Теми статті: батькам, вчителям, інтегроване навчання, фінансова грамотність
9 Березня 2024
2 369
0
“Чи будуть у нас уроки фінансової грамотності?” – часом запитують учні у вчителів, бо хочуть знати більше про гроші та як із ними поводитися. Це підтверджують і дані опитування Національного банку України, за яким майже 60 % учнів та студентів віком 10–25 років самостійно шукають інформацію про гроші та заощадження.
Школи можуть реагувати на цей запит, вводячи предмет фінансової грамотності. Наразі його вивчають за вибором у 10–11 класах. Нагадаємо, що “Підприємництво та фінансова грамотність“, як обовʼязковий предмет, зʼявиться в 8 класах шкіл України з 2025–2026 навчального року. Девʼятикласники продовжать його вивчення у 2026–2027 році (модельна навчальна програма вже має гриф МОН).
Утім, деякі вчителі й вчительки, розуміючи важливість фінансової грамотності, уже зараз проходять відповідні курси, навіть якщо такий предмет не викладається в школі взагалі. Здобуті на курсах знання вони вплітають у свої уроки, наприклад, на математиці рахують з учнями витрати на поїздку в Карпати, а на інформатиці вчать дітей захищати свої дані та картки від шахраїв.
“Нова українська школа” поспілкувалася з декількома вчительками про їхній досвід інтеграції фінансової грамотності в шкільні предмети.
У матеріалі читайте:
У Ківерцівському ліцеї № 3 (Волинь) уроки фінансової грамотності цього року з’явилися якраз у відповідь на запит десятикласників. Їх веде Олена Шкарлатюк, учителька географії та природознавства (в університеті вивчала ще й економіку). За її словами, фінансову грамотність не вивчали в жодній школі міста, але учні про неї якось довідалися.
“Спочатку учні розпитували, чому в них не читаю фінансову грамотність, бо знали, що я викладала раніше економіку. Я поговорила про це з адміністрацією ліцею, що діти хочуть опановувати фінансову грамотність, а в серпні – перед початком 2023–2024 навчального року – у школі ввели цей предмет, – розповідає вчителька. – Для цього перерозподілили години, відведені на трудове навчання: із двох годин виділили півтори на фінансову грамотність та пів години – на трудове. У першому семестрі фінансова грамотність була двічі на тиждень, а трудове – один раз, у другому семестрі – навпаки”.
У Харківському науковому ліцеї “Обдарованість” фінансову грамотність, як окремий предмет, теж не вивчають, хоча учні цікавляться цим курсом. Аби задовольнити запит, учителі математики проводили для дітей бізнес-ігри, розуміючи, що такі знання так чи так їм знадобляться. А торік Світлана Кушнарьова, вчителька інформатики, долучилася з учнями до акції НБУ “Всесвітній тиждень грошей”, під час якої відвідували тематичні онлайн-лекції та онлайн-екскурсію в Музей грошей. Ці теми зацікавили учнів, а вчительці захотілося дізнатися більше про фінансову грамотність.
“Спочатку вирішила пройти курси для саморозвитку в Школі фінансової грамотності “Талан”, бо розумію, що в наш час треба вміти не лише заробляти, а і примножувати й зберігати свої заощадження, – каже Світлана. – Під час навчання знайшла багато цікавої інформації, якою поділилася з колегами, родичами, а тепер ділюся на уроках з учнями. Бо це дійсно життєво необхідні знання, наприклад, щодо депозитів чи інвестицій, кібербезпеки або захисту платіжних карток від шахраїв”.
Попри те, що в школі Оксани Будрик (одна зі шкіл Сєвєродонецька, що на Луганщині) фінансову грамотність не викладають, вона теж пройшла курси: “Після навчання намагалася передати на уроках економіки, додатково до підручника, якісь цікаві знання, разом з учнями долучалася до різних освітніх активностей НБУ (опитувань, конкурсів, змагань), використовувала адвент-календар про гроші (навіть з учнями, які не вивчають економіку як предмет), бо насправді цікаво знати історію нашої валюти”.
З початку запуску (кінець грудня 2023 року) на курсі зареєструвалися вже понад 10 тисяч слухачів, з яких понад дві тисячі успішно завершили навчання та отримали сертифікати.
