У службі освітнього омбудсмена дослідили документи, які регулюють поведінку освітян у школах і коледжах Великої Британії. Приписи стосуються і фахових знань, і виховної роботи, і поведінки з учнями, колегами й батьками загалом.
Це остання частина матеріалу про права, обов’язки й відповідальність за порушення робочого регламенту вчителів у різних країнах Європейського Союзу й Великої Британії.
У Великій Британії з 1 вересня 2012 року набули чинності Стандарти вчителів. Вони визначають обов’язки і права педагогів.
Учитель повинен:
- Ставити високі очікування, які надихають, мотивують учнівство, кидають йому виклик, зокрема:
- створити безпечне середовище для учнів, яке заохочує до навчання й засноване на взаємній повазі;
- встановити цілі, які захоплюють і кидають виклик учням будь-якого походження, здібностей і схильностей.
- Сприяти прогресу й результатам учнів, зокрема:
- відповідати за досягнення, успіхи та результати учнів;
- бути в курсі здібностей учнів і їхніх попередніх знань, планувати навчання, враховуючи це;
- спонукати учнів до відповідального й сумлінного ставлення до власної роботи й навчання.
- Демонструвати міцні знання предмета й навчальної програми, зокрема:
- мати надійні знання відповідного предмета (предметів) і галузей навчального плану, розвивати й підтримувати інтерес учнів до предмета, усувати непорозуміння;
- демонструвати розуміння, брати на себе відповідальність за просування високих стандартів грамотності, чіткого й правильного використання стандартної англійської мови, незалежно від спеціалізованого предмета вчителя.
- Планувати й проводити добре структуровані уроки, зокрема:
- передавати знання й розвивати розуміння шляхом ефективного використання часу уроку;
- виховувати любов до навчання й інтелектуальну допитливість дітей;
- систематично розмірковувати про ефективність уроків і підходів до навчання;
- сприяти розробці й забезпеченню захопливої навчальної програми в межах відповідної предметної галузі.
- Адаптувати навчання відповідно до сильних сторін і потреб усіх учнів, зокрема:
- знати, коли і як правильно диференціювати матеріал, використовуючи підходи, які дозволяють ефективно навчати учнів;
- мати надійне розуміння того, як низка чинників може перешкоджати здатності учнів навчатися, як найкраще подолати ці фактори;
- мати чітке уявлення про потреби всіх школярів, зокрема й учнів з особливими освітніми потребами; осіб з високим рівнем здібностей.
- Використовувати оцінювання точно й продуктивно, зокрема:
- знати й розуміти, як оцінювати відповідні предмети й навчальні програми, включаючи вимоги до оцінювання, встановлені законом;
- використовувати формувальне й підсумкове оцінювання для забезпечення прогресу учнів;
- використовувати відповідні дані для моніторингу прогресу, встановлення цілей і планування наступних уроків;
- надавати учням регулярний зворотний зв’язок – як усно, так і через точні оцінки, заохочувати учнівство реагувати на відгуки.
- Ефективно керувати поведінкою, щоб забезпечити комфортне й безпечне середовище навчання, зокрема:
- мати чіткі правила й розпорядок поведінки в класах, відповідати за сприяння гарній і ввічливій поведінці як у класах, так і в школі, відповідно до політики поведінки школи;
- підтримувати добрі стосунки з учнями, використовувати відповідні повноваження й діяти рішуче, коли це необхідно.
- Виконувати широкі професійні обов’язки, зокрема:
- робити позитивний внесок у життя й дух школи;
- розвивати ефективні професійні взаємини з колегами, знаючи, як і коли скористатися порадою і підтримкою спеціалістів;
- ефективно співпрацювати з допоміжним персоналом;
- брати на себе відповідальність за покращення викладання через належний професійний розвиток, реагуючи на поради й відгуки колег;
- ефективно спілкуватися з батьками щодо досягнень і добробуту учнів.
У Британії очікують, що вчитель демонструватиме незмінно високі стандарти особистої і професійної поведінки.
Основними стандартами поведінки протягом усієї кар’єри вчителя/вчительки є підтримка громадської довіри до професії та підтримка високих стандартів етики й поведінки в школі і за її межами шляхом, зокрема:
- поводження з учнями з гідністю, побудова стосунків, заснованих на взаємній повазі, постійне дотримання належних меж, що відповідають професійній позиції вчителя;
- захист добробуту учнів відповідно до статутних положень;
- вияв толерантності й поваги до прав інших;
- дотримання фундаментальних британських цінностей, включаючи демократію, верховенство права, особисту свободу і взаємну повагу, а також толерантність до людей з іншими віросповіданнями й переконаннями;
- забезпечення того, щоб особисті переконання не виражалися в спосіб, який використовує вразливість учнів або може спонукати їх до порушення закону.
Учителі повинні поважати принципи, політику й практику школи, у якій вони викладають, підтримувати високі стандарти відвідуваності й пунктуальності. Освітяни мають завжди діяти в законодавчих межах, які визначають їхні професійні обов’язки й відповідальність.
У 2022 році була видана інструкція “Безпека дітей в освіті 2022”. Вона містить законодавчі вказівки для шкіл і коледжів щодо убезпечення учнів у школах і наймання працівників.
У межах загальношкільного чи коледжного підходу до безпеки, заклади освіти повинні гарантувати відкриту й прозору культуру, відповідно до якої всі “занепокоєння” щодо поведінки дорослих, які працюють у школі чи коледжі або від їхнього імені (зокрема вчителі, волонтери), розглядають швидко та належно. Під “занепокоєннями” в документі розуміють таку неналежну поведінку дорослого, який працює в школі або від імені школи чи в коледжі:
- не відповідає кодексу поведінки персоналу, зокрема неадекватно поводиться поза роботою;
- занадто дружній/дружня із дітьми;
- має улюблених учнів;
- фотографує дітей на мобільний телефон, що суперечить правилам школи;
- індивідуальні заняття з дитиною проводить у відокремленій або закритій зоні, із замкненими дверима;
- принижує дітей.
У документі зазначено, що школам і коледжам слід своєчасно визначати недоречну, проблемну чи тривожну поведінку, щоб
- мінімізувати ризик зловживань;
- переконатися, що дорослі, які працюють у школі чи коледжі або від їхнього імені, мають чітке розуміння професійних кордонів і можуть діяти в цих межах і відповідно до етики й цінностей закладу.
Пункт 429 цього документа визначає, що вкрай важливо, щоб усі “занепокоєння” щодо поведінки працівника були висловлені посадовій особі, яка може вирішити проблему, й були належно зареєстровані. Також необхідно забезпечити захист тих, хто працює в школах і коледжах або від їхнього імені, від хибних звинувачень.
Школи й коледжі мають розробити кодекси поведінки персоналу й захисту дітей із закладеними цінностями школи. Докладніше про це Служба освітнього омбудсмена рекомендує дізнатися в цьому документі.
Читайте також: “Усебічно підтримувати учнів і виховувати в них самостійність: які обов’язки вчителів у Німеччині”.
Фото: meinbezirk
Обговорення