Теми статті: батькам
29 Березня 2022
Під час сну, коли дитина із заплющеними очима, не потрібно торкатись її чи обіймати. (Якщо дитині сниться, що хтось її переслідує, чи вона намагається вивільниться з небезпечного простору – це може призвести до неочікуваної реакції.)
Сідаємо поруч, називаємо дитину на ім’я. Ти спиш. Тобі наснився страшний сон. Це сон. Я твоя мама. Я з тобою. Ти зараз прокинешся – і я тебе обійму. Ми в безпеці.
Коли дитина розплющує очі – звертаємося на ім’я. Подивися на мене. Ти мене бачиш? Кивни. Ти прокинув(-ла)ся. Як тебе звати? А як мене звуть? А твою кішку / собаку? Тобі наснився страшний сон. Зараз ти прокинув(-ла)ся. Усе добре. Ми в безпеці. Стисни мою руку сильно-сильно. Можна тебе обійняти? Я з тобою.
Обіймаємо, трохи гойдаємо, можна тихесенько співати колискову. Ми в безпеці.
Відженімо всі страшні сни. Нам потрібно, щоби дитина сама змогла зробити дію: плеснімо в долоні (один раз) – і сон піде в країну снів, а ми – у реальності. Або ми відштовхнемо чи бризнемо розпилювачем (навіть, уявним) – спреєм від монстрів. Чи подуємо (сни, як туман, можуть розвіятися від дихання). Чи скажемо: “Соне, знай своє місце”.
Закріплюємо словами: “Ти впорав(-ла)ся, дивись, ти сам/-а все подолав/-ла”.
Вночі, якщо сама дитина не розповідає, що наснилося, – не провокуємо. Якщо розповідає – кажемо: “Це був страшний сон. Це відбувалося уві сні. Усе минуло. Ти в безпеці”.
Якщо дитина розповідає про ворогів чи що не могла вибратися, чи що поруч були снаряди – можна ворогів розвіяти в прах, уявити, що вибралися, поставили над собою світловий щит. Нам треба завершити процес.
Будь ласка, щоразу, коли минає тривога, коли минає небезпека – нам дуже важливо сказати: “Тривога закінчилася. Ти молодець. Ти так мені допомагав/-ла”. Щоразу варто ставити крапку в подіях, щоби ми не поверталися до їх початку й не переживали в снах чи думках те, що для нас травматичне, знову і знову.
У спокійний час разом із дітьми можна співати улюблену пісню й домовитись, що ця пісня буде вашим паролем – нагадуванням про безпеку. Її можна співати, коли в дитини температура, істерика чи проблеми зі сном.
Для трансформації та роботи з образами та сюжетами сну є окремі техніки. Краще, щоб із цим працювали спеціалісти.
Нехай це не знадобиться й наші діти усміхаються в снах!
Світлана Ройз, сімейна й дитяча психологиня
Титульне фото: автор – hquality, Depositphotos
Обговорення