Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Від “Кобзаревої абетки” із живими ілюстраціями до 3D-дослідів із хімії: як українське видавництво поєднує класичну книжку з ІТ-технологіями

Партнерський матеріал

Використання ґаджетів на уроках в освітніх цілях допомагає вчителям урізноманітнити заняття, а за умови відсутності друкованих підручників – це просто необхідність.

Аби зробити ґаджети корисними для освітнього процесу та водночас зацікавити учнів, деякі українські видавництва додають до традиційних шкільних підручників доповнену реальність (AR) та поєднують навчання із грою.

Так, на сторінках посібників можна побачити героїв, які оживають, послухати навчальний контент, побачити, як проводять той чи той дослід, та навіть побувати в космосі, не покидаючи межі навчального кабінету.

Про те, як технології доповненої реальності змінюють погляд на традиційне навчання, “Нова українська школа” дізналася в Ольги Казанської, керівниці видавництва “Фастаркідс” та Вероніки Нідзієвої, директорки однієї з київських гімназій, де використовують навчальні посібники цього видавництва.

Зокрема, у матеріалі читайте:

  • як доповнена реальність повертає дітям цікавість до навчання;
  • за яким принципом працює AR;
  • як за допомогою AR можна вивчати абетку, математику, хімію, фізику та інші предмети;
  • чому важливо наповнювати шкільні бібліотеки сучасною цифровою літературою.

ЧОМУ ЗВИЧАЙНІ ПІДРУЧНИКИ ДЛЯ СУЧАСНИХ ДІТЕЙ ВІДЖИВАЮТЬ СВОЄ

Мультимедійні, інтерактивні й 3D-технології створили цифровий світ із новими видами комунікації. Для дітей таке середовище вже стало “рідним” та звичним, розповідає Ольга Казанська.

Багато (якщо не сказати всі) учнів користуються ґаджетами: комп’ютерами, планшетами, мобільними телефонами із цілодобовим доступом до інтернету. Чи могла залишитися осторонь система освіти? Очевидно, що ні.

За словами Ольги, зараз цифрові технології та штучний інтелект конкурують за увагу учнів зі звичайними підручниками. Вчителі нерідко скаржаться, що ґаджети відволікають дітей, втрачається увага та концентрація. Але просто заборонити користуватися ними не вийде, адже це частина сучасного світу.

Аби зробити навчання цікавішим і водночас не відмовлятися від цифрових технологій, ми вирішили поєднати класичну книжку з ІТ-технологіями – розробляємо посібники із доповненою реальністю (AR).

AR – це технології, які доповнюють реальний світ. З їхньою допомогою ілюстрації в книжках оживають, можуть рухатися, розмовляти. Також у посібниках є навчальні відео.

Діти можуть взаємодіяти з героями, слухати звуковий супровід до віршів, казок, навчальних предметів, переглядати досліди тощо. У такий спосіб читання та навчання можна вдало поєднати із грою і водночас довше утримувати увагу дітей”, – пояснила Ольга Казанська.

Для роботи з таким підручником учні мають встановити на iOS чи Android безплатний мобільний додаток видавництва. Він дає змогу отримувати тривимірні зображення – варто навести камеру ґаджета на сторінку книжки й ілюстрації оживуть.

Так, за допомогою доповненої реальності діти можуть не лише почитати про космос, а й “політати” в ньому, не просто прочитати вірш, а й послухати його звуковий супровід чи пісню, покладену на його слова, або побачити, як виглядають головні герої твору. До речі, зʼявляться вони прямо біля вас, на шкільній парті.

Тобто доповнена реальність розширює вже наявний фізичний простір об’єктами, як-от 3D-моделями з анімаціями. AR дає змогу додавати віртуальні об’єкти в реальний світ і взаємодіяти з ними. Такі підходи створюють відчуття присутності й допомагають краще засвоїти той чи той матеріал завдяки візуалізації.

3D-образи доповненої реальності можуть краще запам’ятовуватися дітьми, ніж просто малюнок на сторінці підручника. Тому інтерактивні навчальні посібники є гарним доповненням до основної шкільної літератури”, – додала Ольга Казанська.

Серед інших особливостей:

  • вчителі заощаджують час на пояснення складних понять, отримуючи доступ до готового навчального контенту;
  • візуалізація “складних” тем програми та допомога учням краще розуміти досліджуваний матеріал;
  • інновація в “рутинному” процесі навчання, яка підвищує цікавість до теми.

