Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

“Раніше нашвидкоруч облаштовували сховища, а зараз уже варто думати про безбар’єрність”: як працюють ІРЦ під час війни

Дітям з особливими освітніми потребами (ООП) важливо продовжувати навчання та розвиток незалежно від місця їхнього перебування, наголошують фахівці інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ). Припинення занять для таких дітей може негативно вплинути на попередній результат і повернути їх до початкового рівня.

Тому в умовах воєнного стану ІРЦ продовжують працювати: здійснюють супровід дітей з ООП, проводять корекційно-розвиткові заняття та психолого-педагогічні оцінки розвитку. Звісно, з початком повномасштабної війни додалися нові завдання і виклики, як-от брак спеціальних спусків в укриття для маломобільних дітей.

“Нова українська школа” поспілкувалася з директорами кількох ІРЦ про роботу під час війни, а також дізналася позицію МОН щодо облаштування спусків у сховищах.

У новій статті читайте:

  • як працюють деякі ІРЦ Чернігівщини, Львівщини, Одещини, Вінниччини та Києва;
  • які зміни помітили фахівці в поведінці дітей з ООП;
  • які нові послуги почали надавати в ІРЦ;
  • як співпрацюють із дітьми ВПО та тими, які тимчасово перебувають за кордоном;
  • що відомо про навчання дітей з ООП, які перебувають на тимчасово окупованих українських територіях;
  • чи облаштовані укриття ІРЦ спуском для маломобільних дітей.

ПРОБЛЕМИ ЗІ СПУСКОМ В УКРИТТЯ, ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА ТА ЗАНЯТТЯ З ДІТЬМИ ВПО: ЩО КАЖУТЬ ДИРЕКТОРИ ІРЦ ПРО РОБОТУ ПІД ЧАС ВІЙНИ

Чернігівщина

Під час окупації Чернігівської області ІРЦ Ніжина продовжував працювати дистанційно, розповіла директорка центру Валентина Ступак. Фахівці проводили психолого-педагогічний супровід та корекційні заняття для тих дітей, які мали можливість займатись онлайн. Також центр консультував батьків щодо того, як розвивати дітей з ООП, як правильно їх заспокоїти, як впоратися з агресією чи істерикою.

Діти з особливими освітніми потребами є найбільш вразливою категорією серед учнів та вихованців, які в умовах війни потребують особливої підтримки та уваги. Ми помітили зміни в емоційній сфері дітей після повномасштабного вторгнення. Найчастіше трапляються гострі реакції на стрес, які насамперед проявилися поведінковими порушеннями та тривожними станами. Був випадок, коли дитина відмовилася від їжі, – розповіла директорка. – Почастішали випадки появи заїкання. Особливо важко війну переносять діти з аутизмом, розладом дефіциту уваги й гіперактивністю, інтелектуальними труднощами. Тому важливо не припиняти заняття із цими дітками та не залишати їх без уваги”.

Уже з 1 вересня 2022 року центр запрацював офлайн. Наразі на обліку перебуває 120 дітей.

В ІРЦ проводять корекційно-розвиткові заняття на свіжому повітрі, влаштовують ігри, розваги, майстер-класи, де мають змогу побути разом і діти, і батьки. До занять долучають і дітей ВПО.

Одне із приміщень для занять в ІРЦ Ніжина

Психологічну підтримку надають практичні психологи центру: вони допомагають знижувати тривожність, розвивають навички емоційної саморегуляції тощо.

Під час повномасштабної війни рівень тривоги та психологічного навантаження значно зріс і в батьків дітей. Тому родини дітей з ООП також потребують посиленої уваги та психологічної підтримки. На базі нашого центру працює батьківський клуб “Батьки для батьків”, на засіданнях якого дорослі діляться власним життєвим досвідом із питань діагностики, корекції, пошуку спеціалістів.

Ми значну увагу приділяємо психічному здоров’ю батьків: проводимо тренінги, майстер-класи, бо надзвичайно важливо володіти елементарними навичками психологічної та самодопомоги дитині”, – розповіла Валентина Ступак.

