2 605
0
8 березня Кабінет Міністрів України затвердив розпорядження “Про перерозподіл обсягу освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у 2024 році”.
Про це повідомило Міністерство освіти і науки України.
Як зазначив Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль під час засідання уряду, цьогоріч для українських громад на освіту передбачені видатки в розмірі майже 191 мільярд гривень. Зокрема, освітню субвенцію, з якої відбувається оплата праці вчителів, збільшили до 103 мільярдів гривень, що на 15,7 мільярда більше, ніж у 2023 році.
“Сьогодні на засіданні уряду ухвалили рішення про перерозподіл 128 мільйонів гривень, аби наші вчителі по всій країні могли вчасно й у повному обсязі отримувати заробітну плату”, – підкреслив прем’єр.
Так, за даними МОН, розпорядження “Про перерозподіл обсягу освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у 2024 році” передбачає:
Докладніше про те, як змінилися норми розподілу освітньої субвенції в 2024 році, порівняно з попереднім 2023 роком, розповіли в Офісі освітнього омбудсмена Сергія Горбачова.
Далі – частини з повного розʼяснення омбудсмена.
ЗМІНИ В ПІДСТАВАХ РОЗПОДІЛУ ОБСЯГУ ОСВІТНЬОЇ СУБВЕНЦІЇ
У 2024 році розподіл обсягу освітньої субвенції між місцевими бюджетами відбувається на підставі контингенту учнів і студентів станом на 1 жовтня року, що передує плановому бюджетному періоду.
У 2023 році ця дата залежала від типу закладу освіти:
ЗМІНА КОЕФІЦІЄНТА ОСВІТНЬОЇ СУБВЕНЦІЇ
У 2023 році до обсягу освітньої субвенції для всіх місцевих бюджетів застосовувався коефіцієнт 0,9.
Цьогоріч, згідно з пунктом 8 оновленої Формули розподілу, коефіцієнт становить 0,89. В Офісі освітнього омбудсмена звертають увагу, що зміни не стосується освітньої субвенції, яка виділяється на оплату простою.
ЗМІНИ У ВИКОРИСТАННІ ЗАЛИШКІВ ОСВІТНЬОЇ СУБВЕНЦІЇ
Видатки, на які можна спрямовувати залишки освітньої субвенції, визначені у пункті 3 Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.
У 2024 році залишки освітньої субвенції можна спрямовувати не лише на придбання шкільних автобусів для перевезення дітей із ЗЗСО, які БУДУТЬ оптимізовані, об’єднані чи реорганізовані, а й для тих, які ВЖЕ оптимізовані, об’єднані чи реорганізовані.
Крім того, їх більше не можна використовувати:
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України №245 від 5 березня 2024 року, місцеві державні адміністрації більше не мають враховувати першочергово під час затвердження відповідного бюджету потреби в коштах на проведення розрахунків за енергоносії та комунальні послуги, які споживають бюджетні установи. Відповідно до пункту 20 оновленого Порядку, Казначейство також має щомісяця до 15 числа проінформувати МОН і Мінфін про обсяги перерахованої субвенції та касові видатки.
ЯКІ ЗАКЛАДИ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ БІЛЬШЕ НЕ ФІНАНСУВАТИМУТЬСЯ З ОСВІТНЬОЇ СУБВЕНЦІЇ
З 1 вересня 2016 року Уряд не здійснював фінансування ЗЗСО (крім закладів початкової школи та приватних ЗЗСО), кількість учнів у яких становила менш як 25 осіб.
З 1 вересня 2025 року Кабмін планує не дозволяти фінансування за кошти субвенції ЗЗСО (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становить менш як 45 осіб, з 1 вересня 2026 року й тих, у яких менш як 60 осіб (відповідно до пункту 10 оновленого Порядку).
ЗМІНИ ЩОДО ОТРИМАННЯ СУБВЕНЦІЇ ПРИВАТНИМИ ЗАКЛАДАМИ ОСВІТИ
У 2023 році приватні ЗЗСО (відповідно до пункту 2 Порядку) могли отримувати субвенцію, якщо:
Тепер, щоб отримати субвенцію, приватні заклади мають звернутися до відповідного розпорядника з таким наміром. А ті ЗЗСО, які розпочали провадження освітньої діяльності до 1 вересня року, що передує плановому бюджетному періоду, мають подати дані про це до програмно-апаратного комплексу “Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту”.
Крім того, у 2024 році місцеві ради мають право перерозподіляти в межах свого бюджету обсяг субвенції між відповідними типами закладів та установ освіти (крім субвенції, розрахованої для приватних закладів загальної середньої освіти) для забезпечення в повному обсязі обов’язкових виплат зарплатні педагогам.
У 2024 році розподіл обсягу субвенції для приватних ЗЗСО між бюджетами територіальних громад і районів Києва, обласні та Київська міська держадміністрації мають здійснювати пропорційно контингенту учнів таких закладів, який застосовується для розрахунку обсягу субвенції, протягом І кварталу. А за результатами щоквартального аналізу в разі зміни контингенту учнів на більш як 10% вони, починаючи з наступного кварталу, мають здійснити перерозподіл обсягу субвенції пропорційно фактичному контингенту учнів.
