5 987
0
Нині в Україні функціонує приблизно 13 тисяч закладів загальної середньої освіти, із яких 56% – це ліцеї з початковою та базовою ланками. У них, зокрема, навчаються 70% усіх школярів і школярок, що складає приблизно 2,8 мільйона учнів. Однак, такий розподіл мережі ЗЗСО не відповідає концепції старшої профільної школи.
Про це під час презентації “Реформа профільної середньої освіти: підсумки аналітичного етапу розробки стратегії” розповів Дмитро Ливч, аналітик і партнер компанії “СIVITTA”, яка вивчала передумови впровадження реформи.
Дмитро Ливч також розповів, що потужність закладів середньої освіти в Україні наразі перевищує потребу. Потенційно у них можуть навчатися приблизно 5,72 мільйона дітей, а це на 1,75 мільйона більше, ніж поточна кількість учнів і учениць (зараз до 4 мільйонів). Відповідно, ЗЗСО у середньому наповнені лише на 70%. Однак у деяких областях (Тернопільська, Черкаська, Сумська) цей показник фактично є навіть меншим: від 53% до 57%
Крім того, експерт розповів, що, за попередніми оцінками, у 2028 році кількість учнів і учениць закладів профільної середньої освіти (ЗПСО) складатиме приблизно 300 тисяч, у 2029 році – 620 тисяч, а у 2030 році прогнозована загальна кількість ліцеїстів сягне 950 тисяч.
“Однак надалі, з огляду на демографічну ситуацію в країні, кількість учнів у ЗПСО буде зменшуватися. … Що, зокрема, формує потребу в оптимізації мережі ЗЗСО”, – наголосив Дмитро Линч.
Так, за оцінками аналітиків і демографів, у 2034 році кількість учнів і учениць ЗПСО становитиме вже приблизно 873 тисяч осіб.
Експерт також зазначив, що результативність реформи залежатиме й від популярності професійно-технічної освіти в Україні. Так, у 2021–2022 роках лише 35% українських школярів і школярок після 9 класу обрали продовжити своє навчання в закладах професійної, професійно-технічної або фахової передвищої освіти.
“Варто надалі популяризувати професійно-технічну й професійну освіти. Адже запит на кваліфікованих кадрів в контексті українського відновлення та розвитку буде з часом лише зростати. Відповідно, нам треба готувати більшу кількість фахівців”, – додав Линч.
Однак, як наголосив аналітик, “кількісні параметри – це не все”, адже під час впровадження реформи важливо розуміти, у який спосіб відбуватиметься забезпечення доступу до якісної освіти.
Дмитро Линч, зокрема, нагадав, що сьогодні ЗЗСО також можуть впроваджувати профільне навчання, однак 72% учнів обирають 5 із можливих 27 профілів. Так, найпопулярнішими є:
На всі інші варіанти припадає менше ніж 28% школярів і школярок.
Крім того, як повідомив експерт, на сьогодні 21,7% вчителів у сільській місцевості викладають 3 і більше предмети. У містах цей показник – 6,8%.
Читайте також: “Чи зможуть 5-9 класи навчатися разом з учнями старшої профільної школи: коментар МОН”
Титульне фото й інфографіка в тексті: скриншоти з прямого етеру презентації
Обговорення