Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Топ-5 завдань для пожвавлення уроку про Василя Симоненка

Творчість, журналістська та громадська діяльність Василя Симоненка поклали початок руху шістдесятників в Україні й донині залишаються знаковими для нашої держави.

Спеціально для “Нової української школи” Ольга Морокова, учителька української мови та літератури, зібрала на допомогу вчителям вправи, які допоможуть зробити урок про життя та творчість Василя Симоненка цікавим і динамічним (відповідно до вікової категорії учнів та учениць 7 класу).

З нового матеріалу ви дізнаєтеся:

  • як знайти формулу успіху поета;
  • як створити поетичний маршрут;
  • що таке акторська руханка;
  • як інтегрувати математику та літературу.

1. ШУКАЄМО ФОРМУЛУ УСПІХУ СИМОНЕНКА

💡 ІДЕЯ: сформулюйте рецепт успіху Василя Симоненка

Спершу продемонструйте учням та ученицям формули успіху відомих письменників, політиків, співаків або бізнесменів. Запропонуйте їм обрати власні приклади успішних людей та знайти підтвердження їхніх історій у перевірених медіаджерелах. Обговоріть з учнівством поняття “успіху”, його критерії та складники”, – пропонує Ольга Морокова.

  • Ангела Меркель – колишній федеральний канцлер Німеччини.

Жінка, від якої залежить розвиток країни, не ухвалює поспішних рішень, адже вони можуть нашкодити ситуації. “Для мене важливо розглянути всі варіанти й програти сценарії“, – акцентує Меркель.

  • Марк Цукерберг – керівник компанії Meta.

Щодня люди ухвалюють численні рішення, на які витрачають енергію. Щоб уникнути втоми від прийняття рішень, яку психологи вважають однією з проблем сучасності, Цукерберг зосереджується лише на важливих питаннях. Наприклад, кожен день він одягає джинси, футболку і кросівки, у такий спосіб економлячи сили для ухвалення справді важливих рішень.

  • Джоан Роулінг – письменниця, авторка серії романів про Гаррі Поттера.

На думку письменниці, головне в роботі – ніколи не опускати руки й доводити до кінця будь-який проєкт. Роулінг зіштовхувалася з фінансовими проблемами й отримувала відмови в публікації Гаррі Поттера. “Будь-який проєкт вартий того, щоб його закінчили, особливо, якщо у вас є пристрасть і мотивація”, – каже письменниця.

Запропонуйте учням та ученицям створити рецепт успіху Василя Симоненка за планом:

1. Життєві події

  • Біографічна довідка.
  • Свідчення рідних і друзів.
  • Музейна атрибутика.

2. Поетичні обрії

  • Аналіз творів.
  • Своєрідність прочитання.
  • Спорідненість з іншими письменниками.

3. Історичні умови

  • Ставлення до тогочасної влади.
  • Історичні розвідки.

2. ГЕОГРАФІЯ МРІЙ І РЕАЛЬНОСТІ

Починаємо з ознайомлення з поезією “Гей, нові Колумби й Магеллани” – саме на цьому етапі відбувається запрошення учнів до подорожі”, – розповідає Ольга Морокова.

💡 ІДЕЯ: метод “Поетичний маршрут”

За поезією “Гей, нові Колумби й Магеллани” зобразіть географічну карту символічного світу поезії, розставляючи маршрути й топографічні позначки.

Запропонуйте учням та ученицям самостійно визначити точки старту та фінішу, підтримайте їх у створенні маршруту на карті та у визначенні місця зупинки”, – пропонує Ольга Морокова.

Учні й учениці можуть оформити свій план у таблицю чи презентацію. А для створення маршруту використовувати Google Maps.

Далі діти презентують напрацювання і діляться враженнями за допомогою “Точки компаса”, – розповідає Ольга. – Завдяки цій моделі діти досліджують різні ідеї, перш ніж зайняти позицію та висловити свою думку про поезію”.

Алгоритм “Точки компаса”

Подумайте над темою, пропозицією чи питанням, відповідаючи на запитання в кожній точці компаса.

🧭 Е- Excitements – спонукання, азарт, хвилювання. Що вас цікавить у цій темі? У чому переваги?

🧭 W – Worries – турботи. Що вас турбує в цій темі? У чому мінуси?

🧭 N – Needs – потреби. Що вам потрібно знати, знайти, аби дізнатися більше про цю тему?

