Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Велике інтерв’ю з ChatGPT: що думає про українську освіту, які розробки уроків пропонує та чому йому не завжди можна вірити

ChatGPT – це чат-бот, створений за принципом LLM (large language model), який став доступним в Україні в лютому 2023 року. ChatGPT оптимізований для ведення діалогів. Щоправда, усі його знання базуються на даних до вересня 2021 року. Та й ті він не завжди транслює коректно.

Попри це, освітяни та учні вже активно використовують чат-бот, адже він може швидко генерувати запитання до певної теми, писати твори, вірші, математичні рівняння, створювати ідеї для уроків тощо.

Однак разом із цими перевагами є і побоювання, що за допомогою ChatGPT учні не будуть самостійно виконувати домашні завдання чи інші роботи, зросте проблема плагіату, а деякі професії зникнуть.

“Нова українська школа” випробувала можливості штучного інтелекту та взяла в нього інтерв’ю про українську освіту. Не всі його відповіді були достовірними, а іноді й просто кумедними.

У новій статті читайте:

  • що знає ChatGPT про українську школу;
  • що розповів про реформу Нової української школи;
  • які ідеї для уроків пропонує вчителям;
  • чи може замінити педагогів у школах;
  • що каже про списування та плагіат;
  • які помилки робив під час спілкування;
  • яким бачить майбутнє української освіти.

ПЕРЕВІРЯЄМО ЗНАННЯ CHATGPT ПРО УКРАЇНСЬКУ ОСВІТУ

Чат-бот розповів, що українська шкільна освіта має багату історію, яка починається зі створення перших шкіл у Києві в IX столітті. За його словами, першу школу в Україні заснував князь Ярослав Мудрий у Києві 1930 року (!).

Однак тут чат-бот дещо помилився, адже історики стверджують, що перші школи на українських теренах почали з’являтися після введення християнства (988 рік) за часів правління князя Володимира Великого. Наприклад, у посібнику “Історія педагогіки” Михайла Левківського йдеться, що “запровадження християнства та розробка Кирилом та Мефодієм азбуки були основними умовами відкриття шкіл книжного вчення”. А сам Володимир заснував так звану двірцеву школу, у якій виховувалось 300 дітей київської знаті.

Тому радимо бути уважним із чат-ботом та не вірити сліпо його відповідям. Іноді він спотворює підтверджені факти, компонуючи текстові дані з різних джерел.

Які факти відомі ChatGPT про сучасну українську загальну середню освіту:

Чат-бот не врахував, що за реформою НУШ навчання в школах України триває 12 років. Тож ми вирішили перевірити, чи знає він щось про цю реформу.

Реформа Нової української школи була започаткована в Україні у 2016 році (Ред. Тоді розпочалася перша фаза реформи, а саме розроблення і затвердження нового Державного стандарту початкової освіти. Натомість апробація модельних навчальних програм у пілотних школах для перших класів відбулося у вересні 2017 року) з метою покращення якості освіти в країні. Основні зміни включають перехід від знань до компетентнісного навчання, використання інтерактивних методів та технологій, підвищення ролі вчителя як наставника та партнера в навчанні, а також оцінювання знань та навичок учнів за допомогою нових методик”, – розповів ChatGPT.

Також він додав, що переваги реформи НУШ полягають у тому, що вона дозволяє забезпечити якісну та сучасну освіту для українських дітей та молоді, готує їх до життя в сучасному світі та сприяє розвитку особистості. Крім того, реформа НУШ сприяє підвищенню міжнародної конкурентоспроможності української освіти. І в цьому він дійсно правий.

Потім ми вирішили перевірити творчі здібності ШІ й попросили скласти вірш про реформу Нової Української школи, описуючи її головні новації:

Як бачимо, у віршах йому ще далеко до українських класиків, однак він згадав про одні з основних засад НУШ, як-от дитиноцентризм (“розвиток особистості на першому місці”) та критичне мислення.

ЩО CHATGPT ДУМАЄ ПРО УКРАЇНСЬКИХ УЧНІВ ТА ВЧИТЕЛІВ

Досить високо оцінив чат-бот і українських вчителів:

Серед проблем українських вчителів, чат-бот виділив такі:

  • низька зарплата: вчителі в Україні отримують низьку зарплату, порівнюючи з іншими професіями, що може зменшувати їхню мотивацію та ефективність. Ми запитали, коли вчителям підвищать заробітну плату, однак це питання чат-бот назвав складним. Це й не дивно, тому що актуальних даних на 2023 рік чат-бот не має;
  • обмеження в доступі до сучасного обладнання та технологій, що може ускладнювати викладання та навчання учнів;
  • бюрократичні обмеження: вчителям часто доводиться витрачати багато часу на підготовку документів та звітів, що може обмежувати їхні можливості для творчого викладання та розвитку.

