Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

З антикорупцією “на ти”. Як зробити цю тему цікавою для учнівства

Розповісти учням, що корупція – це погано, – замало. Щоби вони навчилися бути доброчесними, потрібні приклади й системна робота. У цьому можуть допомогти антикорупційні інструменти від проєкту USAID_ВзаємоДія.

Директорка школи №29 Миколаєва Лариса Грицюк презентувала їх під час міні-EdCamp’у в Красноріченському (Луганська область). Як урізноманітнити уроки й додати до них антикорупції – читайте в статті “Нової української школи”.

“Ці інструменти дають розуміння, що таке корупція, які є різновиди, якими можуть бути наслідки і як їй протидіяти. Інструменти відіграють важливу роль у становленні громадянської позиції, розвитку критичного мислення та вміння логічно висловлювати свою думку”, – розповідає Лариса Грицюк, яка є амбасадоркою проєкту.

Вона пропонує починати розмову про корупцію з цього відео разом з обговоренням, чим загрожує корупція суспільству:

Після перегляду відео треба розповісти учням, що в перекладі з латинської “корупція” означає “псувати”. Це використання посадовою особою своїх владних повноважень і довірених йому прав для особистої вигоди, що суперечить установленим нормам і правилам.

А для власного користування Лариса радить учителям посібник “Світлофор освітньої доброчесності”, у якому розглядаються потенційно корупційні та недоброчесні ситуації в школі, а також описано, як їх уникнути.

Чому важливо говорити з дітьми про корупцію:

“Діти бачать приклади корупції в дитинстві. Вони не розуміють, що саме є корупцією й чим вона погана. Молоді люди починають діяти аналогічно, вони обирають простий, але неправильний шлях.

Дуже часто, коли ми говоримо дітям, що таке корупція, вони відповідають: “А хіба це є проявом корупції?”. Мама з татом говорили про те, що потрібно сестричку влаштувати в садок. Там електронна черга, але в мами є знайома, яка може допомогти. Тобто діти це вбирають із самого дитинства”, – пояснює амбасадорка.

Тож вона пропонує використовувати на уроках і виховних годинах антикорупційні інструменти.

7 антикорупційних уроків для 9–11-х класів

Кожен урок має докладний конспект та інструкцію для вчителів, список навичок, які розвиватимуться під час заняття, і глосарій. Також є зошит для учня.

Уроки можна використовувати як і під час уроків громадянської освіти, так і виховних заходів.

“Проте ми в школі використовуємо елементи цих уроків і на математиці, і на історії, і на інших предметах”, – додає Лариса Грицюк.

Також вона каже, що уроки, хоч і призначені для очного навчання, можна проводити й онлайн. Проте в такому разі краще закласти більше часу, ніж 45 хвилин, тому що дистанційний формат завжди більш затягнутий, ніж робота в класі.

Антикорупційні сценарії (40 життєвих корупційних ситуацій)

Вони передбачають чотири можливих варіанти дій у потенційно корупційних ситуаціях, пов’язаних із медициною, освітою, поліцейськими тощо.

Щоби використати ці сценарії на уроках, потрібно сформувати команди з 3–5 осіб. Учні ознайомлюються із ситуацією й обирають рішення. Після цього відбувається обговорення обраних варіантів усім класом. На кожну ситуацію потрібно 10–15 хвилин.

“Дайте можливість дітям подумати самим і придумати свій варіант дій. А ще можна на такі уроки запрошувати чи то лікарів, чи то представників влади, чи то юристів, щоби вони могли пояснити, як правильно діяти з погляду закону”, – наголошує Лариса Грицюк.

Інтелектуальна гра “Що? Де? Коли?”

“Граючи в цю гру, учні можуть дізнатися багато фактів про корупцію і про те, як їй протидіяти”, – пояснює амбасадорка проєкту.

У грі є три рівні складності. Запитання побудовані так, щоб учасники застосовували уважність та критичне мислення.

“Треба уважно слухати запитання. Іноді в них закладено відповіді. Або ж можна дійти до відповіді за допомогою логіки”, – радить пані Лариса.

Правила:

  1. Грають учні від 14 років.
  2. Формуються команди по 5–6 осіб, ведучий зачитує запитання.
  3. Потрібна команда суддів (наприклад, 3 людини).
  4. Є три раунди по 10 запитань. Між ними – невеликі музичні перерви.
  5. У команд є 50 секунд, щоби визначити відповідь, та 10 секунд – щоби подати її письмово журі.
  6. Судді визначають, які команди дали правильні відповіді, рахують бали й визначають переможців.

Гра “Антикорупційна мафія”

Набір містить правила гри, опис героїв, алгоритм проведення гри, який не можна порушувати, і картки.

Правила:

  • Вік учасників – від 14 років (“Але ми апробовували на 7 класі, і все вдалося”, – зазначає Лариса Грицюк).
  • Учасники стають мешканцями міста, у якому є порядні люди й безпринципні корупціонери. Останні, коли місто засинає, займаються “розпилом” бюджету. Завдання – виявити корупціонера й довести його провину.
  • Рекомендована кількість гравців – 9–15.
  • Ролі: олігарх, мер, суддя, детектив, кілька корупційних чиновників, активіст та порядні громадяни.
  • Ведучий не повинен підтримувати жодну команду.

Дивіться також Антикорупційний квест і онлайн-гру “(Не)підкупність”

Вікторія Топол, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – vitchananphoto, Depositphotos

Ця публікація стала можливою завдяки підтримці американського народу через Агентство Сполучених Штатів з міжнародного розвитку (USAID). Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю громадської організації “ЕдКемп Україна” і необов’язково відображає погляди USAID чи Уряду Сполучених Штатів.

Матеріали за темою

Обговорення