Маломобільні діти також займаються в центрі. На випадок повітряних тривог тут облаштували укриття з ігровим та інформаційним осередком, який дає змогу врегулювати емоційний стан. Спуск до укриття облаштований зйомним пандусом.

Укриття ІРЦ зсередини

Директорка також наголосила, що серед працівників наразі спостерігається психологічне напруження та подекуди й емоційне вигорання. Адже дітей багато й кожному потрібно приділити увагу. Тож психологічної підтримки потребують і самі фахівці.

Львівщина

У перший місяць повномасштабної війни фахівці ІРЦ № 2 Шевченківського району Львова не працювали, адже всі волонтерили, розповіла Лілія Лепеха, директорка центру. Особливо затребуваними були практичні психологи – вони надавали психологічну підтримку людям та дітям, які прибували на залізничний вокзал у перші тижні після 24 лютого 2022 року.

Потім ми відвідали кілька пунктів розподілу (тимчасові прихистки для переселенців), у яких, зокрема, були й батьки з дітьми з ООП. Вони були розгублені, адже такі дітки сильніше реагують на різні події, а різка зміна місця проживання є для них великим стресом. За моїми спостереженнями діти стали дуже тривожними, різко реагують на гучні звуки, а сигнал тривоги спричиняє здригання. Батьки й самі були неспокійні й це передавалося дітям.

Тож ми почали пропонувати свою допомогу, розповідали, у яких закладах організовано інклюзивне навчання, проводили комплексну оцінку дітям ВПО тощо. Тож літо було навігаційне, а вже у вересні 2022 року ми знову відчинили двері нашого ІРЦ”, – пригадала директорка.

Сенсорна кімната в ІРЦ №2

Вона також згадала про те, що дітям з ООП не варто переривати корекційну допомогу, адже потім наздогнати втрачений час практично неможливо.

Тож за 2022–2023 навчальний рік фахівці центру обстежили 250 дітей, з них 30 % були переселенцями. Зараз ІРЦ працює і офлайн, й онлайн (переважно для дітей, які перебувають за кордоном).

Деякі корекційні вправи малоефективні в онлайн-форматі. Діти, які мають комплексні порушення розвитку, не можуть довго працювати через екран чи концентруватися на ньому, навіть коли поруч батьки”, – додала Лілія Лепеха.

Працює центр і зі школами та садочками.

  • Щороку, найчастіше перед початком навчання, ІРЦ проводить заняття для асистентів вчителів, які працюють із дітьми з ООП у закладах освіти.
  • Також періодично організовують і онлайн-зустрічі, де педагоги можуть обговорити з фахівцями конкретні випадки, наприклад, як реагувати, коли дитина заважає працювати іншим у класі, що робити, коли в дитини сталась істерика тощо.

Також маємо виклик зараз із тривогами та укриттями. У нашому центрі за укриття слугує підземний паркін сусідньої будівлі. Там передбачений спуск, тож укриття доступне і для маломобільних дітей. Але, на жаль, у більшості шкіл, садочків та інших місцях таких спусків немає. Звісно, на початку повномасштабного вторгнення ніхто не був готовий, тож облаштовували хоч якісь сховища. Проте зараз варто подумати і про безбар’єрне середовище”, – додала директорка.

Вхід до центру, де проводять заняття з дітьми з ООП

Ще один ІРЦ на Львівщині, з директоркою якого нам вдалося поспілкуватися – ІРЦ у Дрогобичі, на обліку в якого перебуває понад 600 дітей з ООП, 17 з яких мають статус ВПО, розповіла директорка центру Ірина Шустова. За її словами, крім звичних завдань (супровід дітей з ООП, діагностика, корекційні заняття), значну увагу в ІРЦ приділяють і психологічній підтримці.

Так, 159 дітей отримали консультації та пройшли терапію за програмою “Діти та війна. Навчання технік зцілення“. А фахівці пройшли спеціальне навчання щодо роботи із психоемоційною травмою. Зараз у центрі проводять психотерапевтичні групові заняття окремо для дітей та батьків. Їх навчають, як реагувати на стрес, як із ним боротись, як заспокоїтись, коли тривожно тощо. Записатися на такі заняття можуть усі охочі діти та їхні батьки, які потребують психологічної підтримки.