А так ChatGPT характеризує українських учнів:

  • українські учні зазвичай мають високий рівень мотивації до навчання та прагнуть досягнути високих результатів;
  • вони мають зацікавленість у вивченні іноземних мов та більшість учнів має можливість вивчати англійську мову з раннього віку;
  • українські учні зазвичай більше зацікавлені в здобутті практичних навичок, що можуть допомогти їм у майбутній кар’єрі.

Хоча чат-бот, як повідомляли розробники, має дані лише до вересня 2021 року, він також розповідає про повномасштабну війну, яку розв’язала росія проти України 24 лютого 2022 року.

ЯК МОЖНА ВИКОРИСТОВУВАТИ CHATGPT НА УРОКАХ: ПОРАДИ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

ChatGPT вважає, що він може бути корисним інструментом для вчителів на уроках із різних предметів. Наприклад, за його рекомендаціями, вчителі можуть:

  • ставити запитання та отримувати відповіді на них. Наприклад, вчителі математики можуть запитувати ChatGPT про розв’язання складних задач, а вчителі англійської мови – про переклад складних фраз або слів. Також можна попросити скласти запитання до певної теми. Наприклад, ми попросили чат скласти три запитання про Тараса Шевченка. Ось що він пропонує:

Також чат-бот може складати математичні рівняння. Таку допомогу вчителі можуть використовувати, коли учні вже розв’язали всі завдання в підручнику:

  • створення інтерактивних уроків: вчителі англійської мови можуть запропонувати учням спілкування з ChatGPT англійською мовою, щоб удосконалювати їхні мовленнєві навички. Також ми попросили скласти список із п’яти слів на тему “Освіта” для 11 класу:

Як бачимо, чат-бот можна використовувати й для формування словникового запасу

  • підготовка до іспитів: вчителі можуть запропонувати учням виконати тести з англійської мови, які розробив чат-бот (Ред. система краще працює саме англійською мовою, українською вона ще робить помилки).

ІДЕЇ ДЛЯ УРОКІВ ВІД ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Також ми вирішили випробувати, чи може чат-бот створювати ідеї для уроків. Забігаючи наперед, скажемо, що із цим завданням він упорався набагато краще, ніж із віршем. Він може пропонувати багато практичних та креативних ідей.

Ось що він пропонує для уроку про Україну:

  • кулінарний урок: під час уроку вивчати традиційні українські страви та їхнє приготування, а також історію та культуру України через кухню;
  • віртуальна екскурсія: замість звичайного уроку провести віртуальну екскурсію різними куточками України, показати відео- та фотоматеріали про визначні пам’ятки, архітектуру та природу країни;
  • рольові ігри: організувати рольову гру, де учні зможуть перевтілитися у видатних українців, політиків, артистів тощо та зіграти відомі історичні події;
  • творчий урок: пропонувати учням створити свої власні твори, що присвячені Україні: поезії, проза, малюнки тощо. Також можна провести майстер-класи з виготовлення національних виробів, народних прикрас тощо;
  • вікторина з історії, культури, географії України.

А ось ідеї для уроку на тему “Геометричні фігури”:

  • учні можуть створити геометричні фігури з кольорового паперу та навчитися визначати їхні параметри (площа, периметр, діагоналі тощо);
  • гра “Знайди фігуру”: на дошці можна намалювати геометричні фігури з назвами. Учні повинні шукати фігури, які відповідають опису вчителя;
  • віртуальний тур: показати відео про геометричні фігури в реальному світі, наприклад, як піраміди в Єгипті або будівлі в стилі готики в Європі;
  • математичні загадки: під час уроку можна використовувати математичні загадки, де учні мають знайти геометричну фігуру, яка відповідає опису;
  • гра “Геометричні супергерої”: учні можуть створити своїх супергероїв на основі геометричних фігур та придумати історію їхнього життя, де вони використовують свої навички для розв’язання математичних задач та виконання місій.

