Теми статті: батькам, вчителям, директорам, фінансування освіти
25 Жовтня 2020
21 жовтня 2020 року інтернет вибухнув новиною – дочекалися: уряд виділив майже 540 млн грн на забезпечення дезінфекційними засобами учасників освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти. Це відображено в Постанові КМУ від 21 жовтня 2020 р. № 984
“Ми зекономили кошти за іншими бюджетними програмами і знайшли змогу спрямувати їх для шкіл. Вони зможуть додатково закупити дезінфектори для обробки рук і шкіри, а також поверхонь. Перебування дітей в закладах загальної середньої освіти, особливо 1–4 класів, після канікул має бути безпечним, щоби вони мали змогу повноцінно навчатися”, – цитує т.в.о. міністра освіти і науки Сергія Шкарлета сайт уряду.
Але за ретельного погляду не все так яскраво, як нас переконують. Роздивимося уважно, що і як хочуть зробити.
Розберімося, де та що зекономили й що кожна з бюджетних програм являє собою.
Код програми | Назва програми | Зменшення, тис. грн |
2201030 | Забезпечення здобуття професійної (професійно-технічної) освіти за професіями загальнодержавного значення | 10 000,0 |
2201180 | Проведення всеукраїнських та міжнародних олімпіад у сфері освіти, всеукраїнського конкурсу “Учитель року” | 4 099,2 |
2201190 | Виплата академічних стипендій студентам (курсантам), аспірантам, докторантам закладів фахової передвищої та вищої освіти | 40 000,0 |
2201250 | Підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників, керівних працівників і спеціалістів харчової, переробної промисловості та агропромислового комплексу, медичних та фармацевтичних кадрів | 4 000,0 |
2201260 | Загальнодержавні заходи у сфері освіти | 77 398,9 |
2207010 | Керівництво та управління у сфері стандартів державної мови | 4 000,0 |
2211190 | Освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам (в частині резерву коштів) | 400 000,0 |
Разом | 539 498,1 |
Розберімо це докладніше:
Докладніше про ці програми можна дізнатися на офіційному сайті МОН.
Уряд не став робити зайві кроки зі створення нової субвенції та визначення правил її витрат, а просто додав ці кошти до субвенції “Нова українська школа”, внісши зміни до відповідної постанови. А от тут є перший великий камінь спотикання для витрачання коштів.
Гроші вказаної субвенції не можна просто взяти й витратити:
Перше. Повинно бути співфінансування – під час витрачання коштів субвенції одночасно мають витрачатися кошти відповідного місцевого бюджету. Адже джерелами співфінансування не можуть бути міжбюджетні трансферти з державного бюджету місцевим бюджетам. Ця вимога прописана у пункті 4 Постанови від 4 квітня 2018 р. № 237 “Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти “Нова українська школа”” (не плутати з пунктом 4 Порядку, затвердженого вказаною Постановою КМУ), а також повторена в пункті 14 Порядку.
Друге. Ця субвенція відноситься до субвенцій, кошти яких наприкінці бюджетного періоду (наприкінці календарного року в цьому випадку) повертаються до державного бюджету. Враховуючи, що й основна сума коштів субвенції витрачається дуже повільно, шансів на те, що цю субвенцію віднесуть до тих, кошти яких залишаються наприкінці року на рахунках місцевих бюджетів і використовують у майбутніх бюджетних періодах за призначенням, дуже мало.
Чи встигнуть на місцях освоїти її до того, як прийдеться повертати кошти до державного бюджету? Спробуємо розібратися у наступному розділі.
Щоби витрати гроші субвенції НУШ, треба пройти кілька кроків.
Крок 1. Розподіл між областями
З цим протіше – уряд уже вирішив, скільки коштів спрямують у ту чи іншу область та в Київ.
Крок 2. Розподіл між місцевими бюджетами
Скільки залишити коштів на обласному рівні, а скільки передати до кожного міста, району, ОТГ – будуть вирішувати відповідні обласні державні адміністрації. Ба більше, що є чіткий критерій, відповідно до якого повинна розподілятися виділена кожній області сума – кількість учнів у закладах загальної середньої освіти.
