3 Серпня 2023
61 048
0
Такі чи подібні до цих питання, які стосуються вимоги від адміністрації зробити щось коштом чи зусиллями педагога для облаштування/забезпечення закладу освіти, постійно приходять на пошту “Нової української школи”.
Втім, такі дії директора чи його заступників залежно від обставин можуть класифікуватися як протиправні та злочинні.
У новому юридичному розʼясненні відповідаємо на запитання:
Усі наведені вище питання описують різні форми одного й того ж явища, що за своїм змістом є спробою в протиправний спосіб дофінансувати діяльність закладу освіти або отримати незаконну винагороду з боку його адміністрації. Це може бути як одноразове вирішення поточних “палаючих” проблем, так і системне явище поборів із працівників закладів освіти.
Цікавим є те, що в центрі уваги завжди була “добровільно-примусова” благодійна діяльність – системні “побори” з батьків, інших законних представників здобувачів освіти. Але застосування цього інструменту стосовно педагогічних працівників у публічну площину особливо не виноситься. Вочевидь латентність цього явища зумовлена
Менше з тим, педагогічні працівники (як і батьки/опікуни здобувачів освіти) отримують свою зарплату не для того, щоб її віддавати на утримання та розвиток матеріально-технічної бази свого закладу та/або робочого місця.
Заробітна плата – це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівнику за виконану ним роботу. Забороняється будь-яким способом обмежувати працівника вільно розпоряджатися своєю заробітною платою, крім випадків, передбачених законодавством. Забороняються відрахування із заробітної плати, метою яких є пряма чи непряма сплата працівником роботодавцю (чи будь-якому посереднику) за одержання або збереження роботи (статті 1, 25 Закону України “Про плату праці”).
Зважаючи на те, що у сфері дошкільної та загальної середньої освіти наразі практика укладання “трудових договорів про дистанційну роботу” як окремих документів не надто поширена, то й виходить, що в педагогічного працівника немає обов’язку купувати комп’ютер чи ноутбук для дистанційної роботи якщо немає укладеного трудового договору про дистанційну роботу в письмовій формі, яким передбачено інше.
Тут варто нагадати, що будь-яке майно, що було отримане та використовується закладом освіти, має перебувати на його балансі (у тому числі отримане безоплатно). Відповідно до абзацу одинадцятого частини четвертої статті 13 Бюджетного кодексу України безплатно отримані активи/ кошти включаються до другої групи власних надходжень бюджетних установ підгрупи 1 – благодійні внески, гранти та дарунки. При цьому такі операції треба оформляти на підставі документів, якими передбачено отримання внесків та дарунків, з їх віднесенням до складу доходів за необмінними операціями.
Звісно засновник закладу освіти або уповноважений ним орган має забезпечити наявність у заснованому ним закладі й канцтоварів, і відремонтованих приміщень.
Способи забезпечення не вирізняються оригінальністю. Зокрема, варто передбачити кошти в кошторисі закладу освіти (як приклад) на “Предмети, матеріали, обладнання та інвентар” за відповідним КЕКВ 2210 (п.п. 2.2.1. Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету) або провести тендер та закупити необхідні товари, послуги (як приклад).
Не принципово, що саме вимагають від працівників закладу освіти: купувати папір, бланки, інші канцтовари, обладнання в навчальний кабінет, оплатити ремонт у класі – так чи так ця вимога є незаконною.
Чому протиправним або злочинним?
Вимога керівника закладу освіти чи його заступників до підпорядкованих їм працівників здійснити таку собі “пожертву” у вигляді коштів, товарів, робіт, послуг на їх користь або користь закладу, по-перше, прямо порушує Закон України “Про оплату праці” та загальновідомий принцип добровільності, що є основою благодійності.
До того ж така вимога залежно від обставин вимагання може бути кваліфікована:
Про таку протиправну діяльність керівника закладу освіти можна повідомити його роботодавця (голову місцевої ради, керівника органу управління у сфері освіти) у порядку, визначеному Законом України “Про звернення громадян”.
Варто нагадати, що згідно із частиною тринадцятою статті 39 Закону України “Про повну загальну середню освіту” підставами для дострокового звільнення керівника закладу загальної середньої освіти, які повинні бути передбачені в трудовому договорі, є, зокрема, порушення прав учнів чи працівників, встановлене рішенням суду, яке набрало законної сили.
Поліцію можна повідомити практично в будь-який спосіб – усно та письмово, зокрема, з використанням засобів поштового зв’язку, мережі Інтернет, електронного зв’язку (електронні звернення), через контактні центри державної установи “Урядовий контактний центр” та телефон “гарячої лінії” Національної поліції України.
Володимир Божинський, науковий співробітник Аналітичного центру “ОсвітАналітика” Київського університету імені Бориса Грінченка, спеціально для “Нової української школи”
Довідково:
Цей матеріал був представлений ГО “Смарт освіта” в рамках Програми сприяння громадській активності “Долучайся!”, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст матеріалу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів і не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.
Титульне фото: president.jp
Обговорення