Напишіть нам

Всі теми

20 Червня 2022

Освітній омбудсмен закликав владу усунути порушення прав педагогів під час виплати зарплати

Освітній омбудсмен Сергій Горбачов отримав 297 звернень від педагогів щодо порушення прав під час виплати заробітної плати з початку повномасштабної війни.

Про це він написав на своєму сайті.

Це звернення щодо проблем із виплатою заробітної плати, а також щодо примусових відпусток власним коштом, тимчасове призупинення трудового договору, відмови виплачувати допомогу на оздоровлення тощо.

“Органи влади на місцях аргументують такі свої дії нестачею коштів для виплати заробітної плати або економією коштів місцевих бюджетів”, написав Горбачов.

Найбільше звернень щодо невиплати зарплати отримано з областей, де частина територій  тимчасово окуповані або де ведуться бойові дії:

  • Донецька область – 33;
  • Харківська – 30;
  • місто Київ – 29;
  • Херсонська – 27;
  • Луганська – 17.

56 звернень стосуються примусу до відпусток без збереження заробітної плати.

Ще 119 звернень надійшли через месенджери в соцмережах (72 щодо порушення прав виплати заробітної плати й 47  про примус до відпустки за власний рахунок), адже деякі педагоги бояться подавати офіційне звернення через тиск, погрози про звільнення, тимчасове призупинення трудового договору тощо.

Також деяких працівників примушують повернутися для заповнення класного журналу, зокрема й на тимчасово окуповані території та в зону бойових дій. У разі відмови примушують написати заяву на відпустку за власний рахунок, тимчасово розривають трудові договори або примушують до звільнення за власним бажанням.

За цим посиланням можна подивитися інтерактивну мапу звернень.

За словами освітнього омбудсмена, не зважаючи на скорочення Освітньої субвенції на 10% (що призвело до недофінансування вчительських заробітних плат на 17% щомісяця, починаючи з червня), МОН листі від 25.04.2022 № 1/4444-22 “Про оплату праці працівників закладів освіти” та у відповідь на звернення освітнього омбудсмена повідомило, що освітня субвенція надходить на рахунки місцевих бюджетів двічі на місяць. Кошти освітньої субвенції спрямовуються до всіх місцевих бюджетів своєчасно та в повному обсязі.

“Тобто кошти на оплату праці педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти надходять, підсумовує Горбачов.  Можливі зменшення за рахунок тих доплат і надбавок, які встановлені нормативними актами в граничних розмірах або мають необов’язковий характер (за складність, напруженість, за виконання особливо важливої роботи, за престижність праці тощо) і розмір яких залежить від наявного фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисі, щоби перекрити нестачу 17%.

Адже, як свідчать звернення до освітнього омбудсмена та моніторинг ЗМІ й соціальних мереж, деякі органи місцевого самоврядування аргументують скорочення заробітної плати, примус до відпустки власним коштом, тимчасове розірвання трудових договорів із працівниками закладів освіти саме тим, що кошти державної освітньої субвенції не надходять або надходять не в повному обсязі”.

Як іншу причину, що вплинула на ситуацію із заробітною платою, Горбачов називає обмеження відпусток усіх працівників під час воєнного стану до 24 днів. Педагоги не можуть узяти повну відпустку, тож керівники закладів освіти, органи управління освітою та місцева влада примушують їх писати заяви на відпустки власним коштом та / або тимчасово припиняють трудовий договір на літній період.

Проте Служба освітнього омбудсмена надала наголошує, що влітку педагоги можуть виконувати іншу роботу, зокрема:

  • навчальну, виховну, методичну, організаційну роботу та іншу педагогічну діяльність, передбачену трудовим договором;
  • підвищувати кваліфікацію;
  • компенсувати знання учнів під час канікул;
  • виконувати іншу роботу, не обумовлену трудовим договором.

У разі неможливості забезпечити виконання цієї роботи може бути оголошено простій.

Незрозумілим залишається й механізм виплати допомоги на оздоровлення.

“Служба освітнього омбудсмена отримує багато звернень щодо нарахування допомоги на оздоровлення, адже не зрозуміло, чи мають право виплачувати таку допомогу, коли працівник йде у відпустку на 24 дні, яка є частиною щорічної основної відпустки, чи з виплатами цієї допомоги необхідно зачекати до завершення воєнного стану та використання наступної частини відпустки працівниками. Адже в частині населених пунктів педагогічним працівникам відмовляють у виплаті допомоги на оздоровлення”, пише Горбачов.

До кого звертається Служба освітнього омбудсмена:

  • У листі від 26.05.2022 року до Голови Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій запропоновано внести зміни до статті 12 Закону України “Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану” і дозволити брати відпустку або її частину, за погодженням із керівником закладу, без урахування щорічного графіка відпусток на 2022 рік, з урахуванням фінансових можливостей закладу та виробничої необхідності.

“Це має сприяти зменшенню примусу до відпусток без збереження заробітної плати, а отже, принаймні зберегти заробітну плату педагогічним працівникам”, пише Горбачов.

  • У листі до міністра освіти і науки Сергія Шкарлета від 26.05.2022 року зазначено про проблеми освіти в умовах воєнного стану, а саме: щодо примусу до повернення педпрацівників з-за кордону та безпечних регіонів України для заповнення класних журналів, відновлення документів про освіту та про атестацію педагогічних працівників.
  • У листі до міністра освіти і науки описано масові порушення прав працівників закладів освіти щодо виплати заробітної плати станом на 10.06.2022 року.
  • У листі до міністра фінансів Сергія Марченка від 10.06.2022 року порушено питання виплати працівникам закладів освіти допомоги на оздоровлення та розподілу освітньої субвенції й допомоги Світового банку.

Зображення: Служба освітнього омбудсмена


Обговорення