перевантажувати учнів / вихованців / слухачів;
  • ознайомити батьків / осіб, які їх замінюють, із правилами, яких треба дотримуватися в умовах карантину (Регламент);
  • проводити широку роз’яснювальну роботу серед батьків щодо особливостей організації освітнього процесу, зокрема й через розміщення інформації на офіційному вебсайті, соціальних мережах тощо.

ПРОПОЗИЦІЇ ДО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Очна форма навчання в умовах карантинних обмежень:

Як приклад, модель 1 для ЗЗСО І-ІІІ ступенів:

Потужність закладу – 1000 учнів.

Кількість навчальних кабінетів (без урахування лабораторій, майстерень, кабінетів підвищеного ризику (фізики, хімії…), кабінетів інформатики, іноземної мови, спортивних залів) – > або = кількості класів;

Кількість учнів у класах – < або = 30;

У школі навчаються 990 учнів, 33 класи (на кожній паралелі по 3 класи);

Будівля – триповерхова, кількість входів до ЗЗСО – 4.

Алгоритм дій:

1. Закріпити за класами / групами певний кабінет. Можливе використання в освітньому процесі кабінетів інформатики, фізики, хімії, біології, української та іноземних мов та інших під час розподілу класів на групи в разі дотримання протиепідемічних заходів, зокрема проведення провітрювання та дезінфекції поверхонь після кожного уроку.

2. Початок занять та розклад уроків:

  • заняття для початкової школи розпочинаються о 8.30 (4 входи окремо для кожної паралелі);
  • заняття для учнів 5-8 класів розпочинаються о 9.00 (4 входи окремо для кожної паралелі);
  • заняття для учнів 9-11 класів розпочинаються о 9.55 (4 входи окремо для кожної паралелі); вхід до ЗО (класу) з 9.20 до 9.40.

Необхідно визначити час приходу кожного класу на паралелі з урахуванням кількості учнів для попередження скупченості учнів біля входу. Біля входів нанести розмітку для зручності дотримання дистанціювання. Визначити відповідальних осіб серед працівників ЗО, які допоможуть учням дотримуватися дистанціювання.

Розклад уроків для початкової школи – окремий, уроки іноземної мови ведуть вчителі, які викладають тільки в початкових класах, або уроки з іноземної мови в початкових класах виставлені на 1,2 уроки – для зручності складання розкладу в 5-11 класах.

Розклад уроків у 5-11 класах наскрізний.

Для 5-8 класів:

9.00-9.45. 1 урок

9.45-9.55. Перерва

9.55-10.40. 2 урок

Перерва…

Для 9-11 класів:

9.55-10.40. 1 урок (зсув на 1 урок)….

Перерви для 9-11 класів відповідають (зсувом на 1) перервам в 5-8 класах

Збільшити тривалість перерв для можливості організувати провітрювання приміщень та якісне харчування учнів.

Окрім очного навчання, пропонуємо використання моделі “самостійного змішування”: заняття в спортивних секціях, спортивних, музичних та естетичних школах зараховуються як уроки в школі за рішенням педагогічної ради (для учнів 5-11 класів). Цю особливість освітнього процесу необхідно зазначити в освітній програмі.


ЖОВТИЙ РІВЕНЬ


ПРОПОЗИЦІЇ ЩОДО ДІЙ ЗАКЛАДІВ

  • класи / групи, в яких виявлено осіб (учнів / вихованців / слухачів / працівників) із підозрою на COVID-19 (підозра встановлена лікарем), переводяться на навчання в дистанційному режимі до отримання результатів тестів;

* У разі переведення педагога в режим дистанційної роботи можлива така модель: діти в класі / групі, а вчитель / керівник гуртка проводить урок / заняття онлайн. У зазначеному випадку в класах / групах мають бути вільні вчителі або інші педагогічні працівники.

  • учні / вихованці / слухачі, які були в контакті з хворим на COVID-19, переводяться на 2 тижні (період самоізоляції) на навчання в дистанційному режимі, педагоги – на роботу в дистанційному режимі;
  • класи / групи, в яких виявлено хворого на COVID-19 учня / вихованця або педагога, переводяться на навчання в дистанційному режимі;
  • виконуються інші рекомендації ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві.

ЗАБОРОНЕНО

Зелений рівень +

  • відвідувати (упродовж 2 тижнів) заклади освіти особам (учнями / вихованцям / слухачам / працівникам), які були в контакті з хворими;
  • проводити освітній процес безпосередньо в закладі освіти (упродовж 2 тижнів) у класах / групах, у яких виявлено хворого учня / вихованця / слухача / педагога.

