Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Вчителів на Сумщині без їхнього відома працевлаштували бухгалтерами: роз’яснення юриста про законність такого переведення та захист своїх прав

Два роки вчителі шкіл у селищі Велика Писарівка, що на Сумщині, одержують заробітні плати не від закладів освіти, а від бухгалтерії. В електронних кабінетах Пенсійного фонду освітяни записані теж як бухгалтери, а не вчителі шкіл. Які записи наразі у їхніх паперових трудових книжках, вони не знають, бо ні бухгалтерія, ні шкільна адміністрація їх не показують.

Водночас ніхто із вчителів Великописарівської громади не писав заяв на переведення із закладів освіти до комунальної установи “Централізована бухгалтерія відділу освіти, молоді та спорту”. Чи зберігається в такому разі їхній педагогічний стаж — теж невідомо.

Крім цього, із 2022 року вчителям постійно скорочують зарплати задля економії коштів у громаді. Натомість кошти на генератори за завищеними цінами селищна рада знаходить.

“Нова українська школа” звернулася із запитами до Людмили Бірюкової, селищної голови Великої Писарівки та департаменту освіти і науки Сумської ОДА із проханням прокоментувати ситуацію.

А також поспілкувалася із вчителькою Великої Писарівки про перипетії в громаді (імені не називаємо на прохання освітянки) та з Володимиром Божинським, юристом, науковим співробітником аналітичного центру “ОсвітАналітика” Університету Грінченка, як педагогам можна захисти себе в подібних випадках.

У новій статті читайте:

  • як вчителі стали бухгалтерами;
  • що кажуть про переведення в селищній раді;
  • чому зарплати освітян скорочуються;
  • на що громада витрачає освітню субвенцію;
  • як педагогічні працівники можуть захистити свої права.

ЯК ВЧИТЕЛІ СТАЛИ ПРАЦІВНИКАМИ БУХГАЛТЕРІЇ

Одна з вчительок ліцею імені І.М. Середи Великописарівської селищної ради анонімно описала ситуацію, яка відбувається в закладі освіти та громаді.

Ще 11 січня 2021 року селищна рада створила комунальну установу “Централізована бухгалтерія відділу освіти, молоді та спорту” (про це йдеться на сайті Youcontrol). Між тим договір на обслуговування між школою і комунальною бухгалтерією був укладений 1 січня, тобто за 10 днів до створення самої установи (примірник договору є в розпорядженні редакції).

Як додає освітянка, бухгалтерія мала б обслуговувати фінансові питання освіти або стати підрозділом відділу освіти, однак її зробили окремою установою, основна діяльність якої — сфера бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування.

“Усі вчителі ОТГ були переведені сюди на роботу без їхнього відома та без їхньої згоди — нібито за власним бажанням, — веде далі освітянка. — А через деякий час ми дізналися, що 10 січня 2021 року нас було звільнено з Відділу освіти Великописарівської районної державної адміністрації й 11.01.2021 року прийнято на роботу до цієї бухгалтерії. Підставою для цього було зазначено ст. 36 п. 5 КЗпПУ, яка передбачає можливість припинення трудового договору в порядку переведення працівника, за його згодою, на інше підприємство, в установу чи організацію. Та ні я, ні мої колеги такої згоди не надавали. Ба більше, ми нічого про це не знали, нас ніхто про таке звільнення/зарахування не попереджав і до нашого відома не доводив”.

Тепер в електронному документообігу Пенсійного фонду зазначено, що роботодавцем та платником податків усіх педагогічних працівників громади є КУ “Централізована бухгалтерія відділу освіти, молоді та спорту Великописарівської селищної ради”. Виходить, що понад два роки в електронних базах даних педагоги Великописарівської ОТГ значаться як працівники бухгалтерії.

На запит “Нової української школи” в селищній раді Великої Писарівки відповіли, що відповідно до записів у трудових книжках усі педагоги працюють у відповідних закладах освіти.

“Я теж намагалася це з’ясувати. Та на моє прохання верифікувати записи в паперовій трудовій книжці й електронному документообігу директорка ліцею відповіла, що такої змоги не має, а КУ “Централізована бухгалтерія відділу освіти, молоді та спорту” відповіді на мою заяву не надала взагалі. Згодом я з’ясувала, що у паперових трудових книжках вказано, що ми працюємо вчителями. Однак заробітну плату одержуємо в окремій бухгалтерській установі. СМС-повідомлення про зарплату нам приходять від бухгалтерії, а не школи”, — розповіла вчителька.

