Теми статті: батькам, вчителям, російська агресія
17 Жовтня 2022
Як пояснити дітям воїнів-добровольців рішення близьких для них дорослих? Читайте про це в колонці дитячої та сімейної психологині Світлани Ройз.
У спілкуванні (підтримці) саме з дітьми воїнів-добровольців є відмінність. І багато залежить від того, як ті, хто поруч, пояснюють рішення і вибір дорослих.
Вони пишаються близькими й одночасно можуть відчувати тривогу, сум, страх. Також часто раптово проявляються злість, роздратування, нерозуміння. Ці емоції діти не завжди відкрито проявляють, та й не усвідомлюють. Уся ця хвиля може спрямовуватися на близьких, молодших дітей, друзів, вони можуть щось ламати, можуть бути прояви аутоагресії.
Нам важливо самим розуміти, що відбувається, і намагатися пояснити дітям, що зараз усі емоції – нормальні. І пропонувати дії, які їх можуть стабілізувати.
Часто всередині виникають (зі слів дітей) такі думки:
– Ти міг / могла не йти, але пішов/-ла. Отже, ти мене (саме мене) покинув/-ла. Тебе немає поруч, коли ти потрібен/-а. І в тому, що я відчуваю зараз, – саме ти винен чи винна;
– Я хочу, щоб усе було, як колись. І ти винний / винна, що все змінилось;
– Ти тільки про себе думаєш, А що зі мною буде?
На все ці фрази (і думки) ми маємо відповідати щиро, підтримуючи почуття дитини (“Я знаю, як тобі важко. Моя найбільша мрія – бути з тобою й не розлучатись. Я на фронті заради тебе й заради себе, і заради всіх, кого ми захищаємо. Ти можеш думати, чому саме я, чому я не залишаюся з тобою, і я, розумію, що ти можеш злитись. Я хочу, щоби ти завжди пам’ятав / пам’ятала – щоби це було в тебе в серці, у кожній клітинці – я тебе люблю. Любив/-ла й буду любити. І я хочу зробити так, щоби вороги більше не приходили на нашу землю. Якщо б я не пішов/-ла на фронт, я б зрадив/-ла себе. І не міг / не могла б із цим жити”.)
Це правда, люди йдуть на фронт насамперед заради дітей, сімей, країни, але ми намагаємося формулювати це так, аби уникнути провини дитини. У попередньому пункті є приклад.
Цим дорослим важливо частіше повторювати, що вони роблять усе можливе, щоби піклуватися про себе.
І наш близький воїн робить усе, щоби закінчити те, що повинен, і повернутися до нас.
Діти можуть проявляти більш регресивну поведінку: здаватися малюками – щоби несвідомо утримати нас поруч, а можуть, навпаки, різко дорослішати, відсторонюватися, наче привчаючи себе до того, що близькість їм не потрібна.
Важливо, щоби дитина відчувала й чула від вас: “Тобі дуже складно, і ми пишаємося твоєю силою. І вдячні твоїм близьким”. Акцент не на жертовності, а на силі.
Це дуже складно витримати, але саме за цими словами є величезна потреба: “Мені так страшно. Мені страшно, що з вами щось може статись. Я так прив’язаний до вас, ви такі важливі, що всередині себе хочу зменшити вашу роль”.
Нам важливо собі нагадувати, що ми величезні й можемо вмістити сильні емоції дитини. Вони через кілька секунд зміняться – і дитина буде боятись, що втратила нашу близькість. Близькість – це ліки.
Як тільки з’являється можливість, намагайтеся виходити на зв’язок. І “призначайте” дітям щось контролювати, за щось відповідати. Давайте дітям завдання записувати для вас відео, робити свічки з вощини, писати листи, малювати, співати – це скерує їхні увагу й напруження.
Самі записуйте для них привітання, нехай ваш голос буде з ними. Дія і близькість – це терапевтичні інструменти.
Особливо важливо скеровувати активність підлітків.
Дитина не має бути в ролі дорослого. Ми можемо просити – будь уважним, будь відповідальним, але часто нагадуємо саме про ролі: ти – син, донька.
Такі щирі розмови додають близькості стосункам.
Пам’ятайте і про те, що в психологів є групи підтримки для дітей і дорослих. Важливо на когось спиратися, щоби витримати напруження й бути опорою для дитини.
Коли дві мої близькі знайомі йшли в ЗСУ, ми розмовляли й вони, спираючись на мене, ухвалювали це рішення. Вони обидві знають, як я піклуюся про всіх дітей і що думаю про роль дорослих. Вони обидві просили, щоби я наводила аргументи на користь того, аби вони залишились удома з дітьми.
Але ми говорили про те, що буде з ними, з їхнім ставленням до себе, до дітей, якщо вони залишаться вдома. Вони в ЗСУ на своєму місці. Їхні діти в безпеці з близькими.
Ми не знаємо, де бути правильніше. І я не знаю, чи мала рацію, що не знайшла аргументів.
Я тільки молюсь, підтримую їхніх дітей і вдивляюсь в оченята онлайн, коли вони на зв’язку.
І я пам’ятаю істерику доньки, коли мій чоловік прощався з нею перед від’їздом у ТРО в перші дні війни. Її постійні запитання – чи повернеться тато. Її злість на мене й на нього. І те, як вона вдивлялася в мої реакції.
Уклін усім, хто нас захищає.
Я так бажаю, щоби ми скоріше почули слово “Перемога”. І всі діти та дорослі могли, нарешті, обійнятися.
Світлана Ройз, дитяча й сімейна психологиня
Титульне фото: автор – olechowski, Depositphotos
Обговорення