Теми статті: директорам, освітні втрати, освітній простір, освітнім управлінцям, російська агресія
17 Жовтня 2023
Українська система шкільної освіти потребує перезавантаження, адже через повномасштабну війну додалося багато нових викликів, як-от подолання освітніх втрат і розривів, відбудова шкіл тощо.
“Вивчення і переосмислення найкращого закордонного досвіду в подоланні освітніх криз може допомогти впоратися із цими викликами, додати свіжих ідей або ж підтвердити суголосність чинних напрямів реформування шкільної освіти України”, – впевнена міністерка освіти і науки 2016–2019 років, перша проректорка Київського університету імені Бориса Грінченка Лілія Гриневич, яка стала співавторкою проєкту “Освіта в часи кризи“.
Цю ініціативу започаткувала Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) під управлінням Андреаса Шляйхера, керівника Директорату ОЕСР із питань освіти та навичок.
У межах проєкту 10 країн (Естонія, Індія, Ірландія, Канада, Південна Корея, Португалія, Туреччина, Фінляндія, Швеція та Японія) поділилися своїм досвідом подолання освітніх криз.
У серії колонок для “Нової української школи” Лілія Гриневич ділиться результатами своєї частини дослідження та розповідає, як можна вдосконалити українську шкільну освіту за допомогою успішних прикладів із зарубіжних країн.
У першій колонці експертка розповість про те, як країни впоралися з освітніми втратами та як відбудовували/оновлювали школи.
Далі – пряма мова.
Ідея проєкту “Освіта в часи кризи” полягає в тому, щоби зібрати приклади успішних рішень різних країн в умовах всіляких криз. І на основі цих рішень переосмислити різні можливі підходи до подолання внаслідок війни кризових явищ в освіті України.
Хочу одразу наголосити, що тут йдеться саме про творче осмислення досвіду, а не про його копіювання. Адже неможливо просто взяти певне рішення і “пересадити” його з однієї освітньої системи в іншу.
Варто розуміти, що шкільні освітні системи, на відміну від вищої освіти, дуже відрізняються, бо базуються на національній ідентичності. Навіть у ЄС, де система вищої освіти об’єднана єдиним європейським простором, шкільні системи унікальні. Тому ми можемо лише переосмислити певні ідеї, враховуючи власні реалії.
Звісно, я не маю сумнівів, що із часом Україна обов’язково стане джерелом натхнення для інших країн і український освітній досвід, зокрема, стійкість системи освіти під час війни, також буде вивчатися на міжнародному рівні.
Але оскільки зараз Україна стоїть на порозі перезавантаження освітньої реформи з урахуванням усіх нових обставин, які виникли під час війни, ми маємо використати цей час для трансформації нашої освіти та її переходу на вищий рівень.
Наша головна мета – забезпечити всім дітям в Україні доступ до якісної освіти, щоби вони могли досягти успіху в житті, стали активними, згуртованими, стійкими та відповідальними громадянами, здатними робити свій внесок у розбудову європейської України.
Тож, спираючись на досвід інших країн, я спробувала визначити ключові ідеї, які здатні поліпшити якість освіти, допомогти подолати кризові явища в Україні під час та після війни. Досвід вищеперелічених десяти країн я розглядала через призму впровадження реформи НУШ, а саме через її напрями:
До кожного пункту я добирала релевантний досвід тої чи тої країни. Однак унаслідок війни до цих напрямів додалися подолання освітніх втрат і розривів та відбудова закладів освіти. Саме про це хочу розповісти докладніше в першій колонці.
У контексті подолання освітніх втрат та розривів для України цікавим є досвід Швеції. Він може бути корисним для нас із погляду розроблення діагностичних інструментів для визначення сильних та слабких сторін учнів, які зазнали перерв у навчанні, або ж мають адаптуватися у новій системі освіти.
Свого часу Швеція мала кризовий освітній досвід, коли до країни прибула велика кількість біженців із Сирії, дітей яких потрібно було інтегрувати у шведську систему освіти.