“Я проходила курси “Талан” ще у 2022 році передусім для себе. Знаю, що зараз курс на Prometheus проходять мої колеги – навіть ті, хто далекий від математичних предметів, наприклад, вчителі української мови, – розповідає Тетяна Берест, вчителька математики, інформатики та фізики світловодського ліцею “Перспектива” (Кропивниччина). – Тема фінансової грамотності цікава і важлива, бо, будьмо відверті, наших батьків ніхто цього не вчив. Та й ми в школі теж цього не вивчали. Але це ті знання, без яких не обходиться наше життя”.
Як розповіли нам учительки, здебільшого проходили курси з фінансової грамотності суто для себе. Та, бачачи запит учнів і розуміючи, що їм треба мати базові знання про заощадження, вирішили за можливості ділитися отриманим досвідом. Навіть якщо в школі не вивчається фінансова грамотність, вони шукають для цього вільні хвилини на своїх уроках. Або ж підбирають під тему заняття завдання чи ігри, пов’язані з фінансовою грамотністю.
Інформатика – простір для завдань із платіжної безпеки
Світлана Кушнарьова заздалегідь передбачає у своєму календарному плані уроки, на яких будуть додаткові ігри чи завдання з фінансової грамотності.
“Таке компонування вдається не щоуроку, та коли є принагідна тема й до неї є додаткові цікаві матеріали, обов’язково поєдную їх, – розповідає Світлана. – Дітям це подобається, вони кажуть, що ці знання їм знадобляться в житті, бо не всі будуть програмістами, але дбати та заощаджувати власні гроші захоче кожен і кожна”.
Фактично кожна/-ен учителька/-ль підбирає додаткові завдання залежно від теми уроку та віку учнівства.
За словами вчительки, у Світловодську поширені двозонні лічильники на електроенергію. Тож розбиралися із семикласниками, як порахувати в таблиці, скільки треба платити за електроенергію їхнім батькам.
У математику найкраще “залітають” задачі про гроші
Крім інформатики, Тетяна Берест викладає ще й математику, тому елементи фінансової грамотності додає й у цей предмет, так само зважаючи на програму та вік учнів.
“Ми рахували, де вигідніше купити товари під час знижок, на який депозит та на який термін краще покласти гроші в банк. Діти просили пояснити, чому не можна додавати знижку на товар та знижку на магазинній картці. А коли вивчали діаграми, то будували їх про сімейний бюджет – і я бачу, що учні в захваті від таких завдань”, – зазначає Тетяна Берест.
На її думку, завдання з фінансової грамотності можна вплести в будь-який урок. Принаймні у своїх трьох предметах (інформатика, математика та фізика) вчителька постійно робить такі інтеграції.
Географію та математику поєднує сімейний бюджет
Олені Шкарлатюк, учительці географії, теж до вподоби інтегровані уроки. Їй навіть вдалося переконати колегу з математики провести бінарний урок [один із видів інтегрованих уроків – ред.] у 10 класі про складання сімейного бюджету.
Олена взяла на себе теоретичну частину й розповіла учням про різні плани бюджету (спільний, змішаний та відокремлений), а вчитель математики з учнями прораховував, як саме складати кожен із них.
“Учням і ученицям сподобався урок про складання сімейного бюджету, а також про банківську систему, дуже багато запитань у них було про податки. Тобто їм подобаються ці теми, бо вони розуміють, що без цих знань далі ніяк”, – каже освітянка.
“Мені здається, якщо вчитель/-ка має базові знання з фінансової грамотності, то зможе їх використовувати без будь-яких обмежень – у кого на скільки вистачить фантазії. Зі свого досвіду скажу, що дітям найкраще заходить те, що підкріплено практикою, тому не треба боятися наводити їм приклади зі своїх буднів, – додає Тетяна Берест. – Наприклад, коли я розповідаю, як купую бойлер, учні уважно слухають. Тобто їм цікаві та потрібні знання, які прив’язані до реального життя”.
Наші співрозмовниці певні, що знання з фінансової грамотності вкрай необхідні дітям. Як бачимо, зараз їм вдається викроювати час на уроках, аби доповнити основну тему додатковими елементами, що навчать складати сімейний бюджет, рахувати комунальні платежі, вивчати банківські пропозиції та обирати найбільш вигідні.
Після появи в школах обов’язкового предмета “Підприємництво та фінансова грамотність” школярі, які його вивчатимуть, будуть підковані знаннями про гроші та заощадження.
Наразі автори програми (НБУ) розробляють усі необхідні інструменти, щоби підготувати заклади освіти до запуску нового предмета, зокрема:
Інна Лиховид, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – Fizkes, stock.adobe.com
Обговорення