Щоби розібратися в цій ситуації, освітянка зверталася до Держпраці, а її представники своєю чергою спілкувалися із головою селищної ради. “Для Держпраці в селищній раді знайшли пояснення, що вчителів записали працівниками бухгалтерії, адже так зручніше проводити фінансові операції”, — додала наша співрозмовниця.

За її словами, у квітні директорка школи, голова селищної ради та керівництво бухгалтерії зустрічалися із представниками департаменту освіти і науки Сумської ОДА (якраз після того, як “Нова українська школа” надіслала запит до СОДА). Після цієї зустрічі селищна рада ухвалила рішення про закриття бухгалтерії впродовж двох місяців та надання школам фінансової автономії.

Але вчителі до кінця не певні, яке в них офіційне місце роботи й чи зберігався педагогічний стаж упродовж останніх двох років. Бо наша співрозмовниця отримала відповідь на свій запит від “Централізованої бухгалтерії”, у якій ідеться, що вчителі не є працівниками бухгалтерії. Хоча зарплату ж одержують саме від неї й саме це вказано в електронному документообігу.

“Не зрозуміло, хто має нести відповідальність і здійснювати правильність записів, оскільки є сумніви щодо неперервності педагогічного стажу. Оскільки за два місяці комунальна установа буде ліквідована, то потім шукати правди й відновлювати дані про місце роботи буде проблематично. Хіба що звертатися до суду”, — зазначає освітянка.

НА ЩО ВИТРАЧАЮТЬ У ГРОМАДІ ОСВІТНЮ СУБВЕНЦІЮ

У місцевій газеті “Ворскла” в березні 2023 року з’явилася замітка “Чи заслужили освітяни-дистанційники зарплатню”. У ній ідеться, що на сесії сільради буде розглядатися саме це питання, адже освітня субвенція урізана, а наповнювати бюджет у прифронтовому селі нічим, тож усім треба затягти паски.

Через певний час редактор газети “Ворскла” Олексій Пасюга у своїй колонці для видання описав, що, на думку депутатів селищної ради, усі освітяни заслуговують на зарплату в повному обсязі, а це питання обговорювалося не на сесії сільради, а в особистому спілкуванні з вчителями.

За словами нашої співрозмовниці, ніяких особистих зустрічей вчителів та депутатів не було. Аби розставити всі крапки над “і”, адміністрація школи запросила редактора газети, голову сільради та місцевих депутатів на зустріч з освітянами. Та на таку зустріч у школу ніхто із запрошених не з’явився.

Тож питання зарплат стало ще одним приводом для непорозумінь та конфліктів у громаді. Вчителі нарікають, що з травня минулого року їм постійно урізають зарплати натомість, на їхнє переконання, саме за залишки освітньої субвенції-2022 сільрада придбала десять генераторів.

“Торік нам почали знімати зарплату у великих розмірах, — веде далі вчителька. — У червні 2022 року вийшов наказ від директора школи про зняття всіх доплат (за перевірку зошитів, класне керівництво, престижність), але наказ датувався травнем, тобто заднім числом. З травня до серпня ми одержували зарплату на 2,5–5 тисяч гривень менше.

Я почала з’ясовувати, що ж стало підставою для цього наказу. Виявилося, що було розпорядження управління освіти з рекомендаціями зекономити кошти. В усному режимі школам сказали, яку суму треба економити. Хоча на початок травня залишок освітньої субвенції був понад півтора мільйона гривень. Із січня цього року теж одержуємо урізані на 5 % зарплати”.

Наразі “Централізована бухгалтерія відділу освіти, молоді та спорту” проводить тендерні закупівлі для придбання необхідних для громади товарів та послуг, зокрема, придбання дров, запчастин, оплату послуг комунальних установ із благоустрою тощо. Також бухгалтерія проводить закупівлі для шкіл. Так, у грудні минулого року вона придбала конструктори на 30 тисяч гривень.

Освітяни певні, що ці закупівлі були здійснені коштом залишків освітньої субвенції. Також вони вважають, що саме за освітню субвенцію сільрада купувала взимку генератори. Та передусім ці кошти треба спрямувати на оплату праці педагогічних працівників, саме ці видатки є цільовим призначенням субвенції.

