Теми статті: батькам, вчителям, російська агресія
5 Липня 2024
1 551
0
Чи можна ходити всією родиною на кіно про війну, так само як на мультик? Як уникнути травматичного досвіду під час перегляду такого фільму? І що взагалі вважати дитячим кіно, а що – дорослим?
Такі питання можуть виникати в батьків, які побоюються, що їхнім дітям рано знайомитися з фільмами, де є сцени жорстокості або інтимних стосунків між дорослими. Іноді батьки свідомо уникають фільмів, які порушують серйозні теми. У такий спосіб хочуть уберегти дітей від зайвого стресу, або ж не бажають відповідати на незручні запитання, які можуть виникнути під час чи після перегляду кіно.
Через це вибір стрічки для родинного перегляду може стати справжньою дилемою. Утім, якщо правильно підготуватися до кіноперегляду, це може принести користь і задоволення. У цьому переконана Ольга Бірзул, кінокураторка, культурна менеджерка та авторка книги “Твоя книга про кіно”, учасниця журі 11-го “Чілдрен Кінофесту” (докладніше про перебіг цьогорічного фестивалю ми розповідали раніше).
У розмові з Ольгою Бірзул ми обговорили декілька аспектів:
Насамперед Ольга Бірзул радить батькам розібратися, як взагалі працює кіногалузь. Наприклад, з’ясувати:
“Кіномистецтво – це складна галузь людської діяльності, яка існує на перетині творчості, технологій, політики й комерції. Я б радила зняти з кіно корону мистецтва, адже фільми не завжди є витворами мистецтва, як і не всі кінорежисери створюють щось унікальне й особливе. А краще навчитися бачити в кіно не лише досягнення, а й негаразди, говорити про нього трохи критичніше. Особливо сьогодні, коли в російському кіно захована пропаганда, зокрема, вони транслюють у своїх фільмах негативний образ українців”, – пояснює Ольга Бірзул.
На її думку, замість поняття “кіномистецтво” можна використовувати термін “медіа”. Таку концепцію пропонує Маршал Мак-Люен, канадський філософ, який досліджував вплив популярної культури на масову свідомість.
Він розглядав культуру як систему обміну інформацією, пояснює Ольга. Традиційними елементами цієї системи є:
Мак-Люен також помітив, що всі медіа по-різному “розігрівають” сприйняття та мислення людини, і розділив їх на холодні й гарячі.
Утім, якщо сприймати лише гарячі медіа, наш мозок лінується і звикає до комфортної “теплої ванни”, чим успішно користуються пропагандисти та диктатори. Бажано поєднувати холодні та гарячі, щоби забезпечувати інтелекту температурний баланс.
Поділ фільмів на серйозні чи несерйозні, дитячі або дорослі пов’язаний з історією розвитку кіно. За словами Ольги Бірзул, кіно виникло як розвага. Ніхто з-поміж перших кіноробів не уявляв, що згодом кіно стане чимось особливим. Коли почали з’являтися сюжетні історії в кіно, його порівнювали з театром і літературою. Вважалося, що кіно не може бути самостійним мистецтвом.
Але деякі кінороби шукали шляхи, як зробити щось особливе. У 1910-і роки в Голлівуді почалися перші експерименти та перші спроби монтажу. Примітно, що в кіно з’явилася власна мова завдяки теорії монтажу, яку активно розвивали в Радянському Союзі. Раніше про це часто і спеціально забували, але великий внесок у розвиток кіномови у 20-х роках XX століття зробили кінороби, які працювали у Всеукраїнському кінофотоуправлінні (ВУФКУ). Наприклад, Дзига Вертов та Олександр Довженко.
“Кіно дуже швидко почало рухатися у двох різних напрямах, які ми сьогодні називаємо мейнстримом та артхаусом. Ще на початку зародження кіногалузі були люди, які сприймали фільми як видовищний атракціон і джерело швидкого заробітку. Паралельно з ними з’являлися експериментатори, які використовували нову технологію рухомих картинок для творчого самовираження”, – додає Ольга.
Що вирізняє артхаусне кіно?
Натомість мейнстримне кіно прагне комерційного прибутку, шокування глядачів і відволікання від буденних клопотів. Воно потрібне, бо допомагає зняти стрес і розважитися.
Але навіть несерйозне кіно можна перетворити на серйозне, якщо обговорити його з дітьми та розставити правильні акценти.
“Я раджу обговорювати кіно після перегляду. Адже кіно, як і будь-який інший авторський твір, потребує аналізу та рефлексії, – пояснює Ольга Бірзул. – Ми обговорюємо книжки, виступи улюблених музикантів, виставки тощо. З кіно має бути так само”.
Після перегляду кіно батьки можуть обговорити з дітьми, скажімо, такі питання:
“Критикувати кіно та розумно його підважувати – дуже корисно. Наприклад, з підлітками, які люблять сперечатися, це може допомогти в обговоренні теми особистих кордонів. Батьки можуть зняти цю важку ношу із себе й перекласти на плечі фільму, тобто розцінити все на прикладі героїв і їхніх вчинків”, – каже Ольга Бірзул.
