Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

20 Березня 2024

“Фінансова грамотність і підприємництво”: якою буде нова дисципліна для 8-9 класів “НУШ”

З 2025 року у 8-9 класах “НУШ” з’явиться нова обов’язкова дисципліна “Підприємництво й фінансова грамотність”. Для її впровадження фахівці НБУ вже створили модельну програму, на основі якої розробляють необхідні навчальні матеріали для школярів і педагогів.

Про це під час онлайн-конференції “FinLit Forum: розвиток фінансової грамотності в шкільній освіті” розповіла начальниця Управління зв’язків з громадськістю та фінансової обізнаності НБУ Леся Войтицька.

За даними дослідження Нацбанку:

  • 79% батьків хочуть, аби їхні діти вивчали в школах основи фінансової грамотності;
  • 86% підлітків від 11 до 18 років вважають, що обговорення тем, які стосуються грошей і управління ними, є необхідним елементом здобуття освіти.

Сьогодні фінансову грамотність викладають у 10-11 класах як вибірковий або факультативний предмет. У деяких закладах освіти також створюють відповідні гуртки.

Однак, за рішенням Міністерства освіти і науки України, у 2025 році дисципліна “Підприємництво і фінансова грамотність” стане обов’язковою для вивчення у 8, а в 2026 році і в 9 класах. Як додала Леся Войтицька, під час створення модельної програми для учнів базової загальної школи (ознайомитися з нею можна за посиланням) фахівці НБУ намагалися максимально спростити теми й лише познайомити підлітків з основами дисципліни. Більше вони вивчатимуть уже у старшій школі.

Так, за програмою для 8-9 класів “НУШ”, у 8 класі на вивчення фінансової грамотності й основ підприємництва передбачили 17 годин. Зокрема, у межах курсу школярі й школярки розглядатимуть 2 основні теми:

  • розвиток фінансової культури;
  • основи фінансової грамотності людини.

Як зазначила Леся Войтицька, курс для 9 класу є ширшим (35 годин) і охоплює 6 тем:

  • гроші та їх призначення;
  • банківські й небанківські фінансові установи;
  • базові фінансові послуги;
  • захист прав споживачів фінансових послуг;
  • основи підприємництва;
  • проєкт “Шкільне підприємництво” – від ідеї до реалізації (практичний кейс).

“Ми хочемо, щоб це був кейсовий підхід до навчання, де ми будемо говорити з підлітками через історії. Показувати, де вони можуть використати отримані знання, зокрема, і з підприємництва”, – додала фахівчиня.

Леся Войтицька також наголосила, що компетентність “Підприємливість і фінансова грамотність” є однією з 11 ключових, які визначені в Законі України “Про освіту”. Крім того, її формування є обов’язковим у здобувачів і здобувачок базової загальної середньої освіти.

“Ми розуміємо, наскільки складно взяти й запустити нову дисципліну. Тому держава бере на себе відповідальність допомогти вчителям підготуватися до цього”, – підкреслила під час заходу Олена Тригуб, менеджерка проєкту “Підвищення рівня фінансової грамотності населення України” (НБУ).

Так, для підвищення обізнаності педагогів і педагогинь з питань фінансової грамотності НБУ створив Центр фінансових знань “Талан”. На платформі проєкту вчителі можуть знайти:

  • навчальні програми;
  • інформацію про заходи для дітей і педагогів;
  • курси з підвищення кваліфікації для вчителів;
  • безплатні навчальні матеріали з фінансової грамотності й підприємництва.

Зокрема, серед матеріалів є методичні рекомендації, як інтегрувати вивчення фінансової грамотності в уроки музики, англійської мови чи фізкультури.

А про те, як вчителям підготуватися до викладання предмета в школі ми розповідали в статті.

Читайте також: “STEM-урок з фінансової грамотності” для 8 і 9 класів: НБУ запрошує вчителів долучитися до конкурсу”.

Титульне фото й фото в тесті: скриншоти з прямого етеру конференції


Обговорення