Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Як виховати у дитині читача: 20 порад від редакторок The New York Times

Що робити, щоби читання стало любов’ю й дитина не бралася за книжку лише з примусу, а чого робити точно не варто? Що і як читати в кожному віці? Про це розповідають редакторки The New York Times Памела Пол і Марія Руссо в книжці “Як виховати читача” (Arthuss, 2020).

“Нова українська школа” обрала 20 порад про те, як подружити дитину з книжкою. А за промокодом nusua можна отримати 15% знижку на книжки в інтернет-магазині видавництва ArtHuss.

1. Починати читати дитині потрібно якомога раніше. Найкраще ще з народження. На цьому етапі не має значення, що читати. Головне – читати, бо найважливіші в цьому процесі звук голосу, слова, інтонування й відчуття зв’язку з дитиною. Дослідження показують, що кількість слів, які чують немовлята, впливає на розвиток мови і грамотність, навіть якщо слова поки незрозумілі. Але треба пам’ятати, що вмикання аудіозаписів тут не спрацює.

2. Варто починати з простих книжок-картонок (вони можуть бути без слів). У такому віці найкраще, щоб у книжках були зображені речі, які дитина бачить у повсякденні. Пасуватимуть також книжки з тактильними вставками й віконцями.

3. Читайте перед сном регулярно – це не тільки спосіб розслабити дитину, а й гарна звичка, яку варто плекати заздалегідь, аби до першого класу привчити вас обох читати на ніч.

4. Беріть із собою книжки на прогулянки, у гості, у кав’ярні, до лікаря. Запитуйте, які книжки дитина візьме в дорогу й що люблять читати її друзі.

5. Читайте вголос разом із дитиною, а не для дитини. Знайдіть місце й позицію, щоби вам обом було комфортно читати.

6. Подбайте, щоби вдома було багато книжок і вони лежали в помітних для дитини місцях. Домашня бібліотека – це не обов’язково величезна книжкова шафа. Якщо книжки лежать скрізь і вплетені в домашнє життя – це чудово. Згідно з дослідженнями, які оцінюють ймовірність того, що дитина виросте хорошим читачем, найголовніше – кількість книжок удома. Діти стають читачами, коли мають можливість часто читати.

7. Діти люблять колекціонувати. Зробіть книжкову колекцію предметом гордості дитини.

8. Незалежно від віку й навичок читання дитини, реагуйте на нього позитивно. Діліться з дитиною своїм захватом від книжок і не показуйте, що хвилюєтеся, що вона ще не читає. Забудьте страшне слово “пізно”, яке стосується навички читання.

9. Читання вдома має бути орієнтоване на допитливість, відкриття й дослідження. Робота батьків – зробити читання задоволенням, а не тренувати швидкість.

10. Навіть коли дитина навчилася читати сама, надалі читайте їй уголос улюблені книжки.

11. З цього моменту запитуйте, чи не хоче дитина спробувати читати сама. Для початку можна показувати на окремі слова, які дитина точно знає, і просити, щоби вона їх прочитала. Потім можна буде чергуватися.

12. Коли дитина читає вголос, слухайте з повагою, не перебивайте й намагайтеся виправляти лише там, де неможливо зрозуміти зміст. Поправлянням можна послабити ентузіазм і впевненість дитини.

13. Ніколи не порівнюйте рівень читання своєї дитини з іншими.

14. Дослідження показали, що діти краще запам’ятовують саме друковані історії. Тому будьте прикладом – навіть якщо більше любите читати з екрану – намагайтеся на очах дитини частіше читати паперову книжку. Хочете захопити дитину читанням – спершу самі станьте його фанатом.

15. Коли дитина навчилася вільно читати, дозвольте їй обирати книжки, які їй подобаються.

16. Заведіть читацький щоденник, у якому дитина писатиме назви книжок, зможе клеїти стікери, писати, про що книжка, і переглядати прочитане.

17. Не робіть читання умовою для якоїсь винагороди (“почитаєш – і зможеш посидіти в інтернеті”). Робіть читання винагородою (“давай запалимо камін і влаштуємося біля нього з книжками”).

18. Просіть дитину оцінювати книжки різними способами: жестом, балами, рецензією.

19. Якщо ваша дитина – уже підліток, об’єднайтеся з батьками її друзів (і друзями) та спробуйте створити читацький клуб, який би всім сподобався.

20. Дайте доступ до своїх книжок. Навіть (особливо) якщо там є занадто дорослі книжки. Краще знайомитися з деталями дорослого світу на батьківській полиці, ніж деінде.

Дивіться також посібник “Живі письменники. Батькам”, який допоможе залучити дітей до читання

Надія Швадчак, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – IgorTishenko, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення