Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

“Маленький дзвонар із Конотопу”: цікавий конспект уроку з віртуальними екскурсіями, інтерактивом та іншими подарунками 

“Маленький дзвонар із Конотопу” Леоніда Полтави – оповідання, яке з’явилося в програмі з української літератури для 8 класу нещодавно. Разом із фіналістками конкурсу “Учитель року” Любов’ю Уманською та Зоряною Косташ “Нова українська школа” продовжує ділитися цікавими методичними розробками, які допомагають швидко і якісно підготуватися до уроків за новими текстами.

🖼️ Завантажити презентацію до уроку можна за посиланням.

У новому матеріалі ви дізнаєтеся про те,

  • як побудувати завдання за групами результатів;
  • як організувати віртуальну екскурсію;
  • як використати вправу “Квадрант” у груповій роботі.

НАЛАШТУВАННЯ

🔔 На початку уроку прочитайте цитату з повісті “Захар Беркут”:

Батьки і браття! Нинішня наша побіда – велике діло для нас. Чим ми побідили? Чи нашим оружжям тілько? Ні. Чи нашою хитрістю тілько? Ні. Ми побідили нашим громадським ладом, нашою згодою і дружністю. Уважайте добре на се! Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатися купи, незламно стояти всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас” (Іван Франко).

Обговоріть із учнівством почутий текст:

  • Які думки виникли під час слухання?
  • Яке емоційне забарвлення має звернення до громади?
  • Які слова є ключовими?
  • Що таке перемога?
  • Чи актуальний текст сьогодні?

ВАЖЛИВО: поверніться до цитати наприкінці уроку (перед рефлексією).

🔔 Після обговорення запропонуйте дітям хвилину тиші.

🔔 Продовжіть урок звуком шкільного дзвінка (слайд 2).

Запитайте:

  • Що означає цей сигнал (дзвоник) для вас?
  • Поміркуйте, що сталося б, якби дзвінок не пролунав?

🔔 Запропонуйте учнівству послухати запис церковних дзвонів (слайд 3).

Запитайте:

  • Які відчуття викликають у вас такі звуки?

🔔 Поясніть, що сьогодні на уроці дзвін стане символом переходу від буденності до героїчної історії (слайд 4).

ВАЖЛИВО: використовуйте ручний дзвінок протягом уроку, аби сповіщати про початок / завершення завдань і вправ.

Очікуваний результат: діти розуміють важливість сигналу та його роль у житті суспільства.

ВІРТУАЛЬНА ЕКСКУРСІЯ

🔔 Скажіть, що урок супроводжуватимуть не лише звуки дзвінка, а й подарунки. Один із них – віртуальна екскурсія “Коли вони лунають в Україні” (слайд 5).

🔔 Після віртуальної екскурсії попросіть дітей розфарбувати дзвін, аби дослідити власні емоції. Разом обговоріть вибір колірної гами (слайд 6).

Завантажити форму можна тут.

🔔 Поговоріть про подарунки (слайд 7). Запитайте в дітей:

  • Що, на вашу думку, робить подарунок особливим: матеріальна цінність, емоційний зв’язок чи сам жест дарування? Поясніть свою відповідь на прикладі.
  • Чи завжди подарунок має бути матеріальним? Чи може бути гарним подарунком час, увага або виконання прохання? Обґрунтуйте.
  • Як змінюється значення подарунків протягом життя людини? Які подарунки були для вас особливими раніше, а які – зараз?
  • Як ви вважаєте, чи можуть подарунки впливати на стосунки з іншими людьми: зміцнювати дружбу або ж погіршувати її? Чому?

ПОДОРОЖ У ЧАСІ

🔔 Вправа “Таємниця старої скрині” (слайд 8).

Подаруйте учням та ученицям подорож у часі. Для цього запропонуйте розпакувати й прокоментувати те, що в скрині (коробці, ящику тощо).

А в скрині:

  • “гаряча” путівка у 29 червня / 7 липня 1659 р. з пересадкою у 24 серпня 1921 р.;
  • посвідчення блогерів/блогерок XXI століття;
  • робочі аркуші.

Завантажити матеріали для скрині можна тут.

УСНА ВЗАЄМОДІЯ (ГРУПА РЕЗУЛЬТАТІВ 1)

🔔 Дзвінок сповіщає про початок подорожі в часі, де саме зараз вирішується доля України: “або жити вільно й незалежно на своїй землі, або попасти в московську неволю” (слайд 9).

Місце Конотоп
Час 29 червня / 7 липня 1659 р.
Подія Битва

🎧 Послухайте: “Конотоп 1659: історія непокірности“.

Читає: Любов Уманська.

Джерело: Український інститут національної пам’яті.

