Теми статті: вчителям, директорам, освітабезкорупції
30 Листопада 2020
4 689
0
Розповісти учням, що корупція – це погано, – замало. Щоби вони навчилися бути доброчесними, потрібні приклади й системна робота. У цьому можуть допомогти антикорупційні інструменти від проєкту USAID_ВзаємоДія.
Директорка школи №29 Миколаєва Лариса Грицюк презентувала їх під час міні-EdCamp’у в Красноріченському (Луганська область). Як урізноманітнити уроки й додати до них антикорупції – читайте в статті “Нової української школи”.
“Ці інструменти дають розуміння, що таке корупція, які є різновиди, якими можуть бути наслідки і як їй протидіяти. Інструменти відіграють важливу роль у становленні громадянської позиції, розвитку критичного мислення та вміння логічно висловлювати свою думку”, – розповідає Лариса Грицюк, яка є амбасадоркою проєкту.
Вона пропонує починати розмову про корупцію з цього відео разом з обговоренням, чим загрожує корупція суспільству:
Після перегляду відео треба розповісти учням, що в перекладі з латинської “корупція” означає “псувати”. Це використання посадовою особою своїх владних повноважень і довірених йому прав для особистої вигоди, що суперечить установленим нормам і правилам.
А для власного користування Лариса радить учителям посібник “Світлофор освітньої доброчесності”, у якому розглядаються потенційно корупційні та недоброчесні ситуації в школі, а також описано, як їх уникнути.
Чому важливо говорити з дітьми про корупцію:
“Діти бачать приклади корупції в дитинстві. Вони не розуміють, що саме є корупцією й чим вона погана. Молоді люди починають діяти аналогічно, вони обирають простий, але неправильний шлях.
Дуже часто, коли ми говоримо дітям, що таке корупція, вони відповідають: “А хіба це є проявом корупції?”. Мама з татом говорили про те, що потрібно сестричку влаштувати в садок. Там електронна черга, але в мами є знайома, яка може допомогти. Тобто діти це вбирають із самого дитинства”, – пояснює амбасадорка.
Тож вона пропонує використовувати на уроках і виховних годинах антикорупційні інструменти.
7 антикорупційних уроків для 9–11-х класів
Кожен урок має докладний конспект та інструкцію для вчителів, список навичок, які розвиватимуться під час заняття, і глосарій. Також є зошит для учня.
Уроки можна використовувати як і під час уроків громадянської освіти, так і виховних заходів.
“Проте ми в школі використовуємо елементи цих уроків і на математиці, і на історії, і на інших предметах”, – додає Лариса Грицюк.
Також вона каже, що уроки, хоч і призначені для очного навчання, можна проводити й онлайн. Проте в такому разі краще закласти більше часу, ніж 45 хвилин, тому що дистанційний формат завжди більш затягнутий, ніж робота в класі.
Антикорупційні сценарії (40 життєвих корупційних ситуацій)
Вони передбачають чотири можливих варіанти дій у потенційно корупційних ситуаціях, пов’язаних із медициною, освітою, поліцейськими тощо.
Щоби використати ці сценарії на уроках, потрібно сформувати команди з 3–5 осіб. Учні ознайомлюються із ситуацією й обирають рішення. Після цього відбувається обговорення обраних варіантів усім класом. На кожну ситуацію потрібно 10–15 хвилин.
“Дайте можливість дітям подумати самим і придумати свій варіант дій. А ще можна на такі уроки запрошувати чи то лікарів, чи то представників влади, чи то юристів, щоби вони могли пояснити, як правильно діяти з погляду закону”, – наголошує Лариса Грицюк.
Інтелектуальна гра “Що? Де? Коли?”
“Граючи в цю гру, учні можуть дізнатися багато фактів про корупцію і про те, як їй протидіяти”, – пояснює амбасадорка проєкту.
У грі є три рівні складності. Запитання побудовані так, щоб учасники застосовували уважність та критичне мислення.
“Треба уважно слухати запитання. Іноді в них закладено відповіді. Або ж можна дійти до відповіді за допомогою логіки”, – радить пані Лариса.
Правила:
Набір містить правила гри, опис героїв, алгоритм проведення гри, який не можна порушувати, і картки.
Правила:
Дивіться також Антикорупційний квест і онлайн-гру “(Не)підкупність”
Вікторія Топол, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – vitchananphoto, Depositphotos
Ця публікація стала можливою завдяки підтримці американського народу через Агентство Сполучених Штатів з міжнародного розвитку (USAID). Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю громадської організації “ЕдКемп Україна” і необов’язково відображає погляди USAID чи Уряду Сполучених Штатів.
Обговорення