Крок 3. Внести зміни в обласний бюджет
Щодо швидкості передавання коштів є сумніви:
Зміни в обласний бюджет мають право вносити виключно обласні ради. Так, вони МОЖУТЬ делегувати обласній адміністрації право вносити зміни в бюджет у частині розподілу міжбюджетних трансфертів у міжсесійний період. Переважно, так і робиться. Але це не догма.
Тож казати про те, що вже на цьому етапі частина областей не будуть мати проблеми – вкрай важко. Це залежить виключно від співпраці голів обласних державних адміністрацій із депутатами відповідних місцевих рад.
Крок 3. Внести зміни в розпис місцевих бюжджетів і знайти кошти для співфінансування
Припустимо, що всі обласні ради делегували повноваження розподілу субвенції обласним державним адміністраціям і комісії обласних держадміністрацій провели необхідні засідання й вирішили, скільки грошей залишається на обласному рівні, а скільки – передається в міста, райони й ОТГ.
Проте після розподілу суми субвенції між місцевими бюджетами вказані кошти треба вносити в бюджетний розпис, знаходити кошти на співфінансування, проводити тендери…
І тут починаються великі проблеми.
Як написано в другому розділі – кошти цієї субвенції не можна просто так витратити. Треба знайти кошти на співфінансування. Іншими словами, перекроїти бюджет, у якому всі кошти вже розписані, витягнути ті кошти і… Тут ми знову впираємося в те, що право вносити зміни в бюджет має виключно місцева рада.
Як вказувалося вище для обласних рад – ради міст і ОТГ теж можуть делегувати відповідним головам міст та ОТГ необмежене право внесення змін до відповідного бюджету, можуть делегувати лише право перерозподілу в межах затверджених бюджетних призначень. Або взагалі нічого не делегувати. Усе залежить від співпраці відповідних голів із місцевими радами. Тобто, саме виконання бюджету покладено на виконавчі органи місцевих рад, а от внесення змін до бюджету – на місцеві ради.
Те ж саме стосується і районних бюджетів, де замість виконавчого органу ради є районна державна адміністрація.
Тобто, внесення змін до відповідного місцевого бюджету, особливо у час виборчих перегонів, перетворюється у неабиякий квест, у якому будь-який крок у бік бюджетних питань спричинить шквал критики політичних опонентів. Незалежно від того, на що спрямовані зміни. У деяких місцевих бюджетах освоєння коштів може на цьому й закінчитися.
Крок 4. Провести тендери
Після внесення змін до бюджету все ще не закінчується. Після внесення сум субвенції до бюджету з визначенням коштів для співфінансування йдуть тендерні процедури. Це окремий квест, який відомий багатьом, хто має відношення до бюджетних коштів.
Чи встигнуть на місцях освоїти виділені кошти чи треба буде 31 грудня повертати їх до державного бюджету – скоро дізнаємося.
1. Держава зменшила інші бюджетні програми МОН та “знайшла” трохи більше пів мільярда гривень для шкіл на боротьбу з короновірусом. Чи дійсно зекономили чи просто за звичаєм “зменшили” – зараз важко сказати. Особливо, не маючі всі необхідні матеріали. Але те, що в майбутньому таке зменшення ще дасть про себе знати – сумніву нема.
2. Уряд не став робити зайві кроки зі створення нової субвенції та визначення правил її витрачання, а вніс вказані кошти в субвенцію “Нова українська школа”. Тут є два каміння спотикання – гроші повинні витрачатися на умовах співфінансування і наприкінці року неосвоєні кошти повертаються до державного бюджету.
Проблема в тому, що в розпал виборчих перегонів, коли закляті конкуренти змагаються в тому, хто в наступні 5 років буде керувати тим чи іншим бюджетом, навряд чи можна говорити, що кошти швидко почнуть освоювати. Особливо враховуючи те, що треба знайти гроші для співфінансування.
А там і 31 грудня, коли невикористані кошти треба повертати назад до державного бюджету.
Сергій Бондаренко, громадський активіст, фахівець у сфері фінансів та місцевих бюджетів
Титульне фото: автор – alphaspirit, Depositphotos
Обговорення