Теми статті: батькам, вчителям, директорам, закордонний досвід
13 Листопада 2019
11 989
0
Масштабні можливості розвитку для вчителів, відповідальність учнів та медіація шкільних конфліктів. Такі головні принципи естонської освітньої системи. Країна хоче вибороти у Фінляндії першість в освітньому рейтингу PISA вже цього року.
Під час Public Talk “Як вчаться в Естонії”, що відбулась в київському Hub 4.0., про ефективні кейси освітньої системи розповіли лідерка проєкту #Прошколу Юлія Бровінська та засновниця Школи Супергероїв Євгенія Смірнова. Вони щойно повернулися з Естонії, де завітали до державних та приватних загальноосвітніх навчальних закладів та відвідали школи в лікарнях. Ми зібрали основні тези з їхніх виступів.
Юлія Бровінська, лідерка проєкту #Прошколу
– У таліннській школі Tallinna Tõnismäe Reaalkool розповіли, що педагогів у Естонії постійно і безкоштовно вчать. Для цього започаткували нову професію – освітній технолог. Він підбирає індивідуальний графік курсів підвищення кваліфікації, а вчитель завжди в курсі всіх трендів викладання.
– З учителями працюють психологи. До кожної школи прикріплено координатора та соціального робітника. У фокусі координаторів – успішність. Соціальні працівники стежать за поведінкою, розкривають здібності школярів.
– У перший навчальний день кожен учень отримує особистий онлайн-профіль. Туди вносять оцінки, інформацію про поведінку, пройдені програми та курси, особливості засвоєння інформації та здібності. Підручники та методичні матеріали – теж в електронній версії. У країні з найкращим електронним урядом Європи оптимізували робочі процеси й таким чином компенсували порівняно невелику заробітну платню вчителів у 1250 євро (середня з/п у країні – 1400).
– На відміну від України, директор школи лише координує систему. Це – менеджер, держслужбовець, який підпорядковується органам місцевого самоврядування і не має права впливати на освітній процес. Але контролює вирішення шкільних конфліктів. Така злагоджена система дозволяє уникати більшості з них.
– В основі вирішення конфліктів у естонських школах – медіація. З проблемою батьки або вчителі звертаються до місцевого освітнього департаменту, і його представник розбирає ситуацію. У школі збирають круглий стіл з усіх представників освітнього процесу і ухвалюють рішення, обов’язкове до виконання.
– Естонські педагоги зізнаються, що система освіти не ідеальна, але вони відчувають повагу до себе.
Євгенія Смірнова, засновниця Школи Супергероїв
– У лікарняних школах вибудовано ефективну систему взаємодії між усіма учасниками освітнього процесу. Діти вчаться за індивідуальною програмою бех оцінок. За їхніми успіхами стежать лікар, учитель, психолог, психіатр та соціальний працівник.
– Закон про обов’язкове навчання для всіх діє і щодо інклюзії. Є спецкласи та спецшколи, аби врахувати всі потреби дітей. Де краще вчитися дитині – обирають батьки. Школи надають соціального педагога або спеціаліста – логопеда, психолога та можуть обрати індивідуальну форму навчання.
– Навчання у естонських лікарнях – це частина одужання.
Довідка
Проєкт #Прошколу – безкоштовна цілодобова платформа онлайн-підтримки вчителів. Команда проєкту надає консультації з юридичних та соціально-економічних питань. Здійснює медіацію шкільних конфліктів. Психологи працюють із проблемами професійного вигорання, випадками булінгу та професійного тиску. Анонімно надіслати свій запит можна за цим посиланням.
Школа Супергероїв – перший київський освітній простір для дітей, які перебувають на лікуванні. Він розташований у лікарні “Охматдит”. Діти проходять заняття за загальноосвітньою програмою і можуть поглиблювати їх практично за допомогою “Огородику в Охматдит” – майданчика для проведення уроків біології, дитячої бібліотеки та щотижневих майстер-класів.
“Нова українська школа”
Титульне фото: автор – ibreakstock, Depositphotos
Обговорення