🔔 Обговоріть з учнівством історію непокірности українців на основі почутого тексту:

  1. Чому московське царство вдерлося в Україну? (Підказка: зверніть увагу на тодішню ситуацію в Україні).
  2. Якою була роль Григорія Гуляницького в обороні Конотопа? (Підказка: що саме він зробив для захисту міста?)
  3. Як Іван Виговський підготувався до битви з московським військом? (Підказка: з ким він об’єднався?)
  4. Опишіть хід Конотопської битви. Які основні етапи можна виділити? (Підказка: зверніть увагу на дати, місця та дії учасників).
  5. Як ви думаєте, чому московський командувач Олексій Трубецький зазнав такої поразки? (Підказка: які помилки він зробив?)
  6. Які риси характеру українських козаків проявилися в описі Конотопської битви? (Підказка: зверніть увагу на слова, що характеризують козаків, наприклад, “героїчно тримав оборону”, “раптовим ударом захопив”, “вдавали відступ” тощо).
  7. Яке значення, на вашу думку, мала битва під Конотопом?

🔔 Несподівана зустріч.

Скажіть учням та ученицям, що сьогодні за Конотопською битвою спостерігає ще один мандрівник із позачасся.

Леонід Полтава

🔔 Дзвінок сповіщає про продовження подорожі в часі, де саме зараз народжується нова людина.

Місце Вовківці
Час 24 серпня 1921 р.
Подія Нове життя

🎧 Послухайте: “Про Полтаву“.

Читає: Зоряна Косташ.

🔔 Запропонуйте дітям візуалізувати почуту інформацію (у будь-якій зручній формі).

Охочі можуть більш докладно заглибитися в життєвий і творчий шлях Леоніда Полтави. Для цього можна скористатися візуальною мапою та довідкою.

Знайомство з автором можна доповнити віртуальною подорожжю, відсканувавши QR-код:

ВЗАЄМОДІЯ З ТЕКСТОМ

🔔 Запропонуйте учнівству повернутися в Конотоп і подивитися, що відбувається на старій дзвіниці.

🔔 ВправаНа лінії подій” (робота зі змістом оповідання).
Поставте події в правильному порядку:

А Ворог підходить до міста під прикриттям туману.

Б Павлик із дідусем стоять на дзвіниці та спостерігають за містом.

У Павлик помічає рух і б’є у дзвін.

Г Дідусь повертається на дзвіницю і знаходить непритомного хлопчика.

Д Місто дізнається про наближення ворога та починає оборону.

Е Козаки відбивають московський наступ і місто святкує перемогу.

1 2 3 4 5 6

Інтерактивний варіант вправи:

ОБ’ЄДНУЄМОСЯ В ГРУПИ

🔔 Обговоріть з учнівством питання усвідомленого вибору та відповідальности за наслідки. Розкажіть, що кожне ухвалене рішення впливає на майбутні кроки й результат будь-якої діяльности.

Поясніть, що наступна вправа допоможе створити “Шлях рішень”, який покаже, як одне рішення веде до різних варіантів розвитку подій і які можуть бути наслідки.

🔔 Квадрант для групової роботи “Шлях рішень”.

  • Попросіть дітей уявити, що Павлик не вдарив у дзвін.
  • Що сталося б із містом? Як змінилася б історія?
  • Поділіть дошку на 4 квадрати. Запропонуйте учнівству заповнити квадрати з різними варіантами розвитку подій.

🔔 Слово має значення! А яке?

На цьому етапі проведіть словникову роботу “Карта значень”. Скористайтеся інтерактивною вправою, відсканувавши QR-код:

🔔 Допоможіть учням та ученицям розкрити глибше значення слів. Нехай діти розгорнуть розумну мапу “Більше, ніж слово” (робота із символами).

Дзвін

  • символ надії
  • почуття обов’язку
  • пробудження

Туман

  • ілюзія
  • страх
  • втрата орієнтирів

Подарунок

  • подяка
  • турбота
  • увага

ПИСЬМОВА ВЗАЄМОДІЯ (ГРУПА РЕЗУЛЬТАТІВ 3)

🔔 Вправа “Письменницька естафета” (спільне написання історії, розвиток навичок уяви та співпраці).

Матеріали: великий аркуш або дошка, маркери.

Об’єднайте дітей у групи. Кожна група має створити продовження історії “Маленький дзвонар із Конотопу”. Учень/учениця із кожної команди починає писати, потім передає маркер наступному. Усі учасники групи дописують по два речення, продовжуючи історію.

📝 Обов’язкова умова: придумати несподівану, але логічну кінцівку, спираючись на події оповідання; доповнити розповідь фантастичним елементом.

РЕФЛЕКСІЯ

🔔 Завершіть урок роботою з аркушами Відлуння дзвонів”.

Любов Уманська, Зоряна Косташ, спеціально для “Нової української школи”

Титульне фото: Любов Уманська, Зоряна Косташ

Матеріали за темою

Обговорення