ДОЗВОЛЯЄТЬСЯ

  • відвідувати заклади освіти здобувачам освіти у звичайному режимі, окрім учнів / слухачів / класів / груп, які переведені в дистанційний режим;
  • перебувати без маски під час уроків / занять;
  • проводити заняття на свіжому повітрі;
  • організовувати роботу бібліотек, гуртків, секцій безпосередньо в кабінетах, лабораторіях, майстернях, в яких навчаються учні / вихованці / слухачі з дотриманням протиепідемічних вимог та проведенням дезінфекційних заходів.

Харчування:

  • організовувати харчування учнів 1-4 класів (сніданки) за єдиним меню в класних кабінетах із дотриманням санітарно-гігієнічних заходів;
  • організовувати гаряче харчування в їдальні за розкладом (5-11 класи – пільгові категорії та за кошти батьків, учні ГПД – за кошти батьків), за умови забезпечення відстані між столами не менше 1,5 метра, розміщення за столом не більше 4-х осіб;
  • організовувати харчування учнів, які навчаються на одному поверсі з класом, що переведений на дистанційний режим, окремо від інших учнів (за окремим розкладом);
  • проводити виробниче навчання в навчальних майстернях / лабораторіях із поділом на підгрупи за умови дотримання санітарно-епідеміологічних вимог (прибирання, провітрювання);
  • проходження виробничого навчання та виробничої практики на підприємствах, установах, організаціях відповідно до укладених договорів та з дотриманням санітарно-епідеміологічних вимог.

ВИМОГИ

Зелений рівень +

  • збільшити кратність прибирання та дезінфекції поверхонь на поверсі, де навчався / навчалася клас / група, що переведені в дистанційний режим, та в місцях загального користування;
  • обмежити рух учнів / вихованців / слухачів закладом;
  • організувати освітній процес для учнів / вихованців / слухачів / класів / груп, які навчаються на одному поверсі з класом / групою, що переведений у дистанційний режим, – виключно на цьому поверсі;
  • зменшити обсяг домашніх завдань для учнів / слухачів, які перебувають на дистанційному навчанні;
  • організовувати спілкування педагогів між собою, з батьками, наради та інші заходи лише в онлайн-режимі;
  • перевести роботу вчительської в онлайн-режим;
  • з паперовими класними журналами та іншими документами пропонуємо працювати виключно в масках та захисних рукавичках;
  • учительські / викладацькі, кімнати для майстрів виробничого навчання / методичні кабінети – особлива зона для санобробки;
  • продумати систему збору класних журналів / журналів обліку теоретичного та виробничого навчань у кінці робочого дня та розклад роботи з ними вчителів / викладачів / майстрів виробничого навчання.

ПРОПОЗИЦІЇ ДО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Пропозиції зеленого рівня: навчання за моделлю, визначеною закладом освіти; для класів / груп, які не переведені в дистанційний режим;

А також:

  • змішане навчання “предмет – дистанційно”: переведення в режим дистанційного навчання викладання окремих предметів: трудове навчання, технології, образотворче мистецтво, музичне мистецтво, основи здоров’я та інше (уроки проводити дистанційно з груповими очними консультаціями за розкладом один раз на місяць) за рішенням педагогічної ради.

ПОМАРАНЧЕВИЙ РІВЕНЬ


ПРОПОЗИЦІЇ ЩОДО ДІЙ ЗАКЛАДІВ

  • класи / групи, в яких виявлено осіб (учнів / вихованців / слухачів / працівників) із підозрою на COVID-19 (підозра встановлена лікарем), переводяться на навчання в дистанційному режимі до отримання результатів тестів;

* У разі переведення педагога в режим дистанційної роботи можлива модель: діти в класі / групі, а вчитель / керівник гуртка проводить урок / заняття онлайн. У зазначеному випадку в класах / групах мають бути вільні вчителі або інші педагогічні працівники.

  • учні / вихованці / слухачі, які були в контакті з хворим на COVID-19, переводяться на 2 тижні (період самоізоляції) на навчання в дистанційному режимі, педагоги – на роботу в дистанційному режимі;
  • класи / групи, в яких виявлено хворого на COVID-19 учня / вихованця / слухача або педагога, переводяться на навчання в дистанційному режимі;
  • виконуються інші рекомендації ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві.

ЗАБОРОНЕНО

Зелений рівень + жовтий рівень +

  • проводити масові (культурні, розважальні, спортивні, соціальні та інші заходи);
  • проводити освітній процес за кабінетною системою.

ДОЗВОЛЯЄТЬСЯ

  • відвідувати заклади освіти здобувачам освіти в звичайному режимі, окрім учнів / слухачів / класів / груп, які переведені в дистанційний режим;
  • перебувати без маски на уроках / заняттях;
  • проводити заняття з окремих предметів на свіжому повітрі з додатковою дезінфекцією поверхонь;
  • організовувати роботу бібліотек, гуртків, секцій безпосередньо в кабінетах, у яких навчаються учні / слухачі з дотриманням протиепідемічних вимог та проведенням дезінфекційних заходів.

