Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

21 Жовтня 2024

Булгаков, Гоголь і Короленко залишаються: у модельних програмах із зарубіжної літератури досі є твори російськомовних і українофобних авторів

Українським 6-класникам і 9-класникам на уроках зарубіжної літератури пропонують читати твори російськомовних (і одного відверто російського, українофобного) письменників.

Про це йдеться в аналітичній статті “НУШ” “Хронологічний підхід, російськ(омовн)і автори, проблеми вікової відповідності: аналізуємо модельні програми із зарубіжної літератури для 5–9-х класів”.

За даними діагностичного опитування, яке відбулося навесні 2024 року, найпопулярнішою серед модельних програм для 5–9-х класів є програма авторського колективу під керівництвом Ольги Ніколенко (докладніше читайте за посиланням).

Нині для вибору вчителям і вчителькам також доступні такі модельні програми із зарубіжної літератури для 5–6-х класів:

  1. “Зарубіжна література. 5–6 класи” для закладів загальної середньої освіти (у редакції 2023 року) (авт. Волощук Є. В.);
  2. “Зарубіжна література. 5–6 класи” для закладів загальної середньої освіти (у редакції 2023 року) (авт. Богданець-Білоскаленко Н. І., Снєгірьова В. В., Фідкевич О. Л.).

А педагоги й педагогині які працюють з учнівством 7–9-х класів за новим Державним стандартом базової середньої освіти, можуть крім модельної програми Ніколенко обрати ще такі:

  1. “Зарубіжна література. 7–9 класи” для закладів загальної середньої освіти (авт. Волощук Є. В., Слободянюк О. М.);
  2. “Зарубіжна література. 7–9 класи” для закладів загальної середньої освіти (авт. Снєгірьова В. В., Бушакова О. В., Горобченко І. В., Каєнко О. В.).

Водночас більшість учителів зарубіжної літератури не бачить суттєвих відмінностей між старою і новими програмами для 5–6-х і 7–9-х класів.

Зокрема:

  • понад 60 педагогів вказали, що зміни є і вони значні;
  • понад 30 зміни є, але вони незначні;
  • близько 40 змін немає.

За даними дослідження, серед найсуттєвіших змін учителі називали вилучення російських авторів та радикальне оновлення методичного супроводу.

Утім, у двох програмах для 9 класу автори зберегли твір Михайла Булгакова “Собаче серце”. Зокрема, йдеться про інваріантну частину “старої” (оновленої) програми та програму Волощук (у варіативній частині тут є ще й “Фатальні яйця”).

Тому редакція “НУШ” рекомендує освітянам і освітянкам ухвалити самостійне рішення про вилучення цих творів із програми на основі резолюції Українського інституту національної пам’яті. У ній, зокрема, ідеться про те, що “Михайло Булгаков – імперець за світоглядом, затятий українофоб. Письменник, попри роки життя у Києві, зневажав українців та їхню культуру, ненавидів українське прагнення до незалежності, негативно відгукувався про становлення Української держави та її очільників. З-поміж усіх російських письменників того часу стоїть найближче до нинішніх ідеологем путінізму і кремлівського виправдання етноциду в Україні. Світоглядно був на позиціях російського імперіалізму, білогвардійщини, схвалював експансію російського комунізму”. Докладніше ознайомитися з резолюцією всі охочі можуть за посиланням.

Водночас у програмі Волощук як альтернативу Булгакову пропонують твір Станіслава Лема “Зоряні щоденники Йона Тихого” – це іронічні науково-фантастичні історії, об’єднані постаттю головного персонажа. Окремі пригоди героя містять міркування про сценарії еволюції, розвитку суспільства й науки, а також аналіз поведінки людей у різних, зокрема небезпечних, ситуаціях. Тому вчителі / вчительки, які працюють за цією програмою, можуть обрати для вивчення з учнівством “Зоряні щоденники” замість творів росіянина-українофоба.

Окрім цього, у програмах для 6 класу залишилися твори Миколи Гоголя, а у варіативній частині програми Волощук – повість Володимира Короленка “Сліпий музикант”.

“Якщо ми маркуємо обох письменників як російськомовних українців, то неясно, що вони роблять у програмі із зарубіжної літератури. А якщо як росіян – то незрозуміло й поготів”, – пояснила кандидатка філологічних наук і аналітикиня ГО “Смарт освіта” Ірина Пасько.

Раніше ми публікували топ творів, які, на думку освітян, найбільше подобаються учнівству, а також розпитали декількох школярів та школярок про позитивні й негативні моменти в підходах до вивчення української та зарубіжної літератури.

Читайте також: “Новий епізод подкасту “Дофамін для освіти”: велика розмова з Василем Терещенком про читацьку грамотність українських школярів”.

Титульне фото: “24 канал”


Обговорення