Під час повітряної тривоги всі спускаються в укриття. Однак у ньому немає спеціального спуску для маломобільних дітей. Директорка каже, що поки на обліку немає такої категорії дітей, але в майбутньому планують робити спеціальні спуски.

Одещина

З початком повномасштабного вторгнення багато вихованців Одеського ІРЦ № 1 з родинами виїхали за кордон чи в інші безпечніші регіони України.

Тоді в нас були активні обстріли, діти були дуже налякані вибухами. А діти з ООП на це реагують ще важче, ніж нормотипові. Та і з маломобільними дітками було складніше спускатися в укриття. Унаслідок переляку через обстріли в дітей з ООП почалися різні загострення. Тож ми рекомендували батькам їхати в більш спокійні місця”, – розповіла директорка Вікторія Пастерначенко.

Для тих, хто залишився, фахівці центру проводили заняття та консультації онлайн. Також, завдяки своїм друзям з-за кордону, директорка організувала гуманітарну допомогу для родин, які залишилися: постачали ліки, безлактозне та безглютенове харчування для дітей на спеціальній дієті. Цей волонтерський центр при ІРЦ діє і досі.

Також батьків вчили надавати першу медичну і психологічну допомогу. Інші поради та вправи для дітей розміщували й на Facebook-сторінці центру.

Одне із приміщень Одеського ІРЦ №1

Уже з травня 2022 року фахівці почали приймати дітей офлайн. Психологи центру надавали психологічну підтримку всім, хто звертався до них. Як розповіла Вікторія, до них телефонували не тільки люди з Одеси, а й із ТОТ та наближених до бойових дій регіонів. Тож фахівці консультували в онлайн-режимі та надавали поради із самозаспокоєння та опанування страху.

Тоді ж ІРЦ переїхав до іншого приміщення, адже в попередньому не було облаштоване укриття.

Там нам виділили чотири кабінети для занять. Але, хоч і в новому приміщенні було укриття, спусків для маломобільних груп там не було. Тож кожен раз під час повітряних тривог спуститися швидко до укриття з такими дітьми ще той виклик, – розповіла директорка й додала: – У сховищі ми насамперед заспокоюємо дітей та намагаємося стабілізувати їхній стан. А вже потім можемо продовжувати заняття”.

Укриття дозволяє проводити заняття під час повітряних тривог

За словами Вікторії Пастерначенко, у попередній будівлі ІРЦ наразі облаштовують укриття за всіма стандартами. Зокрема, там буде передбачено і спеціальний спуск для маломобільних дітей.

Вінниччина

На обліку в Тростянецькому селищному ІРЦ, який обслуговує дві громади, перебуває 291 дитина з ООП, з них 25 мають статус ВПО, розповіла директорка ІРЦ Валентина Діденко. Із загальної кількості дітей, які пройшли комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку, для 85 організовано інклюзивне навчання, 67 навчаються в спецзакладах, а з рештою займаються логопед та дефектолог з розвитку мовлення.

Загалом у команді очно працюють два практичні психологи, логопед, дефектолог та вчитель-реабілітолог.

Одне із занять у Тростянецькому селищному ІРЦ

“Офлайн ми проводимо комплексну оцінку розвитку дітей з ООП, видаємо висновки обстеження, де вказано, як працювати з дитиною, які сильні та слабкі сторони вона має, визначаємо рівні підтримки тощо.

Також працюємо дистанційно з дітьми, які за кордоном. Однак є діти, які не сприймають зображення на екрані, їм важко втримати увагу. Тож тут не обійтися без допомоги батьків та їхньої присутності під час занять. Якщо в дітей немає гаджетів, то надсилаємо завдання батькам у спільний чат (картинки, розвиваючі завдання, засоби мнемотехніки (вправи для покращення запам’ятовування) тощо.)”, – додала Валентина Діденко.

