На сайті МОН опублікували дослідження потреб стейкхолдерів у забезпеченості якості інклюзивної освіти.
Дослідження повели на замовлення Державної служби якості освіти у межах проєкту “Супровід урядових реформ в Україні” (SURGe).
Зокрема, у ньому є рекомендації для місцевої влади та директорів шкіл.
Органам місцевого самоврядування рекомендують:
- Забезпечити доступ дітей територіальної громади до послуг ІРЦ через їх утворення на території громади з урахуванням чисельності дітей.
- Передбачити витрати на відрядження фахівців ІРЦ для проведення комплексної оцінки розвитку дитини за місцем навчання та / або проживання (перебування) дитини.
- Забезпечити залучення фахівців, особливо в сільській місцевості, до надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП відповідно до ІПР (зокрема, психологів, логопедів, реабілітологів, сурдопедагогів тощо), у тому числі через залучення на договірних засадах спеціалістів, які працюють у спеціальних закладах освіти, а також організації їх підвезення до закладу освіти за місцем навчання дитини.
- Впровадити програми мотивації / соціальних гарантій для фахівців, які готові працювати на посадах асистента вчителя, логопеда, психолога для забезпечення інклюзивного навчання дітей з ООП, особливо в сільській місцевості (наприклад, соціальне житло, доплати, забезпечення здобуття другої вищої освіти зі спеціальності “корекційна педагогіка” тощо), зокрема через цільові програми.
- Провести моніторинг матеріального та кадрового забезпечення закладів загальної середньої освіти, які функціонують у територіальних громадах, щодо створення умов для навчання дітей з ООП (з урахуванням універсального дизайну та розумного пристосування).
Читайте також “Як застосовувати в школах універсальний дизайн, стандарти доступності й розумне пристосування” та “Простір без бар’єрів: як застосовувати в школі принципи універсального дизайну”
- Розробити плани щодо створення умов для навчання дітей з ООП, а саме осіб з порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарату (з урахуванням універсального дизайну та розумного пристосування у ЗЗСО), передбачити відповідне фінансування в цільових програмах.
- Забезпечити дотримання норм укомплектування класів для створення комфортних умов навчання.
- Проводити систематичні моніторинги щодо задоволеності батьками якістю та доступністю освіти для дітей з ООП.
- Вжити заходів для розвитку позашкільної освіти в територіальній громаді, зокрема спортивних, мистецьких, загальнорозвиткових занять і гуртків, адаптованих до можливостей і потреб дітей з ООП.
- Забезпечити визначення потреб населення в соціальних послугах, планування та розвиток соціальних послуг за результатами визначених потреб, зокрема послуг, спрямованих на задоволення потреб дітей з ООП та їхніх сімей.
- Забезпечити введення достатньої кількості фахівців із соціальної роботи (зокрема для проведення консультацій для батьків дітей з ООП, в тому числі з інвалідністю), а також ведення випадків сімей у складних життєвих обставинах, в яких виховують дітей з ООП / інвалідністю.
- Забезпечити послугу підвезення до закладу освіти, ІРЦ, інших надавачів послуг та у зворотному напрямку, зокрема спеціально обладнаним транспортом для перевезення осіб з порушенням зору, слуху, опорно-рухового апарату та інших маломобільних груп населення.
- Забезпечити доступ сімей, які виховують дітей із порушенням розвитку та ризиком виникнення таких порушень, до послуги раннього втручання через організацію роботи команд раннього втручання у відділеннях / центрах раннього втручання в громадах.
- Сприяти створенню та функціонуванню груп взаємодопомоги між батьками, які виховують дітей з ООП, зокрема з інвалідністю.
- Забезпечити інформування населення про наявні освітні, соціальні, реабілітаційні послуги та шляхи звернення за ними, одночасно використовуючи різні канали комунікації (електронні, друковані, усні у вигляді тематичних зустрічей, обговорень, презентацій) з урахуванням особливостей цільових груп.
- Розвивати та представляти інклюзивність як одну з характеристик та цінностей територіальної громади та всіх її установ у стратегії розвитку територіальної громади.
Керівникам закладів загальної середньої освіти рекомендують:
- У внутрішній системі забезпечення якості освіти передбачити регулярне самооцінювання в аспекті впровадження інклюзивного навчання.
- Забезпечити ефективну взаємодію між фахівцями ІРЦ, педагогами та іншими членами команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП щодо різних питань інклюзивного навчання, організації навчання дітей із різними ООП, розроблення ІПР тощо.
- Забезпечити ефективне залучення батьків дітей з ООП, які навчаються в інклюзивних класах, до команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП.
- Придбати обладнання й засоби навчання з урахуванням особливостей та індивідуальних потреб учнів і їхньої безпеки.
- Передбачити залучення фахівців ІРЦ та / або інших вузькопрофільних спеціалістів для надання допомоги закладу в облаштуванні сенсорної кімнати та її подальшого ефективного використання.
- Забезпечити адаптацію дитини з ООП, яка зарахована на навчання до інклюзивного класу закладу загальної середньої освіти.
Ознайомитися з дослідженням та всіма рекомендаціями можна тут:
Doslidzhennya_yakosti_inklyuzyvnoyi_osvity_1_02_04
Завантажити
Нагадаємо, оголосили конкурс підручників та посібників для дітей з особливими освітніми потребами.
Читайте також “Як організувати та підтримувати спілкування і взаємодію дітей в інклюзивному класі. Частина 1”
Фото: автор – , Depositphotos
Обговорення