🧭 S – Stance, Steps, or Suggestions – позиція, кроки чи пропозиції. Яка зараз ваша позиція щодо цієї теми? Якими мають бути ваші наступні кроки в дослідженні теми? Які пропозиції у вас є на цей момент?

3. ЦИТАТА В ДІЇ

Запропонуйте учням та ученицям поміркувати над цитатою з поезії Василя Симоненка “Ти знаєш, що ти – людина?, – радить Ольга Морокова, – Разом обдумайте, уявіть, проживіть і прокоментуйте прочитане”.

Джерело: Гусь

💡 ІДЕЯ: творче дослідження

  1. Доведіть або спростуйте твердження “Кожен із нас ЛЮДИНА”.
  2. Аргументи – наведіть приклади людяності.
  3. Висновки презентуйте за допомогою технології Едварда де Боно “Шість капелюхів мислення”:

Джерело: management.com.ua

  • Білий капелюх – факти. Яку ми маємо інформацію? Яка інформація нам потрібна?
  • Червоний капелюх – емоції. Які в мене із цього приводу виникають почуття?
  • Зелений капелюх – творчість. Різноманітні ідеї. Нові ідеї. Пропозиції. Яка є альтернатива?
  • Чорний капелюх – критика, негативні сторони ситуації. Які недоліки? Що тут неправильно? Що б я змінив? Що було зайвим?
  • Жовтий капелюхпереваги. Чому це потрібно зробити? Які переваги? Чому це можна зробити? Чому це спрацює?
  • Синій капелюх – життєвий урок. Що корисного? Чому ви можете сказати, що ця тема важлива для вас? Де, у яких ситуаціях ви можете використовувати набутий досвід?

4. АКТОРСЬКА РУХАНКА

Запропонуйте дітям освоїти нову професію. Професія актора складна, але дуже цікава. Потрібно демонструвати максимально правдиві емоції, інакше глядачі почуватимуться ошуканими або відчуватимуть фальш.

Об’єднайте учнів у 4 творчі осередки. Кожна група має обрати одну строфу з поезії. Після обговорення та домовленостей учні та учениці мають продемонструвати поетичний уривок за допомогою рухів, жестів і міміки. Інші групи в цей час спостерігають, як глядачі в театрі. За бажання можна надати одне одному зворотний зв’язок”, – пропонує Ольга Морокова.

5. ЛІТЕРАТУРНА ДИСКУСІЯ

Василь Симоненко рано збагнув своє призначення, не боявся його й ніби аж накликав свою долю:

Я хочу буть несамовитим,

Я хочу в полум’ї згоріть,

Щоб не жаліти за прожитим,

Димком на світі не чадіть…

“За спогадами друзів і колег, він був людиною дуже гордою, безкомпромісною, незалежною. Віктор Онойко, однокурсник Василя Симоненка, так говорить про нього:

“Дуже не любив блюдолизів, пристосуванців. Ці риси вважав найогиднішими”.

Так, в “Окрайцях думок” поет називав таких людей флюгерами, він зневажав їх. Тому що

“мало великим себе уявляти – треба великим буть”.

Запропонуйте учням та ученицям дискусію на тему, пов’язану із попередньою цитатою”, – радить Ольга Морокова.

ПРОПОЗИЦІЇ ТА ПОБАЖАННЯ

Далі Ольга рекомендує запропонувати учням та ученицям узагальнити й систематизувати знання за допомогою таких конструкцій:

  • висловлюють свою позицію щодо визначеної теми, використовуючи опорну конструкцію: “Я вважаю, що…”;
  • обґрунтовують свою думку, використовуючи опорну конструкцію: “… тому, що…”;
  • наводять приклади, використовуючи опорну конструкцію: “… наприклад, …”;
  • роблять висновки, використовуючи опорну конструкцію: “Отже, …”.

БОНУС

Запропонуйте учням та ученицям розвʼязати цифрові приклади, відповіді на які пов’язані із життям та творчістю Василя Симоненка.

Упевнені, кожен із вас має свої цікаві прийоми, методи або ж і повноцінні розробки, які допомагають по-новому дослідити знайому тему. Наступний матеріал, який ми готуємо до публікації – “Життя та творчість Сергія Жадана”. Надсилайте свої версії методичних варіацій на нашу пошту – [email protected]. У темі листа вкажіть “Жадан”.

У наступній добірці ми поділимося вашими цікавинками, у такий спосіб розширюючи спільноту освітніх експертів. Дякуємо!

Катерина Молодик, методистка “Нової української школи”

Титульне фото: ГО “Смарт освіта”

Матеріали за темою

Обговорення