Якщо виплати проведені повністю, у другу чергу можна оновлювати матеріальну базу шкіл. Так само в другу чергу за кошти загального фонду можна орендувати генератори, і лише в третю чергу купувати їх. Однак у Великописарівській громаді генератори саме придбали. Інформацію про це можна знайти в тендерних закупівлях на Prozorro.

“Десять генераторів селищна рада придбала в грудні минулого року за 845 тисяч гривень. Та якщо перевірити їхню вартість у переможця торгів, яким став ФОП Кулинченко М.А, то їхня ціна 704 тисячі гривень. Аналогічні генератори в інших продавців можна було придбати за 590 тисяч гривень”, — розповідає освітянка про результати свого мінірозслідування.

ЩО КАЖУТЬ У СЕЛИЩНІЙ РАДІ ТА ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

На запит “Нової української школи” голова Великописарівської селищної ради Людмила Бірюкова прокоментувала, що торік громада одержала 26,4 мільйона гривень освітньої субвенції. Усі кошти витратили на заробітну плату педагогічних працівників, а залишок освітньої субвенції на кінець 2022 року взагалі склав нуль гривень. На уточнення про закупівлю генераторів та джерело цих коштів у селищній раді не відповіли.

Але зазначили, що розпорядником коштів для закладів та установ освіти є відділ освіти та спорту, а не КУ “Централізована бухгалтерія відділу освіти, молоді та спорту”.

Натомість у Сумській ОДА додали, що заклади освіти Великописарівської селищної ради в частині освітнього процесу належать до сфери управління відділу освіти та спорту, а в частині господарсько-фінансового забезпечення — до КУ “Централізована бухгалтерія відділу освіти, молоді та спорту”.

Як ідеться у відповіді ОДА, між школами та бухгалтерією укладені договори про надання послуги із ведення бухобліку, за якими замовник, тобто заклади освіти в особі директора, надає згоду на обробку комунальною установою баз персональних даних замовника та його працівників.

“КУ “Централізована бухгалтерія BOMC” не може бути роботодавцем педагогічних працівників закладів освіти Великописарівської селищної ради, а також бути розпорядником освітньої субвенції, спрямованої на виплату заробітної плати педагогічним працівникам закладів освіти”, — наголошують у Сумській ОДА.

Також в облдержадміністрації пояснили, що за статтею 32 Кодексу законів про працю України встановлено, що переведення працівника на роботу на інше підприємство, в установу, організацію допускається тільки за згодою працівника.

Але якраз цього й не було зроблено. Однак в ОДА вважають, що неправомірного переведення працівників зі шкіл у бухгалтерію не встановлено, оскільки працівники шкіл не писали заяв про переведення до КУ “Централізована бухгалтерія BOMC”, немає таких наказів та записів у трудових книжках.

Людмила Бірюкова теж вважає інформацію про переведення педагогічних працівників такою, що не відповідає дійсності, адже немає заяв, наказів та відповідних записів у трудових книжках про переведення.

“Оскільки між школами в особах директорів та КУ “Централізована бухгалтерія BOMC” укладені договори про надання послуг із ведення бухобліку, відповідно до цих договорів КУ зобов’язана нараховувати зарплати, платити податки, — ідеться у відповіді Людмили Бірюкової на редакційний запит. — Щодо педагогічного стажу, то комунальна установа платить усі податки, вносить відомості в розрахунок і додатки до нього на підставі первинного обліку та наказів із кадрових питань, що надаються школам до КУ. За період обслуговування КУ закладів освіти 20 вчителів вийшло на пенсію — жодного дня педстажу не втратили”.

ПЕРЕВЕДЕННЯ ВЧИТЕЛІВ У БУХГАЛТЕРІЮ — НЕЗАКОННЕ, ТОЖ Є ПІДСТАВИ ЗВЕРТАТИСЯ ДО СУДУ

Володимир Божинський проаналізував ситуацію та дав відповіді на питання щодо переведення працівників.

  • Отже, чи законно перевели педагогічних працівників (без їхнього відома та написаних заяв) до КУ “Централізована бухгалтерія відділу освіти, молоді та спорту”, якщо сільрада стверджує, що документи на переведення зі школи до бухгалтерії готувала та підписувала директорка школи як уповноважена для цього особа.