ЯК НАВЧАЛЬНІ ПОСІБНИКИ З AR ПРАЦЮЮТЬ НА ПРАКТИЦІ

Наприклад, за допомогою інтерактивної абетки з доповненою реальністю можна вивчати букви. Тривимірні ілюстрації героїв, які говорять віршами, супроводжують кожну з 33 літер. Таке навчання в ігровій формі комфортне для дітей і дає змогу вчити літери цікаво й без стресу, розповіла Ольга Казанська.

Під час розробки роликів увагу зосередили саме на буквах – їхній вимові, використанні, наголосі. Діти дізнаються, як говорити правильно, та де доцільно застосовувати ту чи ту літеру.

Крім цього, вивчаючи абетку, з раннього віку дітей можна знайомити й з творчістю українських письменників і поетів. Так, у Фастаркідс розробили посібник “Кобзарева абетка” з доповненою реальністю на основі найвідоміших творів Тараса Шевченка. Можливість створити такий проєкт видавництво отримало після перемоги на конкурсі від Українського культурного фонду.

Працює вона за схожим принципом. Навівши камеру смартфона на одну зі сторінок, діти можуть послухати рядки з віршів Шевченка, побачити тривимірні зображення малюнків, як-от ягнята, які колись 13-річний Тарас пас за селом, як кобзар грає на кобзі або як тече Дніпро під пісню, покладену на вірш Кобзаря – “Реве та стогне Дніпр широкий…”.

Посібники з доповненою реальністю можна використовувати й під час вивчення інших дисциплін.

“Багато закладів освіти Києва й інших регіонів України застосовують доповнену реальність під час проведення експериментів із фізики й хімії, практичних занять з астрономії, природничих наук тощо. Принцип наочності працює ефективніше, ніж просто навчання за підручниками та перегляд зображень”, – додала Ольга Казанська.

За її словами, у випадку відсутності потрібних матеріалів, реактивів для проведення дослідів, такі відео також дають обʼємніше уявлення про речі, процеси й події. У деяких закладах освіти дійсно є проблема з відсутністю відповідного оснащення кабінетів хімії й фізики, тому не завжди діти можуть відтворити лабораторні роботи на практиці й змушені обмежуватися лише описом із підручників чи зі слів вчителів. Натомість за допомогою AR такі досліди можна унаочнити.

  • Хімія

Наприклад, під час вивчення хімії можна докладно розглянути будову молекул, відобразити атомні орбіталі тощо.

Людське око не здатне побачити будову молекули в реальності, лише на знімках або штучно відтворених моделях. Завдяки AR ця можливість з’являється. Ми можемо візуалізувати навіть складні хімічні зв’язки й краще зрозуміти, як вони формуються”, – розповіла керівниця видавництва.

  • Астрономія/природознавство

Завдяки ІТ-технологіям можна глибше вивчати Всесвіт. У посібнику видавництва про космос учні, завдяки тривимірним зображенням, можуть:

  • побачити космос із середини;
  • вивчити розташування кожної планети щодо Сонця;
  • побачити, як рухаються планети орбітами;
  • познайомиться з відомими людьми, які освоювали космос та робили про нього відкриття;
  • навіть побачити внутрішню будову планет на окремих картках.

У нашому закладі цей посібник ми часто використовуємо на уроках астрономії, природознавства, а також на заняттях у групах продовженого дня. Адже для учнів зараз не достатньо лише розповісти інформацію з підручника, потрібно змінювати види діяльності та використовувати різні джерела.

А посібники з доповненою реальністю є тим джерелом, де зібрані й теорія, і практика, адже діти можуть одразу виконати якісь прості досліди, докладно розглянути 3D-моделі планет тощо. Такий ігровий формат збільшує цікавість учнів та приковує їхню увагу”, – поділилася Вероніка Нідзієва, директорка, вчителька фізики та астрономії, гімназії № 117 ім. Лесі України з поглибленим вивченням іноземних мов Печерського району міста Києва. Посібники з доповненою реальністю про Всесвіт від видавництва FastARkids школі надало місцеве управління освіти.

Вчителька каже, що такі посібники з ІТ-технологіями є вдалим поєднанням того, як можна вчитися, використовуючи ґаджети, до яких діти й так дуже звикли. Посібник орієнтований на часту зміну активностей упродовж вивчення однієї теми.

