Всі теми

Цінуйте різноманіття: 5 прийомів, які допоможуть цього навчити

У НУШ немає місця дискримінації та нерівності. Це передбачає Держстандарт початкової освіти і обидві програми.

У програмі НУШ-1 це – “Толерантне ставлення до різноманітності культур, звичаїв народів, які проживають в Україні та за її межами”.

За НУШ-2 учень/учениця “розпізнає вчинки і слова, які можуть підтримати або образити; поважає різноманітність, справедливо ставиться до інших осіб”.

Проєкт “Дружня школа” публікує кілька порад, як цього можна навчити.

1. Розгляньте новини

Візьміть інфопривід (історію, де когось звільнили через вік чи стать) і спровокуйте дискусію: що ваші учні про це думають? Як вони б вчинили?

2. Вікторини

Започаткуйте щотижневу вікторину на задану тему і дізнайтеся, що ваші учні знають про різні культури, релігії чи інвалідність. До створення вікторини можна залучати щотижня двох учнів, щоб вони досліджували певну тему.

3. Чоловік чи жінка?

Дослідіть тему стереотипів – дайте учням список із десяти професій і запитайте, які з них чоловічі, а які – жіночі. Проаналізуйте відповіді дітей, щоб зрозуміти, які в них стереотипи. Обговоріть, чи справедливі вони. Що діти запропонують, щоб подолати їх?

4. Ігри зі слухом/зором/рухом

Спробуйте пограти в ігри, щоб діти зрозуміли, що таке інвалідність. Нехай пройдуться класом у повязці на очах у супроводі друга. Нехай спробують відчитати по губах, що говорить людина на відео. Нехай одягнуть светер однією рукою. Запитайте, що діти відчували під час цих експериментів. Які труднощі? Поясніть, як люди з інвалідністю долають їх.

5. Використовуйте різноманітні зображення

Коли обираєте книжки, постери чи ігри для учнів, впевніться, що вони містять людей різних культур, релігій, і також людей з інвалідністю. Але уникайте стереотипних зображень. Це потрібно, щоб показати: різноманітність – це нормально.

За матеріалами:

Надія Швадчак, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – Rawpixel, Depositphotos

Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.

Підписуйтесь на наші Facebook та Viber

Матеріали за темою

Обговорення

Розділ створено за підтримки Програмної ініціативи “Демократична практика” Міжнародного фонду “Відродження”. Позиція Міжнародного фонду “Відродження” може не збігатися з думкою автора.