“Якщо коротко — ні, такі дії суперечать законодавству”, — наголошує юрист.

Він нагадує, як тлумачать “переведення працівника” статті 32 та 36 Кодексу законів про працю України (КЗпП):

– фактично це припинення трудового договору (звільнення працівника) з наступним працевлаштуванням в іншого роботодавця, тобто в нашому випадку компетенція директорки школи обмежується винятково звільненням вчителів, а прийняття на роботу до комунальної установи нових працівників — це компетенція керівника чи керівниці цієї установи;

– переведення працівника, у тому числі тимчасове (із заздалегідь визначеним строком, що не може перевищувати один місяць), можливе лише за його згодою.

Є лише один виняток із цього правила, визначений статтею 33 КЗпП — лише для відвернення або ліквідації наслідків стихійного лиха, епідемій, епізоотій, виробничих аварій, а також інших обставин, які ставлять або можуть поставити під загрозу життя чи нормальні життєві умови людей і за умови, якщо така робота не протипоказана працівникові за станом здоров’я.

За словами Божинського, період воєнного стану мало вплинув на згадані вище моменти й жодним чином не дає можливості порушувати роботодавцю “традиційні” норми трудового законодавства. Відповідно до статті 3 Закону України “Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану” роботодавець може перевести працівника на іншу роботу, не обумовлену трудовим договором, без його згоди (крім переведення на роботу в іншу місцевість, на території якої тривають активні бойові дії), якщо така робота не протипоказана працівникові за станом здоров’я, лише для відвернення або ліквідації наслідків бойових дій, а також інших обставин, що ставлять або можуть становити загрозу життю чи нормальним життєвим умовам людей.

“Розбираючи ситуацію у Великописарівській селищній раді, очевидним є те, що порядком переведення без заяв вчителів директорка школи не могла їх звільнити, а керівниця комунальної установи — прийняти на роботу”, — резюмує юрист.

  • Якщо в електронному документообігу Пенсійного фонду зазначено, що роботодавцем та платником податків усіх педагогічних працівників громади є КУ “Централізована бухгалтерія відділу освіти, молоді та спорту Великописарівської селищної ради”, чи зараховується вчителям педагогічний стаж? Якщо ні, то як його відновлювати?

Ні, так звані “періоди роботи” вчителів у комунальній установі “Централізована бухгалтерія відділу освіти, молоді та спорту Великописарівської селищної ради” до педагогічного стажу ніякого відношення не мають, — пояснює юрист. — Окрім очевидного факту, що бухгалтерія не є закладом освіти й в її штатному розписі посад педагогічних працівників бути не може, варто згадати Порядок виплати надбавок за вислугу років педагогічним та науково-педагогічним працівникам навчальних закладів і установ освіти, згідно з пунктом 2 якого до стажу педагогічної роботи для виплати надбавки за вислугу років педагогічних та науково-педагогічних працівників зараховується час роботи на посадах, передбачених переліком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 р. № 963″.

Щоби відновити педагогічний стаж, є тільки один спосіб — визнання незаконним звільнення з посади педагогічного працівника та поновлення на роботі в судовому порядку.

Як пояснює Володимир Божинський, якщо залишаються сумніви щодо доцільності судового оскарження незаконного звільнення через так зване “переведення” і є бажання за вмовчуванням залишити все “як є”, то варто усвідомлювати, що у випадку ліквідації цієї комунальної установи “Централізована бухгалтерія…” всі його “вчителі-бухгалтери” будуть звільнені за пунктом 1 статті 40 КЗпП без жодних гарантій подальшого працевлаштування, а завдання відновити в суді втрачений період роботи на посаді педагогічного працівника значно ускладнюється, бо потрібно буде визнавати незаконним і це звільнення.

Та є сумніви, чи компенсує вихідна допомога при такому звільненні фінансові втрати вчителів, пов’язані із надбавкою за вислугу років, відпустками звичайної тривалості за цей так званий “бухгалтерський період” (24 дні, а не 56 днів, як мало би бути у вчителів).

  • Хто ж тоді має стежити за правильністю записів в електронному документообігу та паперовій трудовій книжці педагогів?