Харчування:

  • організовувати харчування учнів 1-4 класів (сніданки) за єдиним меню в класних кабінетах із дотриманням санітарно-гігієнічних заходів;
  • організовувати гаряче харчування (в 5-11 класах – пільгові категорії та за кошти батьків, учнів ГПД – за кошти батьків) відповідно до рекомендацій ГУ Держпродспоживслужби;
  • організувати доставку буфетної продукції безпосередньо в клас (за попереднім замовленням).

ВИМОГИ

Зелений рівень + жовтий рівень +

  • обмежити пересування учасників освітнього процесу, окрім випадків, передбачених режимом роботи закладу освіти;
  • посилити контроль за станом здоров’я учасників освітнього процесу;
  • збільшити кратність прибирання та дезінфекції поверхонь у всіх приміщеннях (включаючи кабінети / лабораторії / майстерні) та на території закладу освіти;
  • проводити температурний скринінг учнів, які залишаються на ГПД (перед початком роботи групи безпосередньо в кабінеті);
  • зменшити обсяг домашніх завдань для всіх учнів / слухачів;
  • відвідувати заклади П(ПТ)О здобувачам освіти в групах не більше 20 осіб.

ПРОПОЗИЦІЇ ДО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Пропозиції жовтого рівня +

  • змішане навчання “предмет / курс – дистанційно”: результати сертифікатів онлайн-курсів (предметних) зараховуються як уроки в школі для учнів 10-11 класів, учнів / слухачів закладів П(ПТ)О (оцінювання за результатами контрольного опитування з теми);
  • за бажанням батьків (за заявами та рішенням педагогічної ради) переведення на навчання в дистанційному режимі окремих учнів / слухачів (зменшення учнів в класі / групі), у такому випадку – перехід на змішане навчання: моделі “перевернутий клас”, “обличчя до обличчя”, “гнучка”, “віртуально збагачена”;
  • збільшення предметів, які можуть бути переведені в режим дистанційного навчання.

ЧЕРВОНИЙ РІВЕНЬ


ПРОПОЗИЦІЇ ЩОДО ДІЙ ЗАКЛАДІВ

  1. усі учні /вихованці / слухачі / класи / групи переводяться у формат дистанційного навчання; працівники закладу – на роботу в дистанційному режимі;
  2. виконуються інші рекомендації ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві

ЗАБОРОНЕНО

  • відвідувати заклади освіти всім учасникам освітнього процесу.

ДОЗВОЛЯЄТЬСЯ

  • організовувати освітній процес у дистанційному режимі.

ВИМОГИ

  • розподілити роботу рівномірно за напрямами між членами адміністрації;
  • максимально наблизити розклад уроків до режиму роботи закладу освіти на зеленому рівні (уроки / заняття починати відповідно до складеного розкладу, не перевищувати кількість уроків, що зазначено в розкладі; обов’язково проводити перерви).
  • зменшити тривалість онлайн-уроків: у 1-4 класах – 20-25 хв; у 5-8 класах – до 25-30 хв; у 9-11 класах – до 30-35 хвилин, інший час: для учнів – на виконання завдань, для вчителя – для проведення онлайн-консультацій (групових та індивідуальних);
  • організувати спілкування з батьками, між працівниками ЗО, між учнями / вихованцями в класі / групі та зв’язок адміністрації закладу з усіма учасниками освітнього процесу в онлайн-режимі;
  • залучити до роботи педагогів, які не викладають предмети, доручити їм іншу ланку / вид роботи, що передбачає освітній процес у дистанційному режимі (наприклад: підготувати звернення та розіслати його всім членам педагогічного колективу; розіслати добірку електронних ресурсів, які можна використовувати для проведення уроків; підтримати учнів та педагогів, які не мають вдома комп’ютерної техніки; заповнити електронний журнал тощо);
  • організувати роботу психолога / психологічної служби, який / яка створить осередок позитивних емоцій;
  • заборонити домашні завдання.

ПРОПОЗИЦІЇ ДО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

  • переведення освітнього процесу в дистанційний формат.
  • під час організації освітнього процесу за технологіями дистанційного навчання (у семестрі – більше за 50% від кількості уроків) оцінювання з фізичної культури, трудового навчання, технологій, образотворчого мистецтва, музичного мистецтва, основ здоров’я та окремих предметів варіативного складника здійснювати не за 12-бальної системою, а зараховано / не зараховано (за погодженням з МОН).

Дивіться також матеріали із серпневої конференції Києва

“Нова українська школа”

Титульне фото: автор – HayDmitriy, Depositphotos

Підписуйтесь на наші Facebook та Viber, а також Telegram для учнів

Матеріали за темою

Обговорення