Тобто учні можуть щось почитати, виконати простий дослід, подивитися на тривимірні зображення в доповненій реальності тощо. Така зміна видів діяльності допомагає краще запам’ятовувати матеріал”, – ділиться досвідом використання посібника Вероніка.

Директорка додає, що така навчальна література допомагає й вчителям готуватися до уроків, адже в одному місці зібрані й теорія, і додаткові матеріали, і цікаві факти, і досліди та ілюстрації. Педагогам лише потрібно вирішити, у якій частині краще використати ту чи ту інформацію з посібника.

“Звісно, можна провести урок у дусі “послухайте тихенько, як я вам щось розкажу”, а можна провести дійсно цікаву подорож-гру у Всесвіті, де діти зможуть самостійно щось дослідити та роздивитися всі планети й об’єкти, не виходячи за межі класу”, – завершує освітянка.

  • Біологія

Під час вивчення будови тіла людини на уроках за допомогою іншого посібника видавництва можна докладно ознайомитися, як, наприклад, виглядає скелет людини, її серце, інші органи, та де вони розташовані. Усі пояснення з аудіозвуковим супроводом.

А ще разом з ІТ-технологіями можна навчити малечу надавати першу допомогу в різних ситуаціях, як-от кровотеча з носа, запаморочення, нудота тощо. Для цього у видавництві створили інтерактивну навчально-пізнавальну 3D-книжку “Перша допомога”.

Головні герої – хлопчик та дівчинка, розповідають дітям не лише загальні правила поведінки, а й дають покрокову інструкцію першої медичної допомоги.

Інформування щодо першої медичної допомоги здійснюється у вигляді мультфільму, де головні герої спілкуються з вашою дитиною й у такий спосіб зацікавлюють її й звертають увагу на важливу інформацію. Малеча на собі спробує елементарні вправи при забоях; що робити, коли кровотеча з носа; як тримати пластир тощо…”, – йдеться на сайті видавництва.

  • … та інші предмети

Схожий навчальний контент із доповненою реальністю від видавництва доступний з української та англійської мов, природознавства, географії, екології, математики тощо. Маючи в себе й учнів у класі мобільні пристрої, вчителі можуть використовувати засоби доповненої реальності на офлайн- або онлайн-уроках, а учні – самостійно вдома.

Усі навчальні посібники та дидактичні набори рекомендовані МОН України для використання дітьми в загальноосвітніх закладах освіти та відповідають навчальним програмам НУШ. Крім цього, за основу посібників взято Європейську рамку цифрової компетентності (DigComp), яка є інструментом для підвищення рівня компетентності громадян у цифрових технологіях зі сфери освіти.

Зараз вчителі мають володіти цифровими компетентностями, тому вміння користуватися новими технологіями та поєднувати їх з освітнім процесом точно знадобиться на сучасному уроці.

Однак разом із педагогами потребують навчання і бібліотекарі. Адже шкільна бібліотека – це не лише місце зберігання підручників. Вона має стати осередком культури та доступу до сучасної навчальної книжки для здобувачів освіти й постійно оновлювати фонди для читання дітей і підлітків”, – зауважила Ольга Казанська.

За її словами, актуалізація й оновлення бібліотечних фондів сучасною цифровою літературою для здобувачів освіти мають бути в постійному полі зору як бібліотекарів, вчителів, так і органів влади та місцевого самоврядування.

Попри переваги таких книжок, доступ до цієї літератури обмежений через невеликі обсяги постачання посібників у шкільні бібліотеки закладів освіти. Втім, в Україні в Одеському, Вінницькому, Івано-Франківському, Львівському, Закарпатському, Чернігівському, Черкаському регіонах, а також у Києві місцева влада вже придбала для своїх учнів такі посібники.

“Цього року наше видавництво стало переможцем конкурсу культурно-мистецьких проєктів, спрямованих на випуск книжкової продукції за пріоритетними тематичними напрямами. Відтак наші інтерактивні книжки отримали бібліотеки по всій Україні. Зокрема, науково-популярне видання з доповненою реальністю “Зелена енергія””, – додала керівниця видавництва “Фастаркідс”.

Ірина Троян, “Нова українська школа”

Титульне фото: скриншот із “Кобзаревої абетки”

Матеріали за темою

Обговорення