Відповідно до статей 47 та 48 КЗпП — це роботодавець, який:

– зобов’язаний у день звільнення видати працівникові копію наказу (розпорядження) про звільнення, письмове повідомлення про нараховані та виплачені йому суми при звільненні та провести з ним розрахунок у строки, визначені статтею 116 цього Кодексу (стаття 116 КЗпП), а також на вимогу працівника внести належні записи про звільнення до трудової книжки, що зберігається в працівника;

– здійснює облік трудової діяльності працівника в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування в порядку, визначеному Законом України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” (частина друга статті 20).

На вимогу працівника роботодавець зобов’язаний вносити до трудової книжки, що зберігається в працівника, записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення, заохочення та нагороди за успіхи в роботі.

  • Чи може бути розпорядником освітньої субвенції фінансова установа, як-от у Великописарівській громаді КУ “Централізована бухгалтерія ВО”?

Може, якщо це визначено в рішеннях Великописарівської селищної ради про селищний бюджет на відповідний рік, зокрема, у додатках до нього про головних розпорядників коштів (у розрізі відповідальних виконавців за бюджетними програмами).

Володимир Божинський нагадує, що відповідно до п. 47 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів — це бюджетні установи в особі їхніх керівників, уповноважені на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов’язань та здійснення видатків із бюджету. Відповідно до абзацу другого пункту 2 Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 6, розпорядники субвенції за місцевими бюджетами визначаються рішеннями про такі бюджети відповідно до законодавства.

  • Вчителі нарікають, що з травня минулого року їм постійно урізають зарплати, натомість за залишки освітньої субвенції-2022 сільрада придбала десять генераторів. Наскільки правомірні такі дії сільради?

Щодо використання освітньої субвенції, то відповідно до статті 32 Закону України “Про Державний бюджет на 2023 рік” залишки освітньої субвенції, які утворилися на кінець 2022 року, автоматично спрямовані до спеціального фонду Міністерства освіти і науки України. Про це йдеться в листі МОН від 10.01.2023 № 1/385–23 “Про розрахунок обсягу освітньої субвенції на 2023 рік”. Також у листі вказано, що ці кошти будуть розподілені на різні потреби й передусім на оплату праці педагогічним працівникам та погашення кредиторської заборгованості, що утворилася у 2022 році.

Крім цього відповідно до пункту 3 Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, субвенція спрямовується на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників, а залишки коштів за субвенцією на кінець бюджетного періоду зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів і використовуються в наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення субвенції та на оновлення матеріально-технічної бази закладів та установ освіти, зазначених у цьому пункті.

Залишки освітньої субвенції можуть спрямовуватися насамперед на такі видатки:

  • придбання шкільних автобусів;
  • оснащення закладів освіти персональними комп’ютерами та мультимедійним обладнанням, засобами навчання та обладнанням для навчальних кабінетів;
  • придбання підручників і посібників (у тому числі електронних);
  • оновлення навчальної та матеріально-технічної бази закладів;
  • здійснення заходів, пов’язаних із забезпеченням пожежної безпеки;
  • ремонт і придбання обладнання для їдалень (харчоблоків);
  • підключення закладів освіти до Інтернету, насамперед у сільській місцевості;
  • будівництво нових туалетних приміщень і реконструкцію, капітальний та поточний ремонт туалетних приміщень;
  • заходи територіальної оборони, задоволення продовольчих потреб цивільного населення, евакуацію/вивезення/переміщення цивільного населення із місцевості, де ведуться бойові дії, та небезпечних територій у безпечні місця.

Зважаючи на це, а також у зв’язку зі складною черговістю здійснення видатків Державної скарбниці згідно з Порядком виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, є сумніви, що вказані генератори могли бути придбані за залишки освітньої субвенції саме 2022 року“, — додає Володимир Божинський.

За його словами, загалом ситуація із переведенням вчителів до бухгалтерії без їхнього відома — це трудовий спір. Щоб захистити свої права освітяни можуть:

  • подати скаргу до Держпраці;
  • після цього з аргументами Держпраці про порушення йти до суду;
  • подати звернення на сайті освітнього омбудсмена.

Інна Лиховид, “Нова українська школа”

Володимир Божинський, науковий співробітник Аналітичного центру “ОсвітАналітика” Київського університету імені Бориса Грінченка, спеціально для “Нової української школи”

Титульне фото: автор – Yan Krukau, pexels.com

Обговорення