Як зробити цікавим урок з історії України, за версією ChatGPT:

  • історичний квест: наприклад, учні можуть розгадувати шифри, шукати певні дати або події в підручнику, в інтернеті та в історичних джерелах;
  • рольова гра: розділіть учнів на групи та запропонуйте їм зіграти ролі різних осіб чи історичних подій. Наприклад, можна зіграти роль Володимира Великого, Ярослава Мудрого або Богдана Хмельницького тощо;
  • віртуальна екскурсія до музеїв, пам’яток історії України;
  • сценки історичних подій: підготуйте учнів до розіграшу історичних подій, наприклад, битви на Жовтих Водах або злуки УНР та ЗУНР. Учні можуть зіграти роль командувачів, політичних діячів тощо;
  • вивчення історичних фактів за допомогою технологій: наприклад, відеоролики, аудіофайли, інтерактивні карти тощо.

ЧИ МОЖЕ ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЗАМІНИТИ ВЧИТЕЛІВ

Далі цитуємо пряму мову чат-бота:

Штучний інтелект може бути корисним інструментом для вчителів, але він не може замінити людську присутність і міжособистісні взаємодії. Хоча штучний інтелект може бути програмованим для виконання рутинних задач, таких як перевірка тестів або генерація питань, він не може забезпечити глибокої індивідуалізованої підтримки та підходу до кожного учня окремо.

Крім того, вчителі відіграють важливу роль у вихованні й соціалізації учнів, що включає розвиток емоційної та соціальної компетентності, навичок спілкування, взаємодії та співпраці. Ці компетенції надзвичайно важливі для успіху учнів не тільки в школі, але й у майбутньому в житті. Штучний інтелект не може надати такої особистої підтримки та розвитку, які забезпечують вчителі. Тому їхній внесок неможливо повністю замінити штучним інтелектом.

Чи можуть учні списувати домашні завдання з ChatGPT?

Яких помилок припустився ChatGPT:

  • Перед тим, як брати інтерв’ю, ми запитали в чат-бота, чи погодиться він на розмову.

Як бачимо, уже в першій відповіді ШІ допустив дві помилки: одна у звертанні, друга в словосполученні “поставити запитання”. Це доводить, що поки відповіді українською мовою в нього не завжди правильні. Але навіть такі тексти можуть знадобитися в навчанні, наприклад, учні можуть знаходити помилки у відповідях та вчитися редагувати тексти ШІ.

  • Чат-бот вважає, що в українській мові шість відмінків, а не сім:

  • Він не одразу пише слова за новим Українським правописом 2019 року:

Ми вказали, що згідно з новим Українським правописом правильно вживати слово “проєкт”. На що ChatGPT відповів:

  • Подекуди чат-бот розповідав неправдиві й кумедні факти. Наприклад, у запитанні про реформу шкільного харчування він назвав Євгена Клопотенка міністром освіти й науки України:

А ще, за даними чат-боту, Сергій Шкарлет нібито написав книжку “Політ із курчатами”, у якій Олег Сенцов знайшов плагіат:

Тому варто ще раз наголосити, що штучний інтелект недосконалий, він може робити помилки та писати неправдиві речі. Тож варто бути уважними та не вимикати своє критичне мислення.

ЯКОЮ БУДЕ УКРАЇНСЬКА ОСВІТА ЧЕРЕЗ 5 РОКІВ: ЩО КАЖЕ CHATGPT

Чат-бот визначив кілька можливих тенденцій розвитку українських шкіл протягом п’яти років:

  • збільшення використання технологій у навчанні, у тому числі віддаленого навчання та онлайн-курсів;
  • зміна підходу до оцінювання: в українських школах можуть з’являтися нові методики оцінювання, що ґрунтуються на відповідних знаннях та вміннях учнів, а не лише на оцінках (Ред. Тут прогнози чат-бота вже давно працюють у школах у вигляді формувального оцінювання);
  • розвиток STEM-напрямків в освіті, зокрема, програмування, робототехніки, інженерії;
  • розвиток навичок міжкультурної співпраці та комунікативних навичок, що допоможе підготувати учнів до життя в сучасному світі;
  • зменшення кількості ручної роботи та іспитів, збільшення кількості проєктів та практичних завдань.

Після завершення віртуальної розмови ChatGPT також написав кілька побажань українським вчителям та учням:

Читайте також: “Віртуальне вчительство: чи замінить штучний інтелект людей у школах?”

Ірина Троян, “Нова українська школа”

Титульне зображення: blog.invgate.com та “НУШ”

Матеріали за темою

Обговорення