Живучи в умовах війни, ми чутливі до певних сцен, слів та звуків. Деякі з них можуть бути тригерами для дітей та дорослих. Але все настільки індивідуально й залежить від здобутого під час війни досвіду, що ніхто наперед не знає, що саме може травмувати під час перегляду кіно – гучний звук чи сюжет, який нагадуватиме про пережите.
За словами Ольги Бірзул, кіно справді може мати травматичний ефект, але його не треба боятися. Навпаки – його можна використати як тренажер власної емпатії, довіри та співчуття.
“Іноді навіть корисно “травмуватися” через кіно (мається на увазі не довести дитину до стресу чи паніки, а радше познайомити її з важливими проблемами, яким присвячене кіно), – вважає вона. – Також кіно дає змогу тренувати критичне мислення та емоційний інтелект, оцінюючи зміст фільму й викладені у ньому факти. Це можна простежувати на прикладі російських фільмів, де через забування колективної травми (війни, геноцидів та депортацій) кінороби переписують історію.
Згадайте спадок радянських фільмів про Другу світову війну та портрети переможців. Героями та лицарями завжди були росіяни. Українців та представників інших – так званих “малих народів” – цензура неодмінно наділяла іронічними та недолугими рисами. Зрештою, і маємо, що російське суспільство так самовпевнено боролося на екранах зі світовим фашизмом, що в реальності стало рашистською державою, на яку з огидою дивиться увесь світ”.
Тож якщо в батьків є бажання переглядати з дітьми історичні драми, фільми про сучасну російсько-українську війну або фільми жахів, то це можна і варто робити.
Але спочатку вони мають до цього підготуватися:
Ольга Бірзул додає, що не варто уникати важливих тем, які порушуються в кіно. Адже його створюють не завжди для розваги, а і для того, щоби потренувати наше критичне мислення.
Система вікових обмежень спочатку з’явилася в американському кіно. Її розробили у 1960-х роках замість кодексу Гейза. [Упродовж 40 років він регулював, що можна показувати глядачам Голлівуду, а що – ні. Наприклад, до заборонених тем належала критика політики та християнських цінностей. Фактично діяла цензура, через яку люди втрачали цікавість до кіно, адже не бачили в ньому свого реального життя].
У 1968 році в США з’явилася “Система рейтингів американської кіноасоціації”, якою користуються досі. Відповідно до неї всі фільми, які виходять у прокат у США, можуть отримати один із п’яти рейтингів:
В Україні такі рейтинги визначає Державне агентство з питань кіно. Будь-який фільм має потрапити в одну із чотирьох категорій:
Фактично вікові обмеження фільмів базуються на тому, наскільки присутні в них еротика, відверті епізоди, сцени насильства та ненормативна лексика.
На ці обмеження варто зважати, коли родина обирає фільм для спільного перегляду. Але, як кажуть, довіряти й перевіряти.
Бо, скажімо, американські експерти бояться теми тілесності, але виявляють лояльність до відвертих сцен насильства. Тому кіноцензори можуть заборонити до загального перегляду фільм, де будуть еротичні сцени, а фільм з елементами жорсткості не матиме таких обмежень.
“Хоча кінознавці й психологи вважають, що говорити з підлітками про тілесність якраз краще через кіно, – додає Ольга Бірзул. – Адже вони шукають відповіді на питання про своє тіло, про ранній секс та про квірність. Фільми про підлітків та про дорослішання можуть стати хорошою нагодою почути своїх дітей, зрозуміти, що їх зараз турбує.
А от насильство може бути заразним. У російському кіно є чимало фільмів про бандитизм та свавілля, коли злочинці уникають покарання і стають бізнесменами та політиками. Вони завжди значно привабливіші ніж позитивні персонажі. Не дивно, що така “формула успіху” стає життєвим планом неосвіченої частини населення [свого часу такі фільми показували й на українському телебаченні]. Тому я б зважала на вікові обмеження фільмів, але не боялася перетинати певні межі, вмикаючи критичне мислення”.
Війна в Україні триває 10 років. Ольга Бірзул каже, що нині вкрай складно давати універсальні поради. Утім варто завжди пам’ятати про чутливість власної дитини. Вибір кіно залежить не лише від вікових особливостей, а й від того, у якому емоційному стані родина, наскільки спокійно минула ніч і де перебувають рідні.
Що можна дивитися родиною без обмежень, то це, скажімо:
Аби перегляд кіно не був буденною справою, можна влаштувати дитячий чи сімейний кіноклуб та запропонувати спільно створювати колекції фільмів.
“Кіно може бути хорошим інструментом виховання та розвитку критичного мислення, – акцентує Ольга Бірзул. – А спільний перегляд фільмів дає відчуття єднання та допомагає в комунікації. Кіно розвиває емпатію та співпереживання.
З огляду на той потік інформації, який несеться на нас у соціальних мережах, кіно більше не є самостійним гравцем на полі людської жорстокості. У будь-якому разі батьки можуть впливати на смак своїх дітей, пропонуючи їм якісне і глибоке кіно. Але мені дуже хочеться вірити, що наша система освіти в найближчому майбутньому інтегрує історію та теорію кіно в шкільний курс і допоможе учням самостійно знаходити собі потужні фільми”.
Інна Лиховид, “Нова українська школа”
Титульне фото: unsplash.com
Обговорення