ПЕРЕРАХУВАННЯ СУБВЕНЦІЇ МІСЦЕВИМ БЮДЖЕТАМ НАСЕЛЕНИХ ПУНКТІВ, НА ТЕРИТОРІЇ ЯКИХ ОРГАНИ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ ТИМЧАСОВО НЕ ЗДІЙСНЮЮТЬ СВОЇ ПОВНОВАЖЕННЯ
Раніше перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження Казначейством не проводилося (крім місцевих бюджетів, які продовжують обслуговуватися органами Казначейства). Перелік відповідних населених пунктів був затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України №1085 від 7 листопада 2014 року.
Тепер чітко визначених переліком таких населених пунктів немає.
ЗМІНА СУМИ ОПЛАТИ ПРОСТОЮ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ ТА ІРЦ
У 2023 році освітня субвенція в частині оплати простою дорівнювала добутку 2/3 посадового окладу вчителя вищої категорії з підвищенням і кількості педагогічних працівників ЗЗСО, яким (в яких) оголошено простій в області, збільшеного на 22% нарахування єдиного соціального внеску на фонд заробітної плати.
У 2024 році під час розрахунку цієї суми будуть враховувати оплату днів відпустки, виходячи із середньомісячної заробітної плати, й матеріальну допомогу на оздоровлення.
Те ж стосується й фахівців інклюзивно-ресурсних центрів (відповідно до пункту 6 оновленої Формули). Для них розподіл коштів облдержадміністрації здійснюватимуть на підставі даних про фактичну кількість таких педагогічних працівників (відповідно до пункту 16 Порядку).
ЗМІНА КОЕФІЦІЄНТІВ ПРИВЕДЕННЯ КІЛЬКОСТІ ГОДИН НАВЧАЛЬНОГО ПЛАНУ НА 2024 РІК
Як і торік, у 2024 році обсяг освітньої субвенції для всіх місцевих бюджетів визначається без урахування додаткових годин навчального плану на окремі предмети, факультативні курси, індивідуальні заняття тощо для учнів, які здобувають загальну середню освіту:
Винятком є учні спеціальних класів і класів з вечірньою формою здобуття освіти (згідно з пунктом 7 оновленої Формули).
Однак цьогоріч змінилися коефіцієнти приведення кількості годин навчального плану на 2024 рік. З ними можна ознайомитися в таблиці нижче.
Група учнів | 2023 рік | 2024 рік |
---|---|---|
для учнів групи I, які здобувають базову середню освіту | 1,36 | 1,422 |
для учнів групи I, які здобувають профільну середню освіту | 1,52 | 1,543 |
для учнів групи II, які здобувають початкову освіту | 1,44 | 1,565 |
для учнів групи II, які здобувають базову середню освіту | 1,44 | 1,565 |
для учнів групи II, які здобувають профільну середню освіту | 1,44 | 1,565 |
для учнів групи III, які здобувають базову середню освіту | 1,44 | 1,565 |
для учнів групи III, які здобувають профільну середню освіту | 1,44 | 1,565 |
для учнів групи IV, які здобувають профільну середню освіту | 0,92 | 1 |
для вихователів виховних груп учнів групи V | 1,98 | 2,152 |
для вихователів виховних груп учнів групи VI | 4,4 | 4,783 |
для вихователів виховних груп учнів групи VII | 6,6 | 7,174 |
для учнів групи VIII | 1,12 | 1,217 |
для студентів групи XІ | 1,2 | 1,304 |
З роз’ясненням, хто належить до кожної групи учнів і студентів, можна ознайомитися в пункті 1 оновленої Формули.
РОЗРАХУНКОВА НАПОВНЮВАНІСТЬ КЛАСІВ УЧНЯМИ ЗАЛИШИЛАСЯ ТАКОЮ Ж
Як і у 2024 році для бюджетів територіальних громад застосовується розрахункова наповнюваність класів учнями групи I, визначена для них на 2022 бюджетний рік (пункт 5 оновленої Формули).
Однак відбулися зміни щодо груп учнів, які використовуються у формулі. Зокрема, у документі уточнили, які учні належать до групи IX.
Також додали та виокремили групу Х – учнів, які здобувають загальну середню освіту у приватних спеціальних школах і спеціальних класах приватних закладів загальної середньої освіти, що виявили намір отримувати освітню субвенцію. Відповідно, додали також коефіцієнт приведення розрахункової наповнюваності групи учнями групи Х, що становить 3,056.
Додали також розрахункову наповнюваність для груп учнів ІХ та Х. Вона становить для учнів групи ІХ для усіх бюджетів, яким передбачається надання освітньої субвенції, – 27,5, а для учнів групи Х для усіх бюджетів, яким передбачається надання освітньої субвенції, – 9.
ЗМІНИ В ТЕРМІНОЛОГІЇ
До понять Фомули розподілу освітньої субвенції додали значення терміну “кількість інклюзивних класів”.
Кількість інклюзивних класів – розрахункова кількість інклюзивних класів виходячи з не менше двох учнів (учениць) з особливими освітніми потребами одного року навчання у такому класі одного закладу освіти (крім випадків, коли в закладі освіти навчається тільки один такий учень (учениця) одного року навчання або фактична кількість класів одного року навчання є меншою).
Читайте також: “Малокомплектні школи, оплата за простій та інші важливі теми змін у порядку розподілу освітньої субвенції”.
Титульне фото: freepic.com
Обговорення