Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

11 Грудня 2023

Учням необхідно пропонувати розмаїття та можливість вибору – Андреас Шляйхер

У межах впровадження реформи старшої профільної школи учням і ученицям необхідно надати можливість вибору.

На цьому наголосив директор із питань освіти й навичок OЕCD і засновник дослідження PISA Андреас Шляйхер під час семінару “Моделі профільної освіти за кордоном – перспективи для України”.

Під час PISA-2022, за словами освітнього експерта, дослідники розглядали, наскільки українські школярі та учні в інших державах мотивовані навчатися. Звісно, фахівці враховували такі чинники, як пандемія чи війна, коли освітній процес був підірваний. Однак, попри це, за даними опитування, підлітки в Україні мають вищий за середній показник мотивації до навчання серед країн ОЕСР.

Проте, як зазначив Андреас Шляйхер, є й інша сторона медалі, адже багато дітей за останні роки випали з системи шкільної освіти. Питання, чому учні й учениці не ходять до школи, стало також одним із досліджуваних під час проведення PISA-2022. Так, згідно з даними опитування, більшість учнів не мали на це поважних причин (хвороби тощо). Вони перестали навчатися, оскільки їм було нудно.

“Якби ви, наприклад, управляли не школою, а супермаркетом і дізналися, що 30 зі 100 покупців заходять у магазин та йдуть, нічого не купуючи? А це стається тривалий час. У такому випадку ви будете робити інвентаризацію, змінювати спосіб мислення, аби цю проблему розвʼязати”, – наголосив Шляйхер.

Однак, за словами експерта, у світі чомусь часто не сприймають учнів, як споживачів, які використовують пропоновані їм ресурси.

“Ми маємо дати зрозуміти учням, що їхнє навчання повʼязане з їхнім майбутнім, з їхнім життям надалі. Треба дати їм відчуття мети”, – каже освітній експерт.

Для цього, на думку Шляйхера, треба надати школярам і школяркам певні повноваження й можливість вибору. Зокрема, хоча б у межах предмету.

“Наприклад, ви робите якийсь предмет обовʼязковим, але дозволяєте учням додати окремі елементи, компоненти”, – пояснив фахівець.

Він зазначив, що такий формат характерний, наприклад, для Естонії. Література в цій країні є обов’язковим предметом, однак під час вивчення дисципліни підлітки можуть поглиблювати свої навички в ораторському мистецтві або у веденні дебатів. Така ж ситуація й у Польщі. Там статус обов’язкових мають польська мова й математика. Проте, крім цих дисциплін, школярі можуть обрати ще 3 факультативні предмети.

“Ми чітко бачимо один момент: учні приходять у старшу школу з різними навичками, у них є різна мотивація, різні профілі. І це веде мене до наступної думки – потрібно пропонувати розмаїття”, – наголосив Андреас Шляйхер.

Читайте також: “У вас не такі обставини, як у інших країн. Ви можете сказати учням, вчителям, батькам, що їм слід пишатися” – менеджер PISA в ОЕСР”.

Титульне фото та інфографіка в тексті – скриншот з прямого етеру семінару


Обговорення