Київ

За інформацією пресслужби КМДА, усього в столиці працює 14 інклюзивно-ресурсних центрів. Усі вони відновили свою роботу після початку повномасштабного вторгнення і надають корекційно-розвиткові послуги всім дітям з ООП як очно, так і дистанційно.

Роботу з дітьми, батьками та педагогами в очному форматі фахівці проводять у приміщеннях з укриттям, а також за місцем навчання дітей у дитсадках, школах та закладах професійної освіти, які мають власні найпростіші сховища.

За бажанням батьків, з огляду на стан дитини та її місцезнаходження, організовують і індивідуальні заняття в дистанційному форматі.

Також в умовах воєнного стану перед ІРЦ Києва постали нові виклики, пов’язані з першочерговим наданням психологічної допомоги мешканцям столиці та ВПО. Тому, зважаючи на ці виклики,

  • в ІРЦ № 1 Голосіївського району Києва запрацював дитячий інклюзивний майданчик для дітей з ООП, де створено інклюзивне середовище для проведення інтерактивних ігор, розвивальних вправ, для підтримки психологічного стану, здоров’я;
  • в ІРЦ № 5 Оболонського району з підлітками від 12 до 16 років та їхніми батьками за програмою “Діти і війна” проводяться заняття з використанням технік зцілення “Діти. Війна. Травма”;
  • також у Києві співпрацюють з Ізраїльським посольством щодо проведення онлайн тренінгів із хібукі-терапії для фахівців інклюзивно-ресурсних центрів столиці.

РОБОТА ІРЦ ПІД ЧАС ВІЙНИ: ЩО КАЖУТЬ В МОН

До початку повномасштабного вторгнення в Україні мережа ІРЦ складалася із 682 установ. Наразі 43 центри перебувають на тимчасово окупованих територіях. Фахівцям деяких із них вдалося виїхати, тож вони продовжили роботу онлайн. Однак навантаження на решту центрів на підконтрольній Україні території посилилося. Зараз в Україні працює 647 ІРЦ (відкрилося ще декілька нових), розповіла Неля Корецька, начальниця відділу освіти дітей з особливими потребами МОН України.

За словами експертки, дітям з ООП важливо продовжувати навчатися, не залежно від місця їхнього перебування. Адже припинення занять для таких дітей може негативно вплинути на попередній результат і повернути їх до початкового рівня.

Тому центри практикують надання послуг як офлайн (за дозволом військових адміністрацій), так і онлайн (для дітей, які перебувають за кордоном, або на ТОТ).

До роботи ІРЦ додались і нові завдання:

  • робота з дітьми з ООП із числа внутрішньо переміщених осіб;
  • надання послуг дітям, які зазнали психологічної травми внаслідок воєнних дій, визначення необхідного рівня підтримки, надання рекомендацій закладам освіти щодо організації освітнього процесу для таких дітей.

Для цього фахівці відвідують семінари, вебінари де їх навчають, як працювати з психологічною травмою. Зокрема, у межах співпраці Міжнародного інституту освіти Макгілл (Канада) та Національної психологічної асоціації України спільно з МОН України було проведено серію семінарів – “Психологічна травма: основні відомості та першочергові кроки”.

Також у 2022 році МОН розробило рекомендації щодо проведення комплексної оцінки розвитку для дітей із ТОТ та тих, які за кордоном:

  • зокрема, на період дії воєнного стану дітям, які перебувають за кордоном чи на ТОТ, під час переходу між рівнями освіти не потрібно отримувати новий висновок ІРЦ. Адже строк попереднього подовжується на час дії воєнного стану. Повторну комплексну оцінку дітям з ООП потрібно буде пройти не пізніше ніж через три місяці після припинення чи скасування воєнного стану та після повернення здобувачів освіти на територію України;
  • якщо діти не проходили раніше комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку в ІРЦ і, перебуваючи на ТОТ, не мають можливості виїхати, то батьки можуть звернутися до будь-якого ІРЦ, що працює на підконтрольній території України, і попросити надати таку оцінку з використанням доступних для батьків засобів зв’язку;
  • наприклад, батьки можуть подати документи онлайн у кабінеті користувачів в АС ІРЦ, після чого ІРЦ має (у тому числі, у випадку відсутності телефонного зв’язку, через месенджери чи електронною поштою) встановити зв’язок із батьками. Потім батьки можуть надіслати фото наявних додаткових документів, як-от медичних, прописи дитини, малюнки тощо;
  • якщо ж батьки не можуть підключитись онлайн, то вони мають відправити відеоматеріали, зняті ними особисто, де дитина виконує запропоновані ІРЦ завдання.
  • Згодом ІРЦ, провівши оцінку, може надіслати батькам рекомендації для організації освітнього процесу. Докладніше із процедурою отримання висновку ІРЦ із ТОТ можна дізнатися за посиланням;
  • також батьки дітей з ООП, які перебувають за кордоном, можуть ознайомитися з інструкцією отримання висновку за межами України за посиланням.