Щоби вивчити потреби цих дітей, там використовували метод “мапування” (від слова “мапа”). Тобто в країні розробили спеціальні мапи, за допомогою яких і визначали сильні та слабкі сторони, потреби кожного учня чи учениці, знання з певних предметів та тем тощо. Водночас з учнями проводили не лише тестування, а й окремі інтерв’ю, які допомагали зʼясувати індивідуальні потреби.
Використовуючи такий підхід, школи могли визначити, до якого класу приєднати учнів, зважаючи на їхній попередній досвід, рівень знань, вік та стан здоров’я.
В Україні таку практику можна застосовувати щодо визначення рівня дітей, які не мали доступу до української освіти – або були за кордоном або на деокупованих територіях, у тому числі й тих, які ще з 2014 року були під окупацією. Адже ми розуміємо, що там учні вже дев’ятий рік поспіль де-факто навчаються в російській системі освіти. Тож, щоби повернути їх в український контекст, ми не можемо обмежитися лише діагностичним тестуванням, яке зараз також активно використовують в Україні на платформі ВШО. Таке тестування підійде насамперед тим дітям, які навчаються в українській системі освіти.
Однак, коли до шкіл прийдуть нові учні, які довгий час не мали доступу до української освіти, то в таких випадках до кожної дитини варто застосовувати індивідуальний підхід. Тому формат інтерв’ю, який використовували в школах Швеції, дасть змогу краще зрозуміти, як допомогти кожній дитині.
Не варто забувати й про те, що освітні втрати також пов’язані й з тривалим дистанційним навчанням. З досвіду зарубіжних країн у контексті покращення успішності учнів ефективними можуть бути такі рішення:
До речі, нещодавній досвід роботи літніх шкіл мала Туреччина після масштабного землетрусу 6 лютого 2023 року, унаслідок якого постраждали десятки тисяч людей та була зруйнована інфраструктура в певних провінціях. Тоді освітній процес у постраждалих регіонах відновлювали в декілька етапів:
Корисним може бути й досвід відновлення системи освіти в Японії після того, як у 2011 році країна зазнала потрійної катастрофи – землетрус та цунамі призвели до ядерної аварії на атомній електростанції Фукусіма в регіоні Тохоку.
У контексті відновлення освіти влада зосередилася не просто на відбудові, а й на трансформації освітнього процесу. Тобто школи не відновлювали до того стану, у якому вони були до катастрофи, а в них запроваджували нові підходи до навчання і створювали нові сучасні освітні простори.
Успішною стала ініціатива ОЕСР “Школа Тохоку”. Однією з проблем тодішньої освіти країни була відсутність впливу учнів та громади на освіту в школах. Тож постало завдання сформувати проактивну позицію учнівства і їх участь у спільній взаємодії з представниками громади задля поліпшення якості шкільної освіти. Для цього з учнями, вчителями, освітніми експертами, лідерами громад, представниками бізнесу, громадських організацій тощо проводили воркшопи. У такий спосіб збирали ідеї для трансформації змісту освіти. Учні співпрацювали з дорослими, що також підвищувало їхню мотивацію та зацікавленість.
Метою цього проєкту було розвинути лідерські якості дітей і молоді та навички, які будуть необхідними в розвитку країни в майбутньому.
Цікавим є досвід Південної Кореї, де у 2020 році розробили проєкт “Зелені-розумні школи”. Його мета – перебудувати старі школи, яким понад 40 років, та додати в освітній простір більше інновацій, серед яких:
З огляду на це можна зробити висновок, що нам також важливо не лише наздоганяти освітні втрати, відбудовувати чи споруджувати нові будівлі, а й наповнювати освітню програму новим змістом, оновлювати очікувані результати навчання, які б надавали нові можливості для успішної самореалізації дітей в майбутньому.
Докладніше про оновлення змісту освіти в Україні та успішні приклади зарубіжних країн читайте в наступній колонці.
Лілія Гриневич, спеціально для “Нової української школи”
Фото:Adobe / Education Exchange, behance.net
Обговорення