Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

16 Червня 2023

Школяр зі Львівщини створив “розумний світлофор”, який буде автоматично контролювати дорожню ситуацію

16-річний Богдан Главацький створив “розумний світлофор”, який може допомогти впоратися зі складною дорожньою ситуацією на вулицях Львова.

Про те, як працює винахід школяра, розповіло медіа dev.ua.

З цим проєктом Богдан Главацький здобув золоту медаль від журі на Міжнародному конкурсі European Exhibition of Creativity and Innivation “Euroinvent – 2023”, а також два спецпризи: золоту медаль від Молдовського технічного університету та золоту медаль від Португальської делегації.

А на конкурсі International Innovation Show “E – NNOVATE – 2023 хлопець отримав срібну медаль від журі конкурсу й золоту медаль від Румунського технічного університету в Сібіу.

Богдан Главацький – одинадцятикласник Львівського технологічного ліцею, вихованець Малої академії наук, з п’ятого класу захоплюється програмуванням. Надихнув хлопця займатися технікою його науковий керівник Віктор Колдун.

Ідея створити “розумний світлофор” пов’язана зі складною ситуацією з дорожнім рухом у Львові.

“На жаль, у нас у Львові, особливо в історичному центрі чи навколо нього, є багато вулиць, де будинки дуже щільно прибудовані один до одного, і кут огляду водіїв обмежений практично на кожній із них”, – пояснив винахідник. Усунення можливості людської помилки з регулювання руху допомогло б розв’язати цю проблему.

Головним завданням проєкту хлопця, за його словами, став пошук способу як максимально швидко донести інформацію про небезпеку всім без винятку учасникам руху.

“Я довго перебирав варіанти електронних пристроїв, які вмонтовуються в автомобіль, чи світлових інформативних табло над перехрестям, але все це вимагало у випадку реалізації величезних капіталовкладень та внесення змін до Правил вуличного руху, при чому по всьому світу одночасно”, – розповів Богдан.

Ідея “розумного світлофора” в тому, що у  випадку, коли якась з електронних систем помічає імовірну небезпеку, всім учасникам руху вмикають червоне світло, щоб вони могли загальмувати й просто не в’їхати в зону ймовірного зіткнення. Коли небезпека минає, світлофор переходить у штатний режим роботи.

Свій пристрій Богдан Главацький реалізував за допомогою Arduino. За його словами, він по суті модифікував  алгоритм, закладений в наявних системах контролю трафіку, додавши до нього кілька рядків програмного коду.

Софт, дописаний хлопцем для камери, надає аналіз отриманих показників швидкості та руху автомобілів, а також розмітку та наявні дорожні знаки. Пристрій повністю імплементований до вже наявної в обігу техніки – тобто він не пропонує “зламати” те, що працює, а доповнює і розвиває його можливості.

Макет світлофора

Розробка була перевірена на спеціально сконструйованому робочому макеті, приблизно 0,5*0,5 метра розмірами.

“Я брав звичайні машинки дитячі, Hot Wheels, і показував, як та система буде працювати, якщо моделювати справді будь-які реальні ситуації та дорожні приклади”, – розповідає винахідник.

Через брак бюджету розробник замінив  відеокамеру на ультразвуковий давач відстані, що ніяк не вплинуло на працездатність системи, але дало змогу перевірити алгоритм її роботи в усіх варіантах. Мікроконтролер Arduino Uno, який працює з локатором, дає можливість швидко міняти попередження та доставляти додаткові параметри, якщо в них буде потреба.

Прописаний у світлофорі софт аналізує дорожню ситуацію кожних 20 мілісекунд, відповідно змінює показники, орієнтуючись також на глобальний комп’ютерний час у системі, до якої підʼєднані всі світлофори міста.

За словами Богдана, водії, які їздять “не зовсім за правилами” не будуть перепоною для його системи, оскільки вона рахує фізичні параметри. Система може легко передбачити, чи цей автомобіль в перспективі зупиниться до початку руху на перехресті чи ні. Найефективніше система буде працювати, коли на кожному перехресті будуть встановлені світлофори, оснащені цією програмою.

За підрахунками, які вивели Богдан разом зі своїм науковим керівником на основі дослідження, переобладнання одного світлофора обійдеться приблизно у 100 доларів.

Цього літа розробник планує отримати консультації від людей, дотичних до системи безпеки на дорогах, щоб сформувати можливі плани впровадження розробки на міському рівні. Також хлопець візьме участь у бізнес-інкубаторі, щоб отримати там також допомогу у реалізації свого проєкту.

Богдан сподівається, що йому вдасться за допомогою урядовців організувати закритий експеримент для перевірки системи на дорожній ситуації реальної вулиці, який повинен буде проходити під суворим контролем поліції.

Читайте також: “Українська делегація школярів бере участь в Олімпіаді геніїв у США”.

Фото: з особистого архіву Богдана Главацького


Обговорення