Батьки дітей з ООП, які перебувають за кордоном чи на ТОТ, але хочуть навчатися в українській школі, можуть продовжити навчання в закладі, у якому вчилися до війни, або звернутися до будь-якого закладу освіти на підконтрольній Україні території і керівник зобов’язаний організувати таке навчання в онлайн-форматі, – додала Неля Корецька. – Для цього необхідна заява одного з батьків чи інших законних представників подана особисто, електронною поштою або іншим зручним для заявника способом”.

Попри те, що ІРЦ продовжують свою роботу, працівники зіштовхнулися зі ще однією проблемою, про яку згадували наші героїні, – облаштуванням укриттів з урахуванням доступності для маломобільних дітей. У багатьох спорудах захисту не передбачені спуски, тож в окремих випадках під час повітряних тривог переміщення з такими дітьми до укриття ускладнене й займає багато часу.

Водночас прямої вказівки до обов’язкового облаштування всіх укриттів елементами спуску для маломобільних груп населення немає. Натомість ДСНС розробила рекомендації щодо облаштування укриттів.

Зокрема, там йдеться і про забезпечення вільного доступу до захисних споруд для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення (для закладів освіти з наявністю зазначеної категорії осіб). Якщо ж у школі не було маломобільних категорій дітей, але в якийсь час вони з’явилися, то заклад освіти в термін до 24 годин має облаштувати для них доступ до укриття.

Тому ми радимо закладам освіти та ІРЦ облаштовувати укриття спеціальними спусками заздалегідь, навіть якщо на цей момент на обліку немає маломобільних дітей. Адже ми зараз говоримо про інклюзію у всіх сферах нашого життя, тому будь-яке укриття, яке зараз облаштовують, має мати доступ для маломобільних груп населення”, – підсумувала Неля Корецька.

Корисні ресурси, які допоможуть у роботі з дітьми з ООП в ІРЦ та закладах освіти:

  • вебінар щодо складання індивідуальної програми розвитку для учнів з особливими освітніми потребами, що навчаються в інклюзивних класах;
  • семінар “Психологічна травма: основні відомості та першочергові кроки”;
  • поради для організації інклюзивного навчання під час війни;
  • Telegram-канал “Підтримай дитину”;
  • YouTube-канал із розвитковими та корекційними заняттями;
  • посібники щодо роботи в інклюзивному класі;
  • вправи та завдання для дітей з ООП;
  • корисні матеріали для батьків;
  • допомога та підтримка дітям із порушеннями інтелектуального розвитку в умовах воєнного стану в країні;
  • стаття “Нової української школи” про допомогу дітям з ООП під час війни. Поради для батьків тощо;
  • також подати заявку на відвідування ІРЦ та отримати запрошення на консультацію можна онлайн за допомогою порталу. Там можна обрати найближчий ІРЦ, зареєструватися і прийти на прийом у вказаний час без черг та очікування.

Ірина Троян, “Нова українська школа”

Титульне фото: Освіта Львівщини

Фото в тексті: надали співрозмовниці

Матеріали за темою

Обговорення

Розділ створено за підтримки Програмної ініціативи “Демократична практика” Міжнародного фонду “Відродження”. Позиція Міжнародного фонду “Відродження” може не збігатися з думкою автора.