Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Як провести конкурс на посаду керівника освітнього закладу

Призначення керівника залежить від типу установи у сфері освіти.

Як провести конкурс у закладах загальної середньої, дошкільної й позашкільної освіти, в ІРЦ, центрі професійного розвитку, міжшкільному ресурсному центрі – читайте в конспекті вебінару “Призначення керівника закладу освіти в громаді. Експертки проєкту “Decide Наталя Байтемірова розповіла:

  • якою має бути конкурсна процедура й чи завжди вона потрібна;
  • на які закони треба звернути увагу;
  • що визначає положення про конкурс;
  • як формується склад конкурсної комісії;
  • які вимоги до кандидатів на посаду керівника.

Далі – пряма мова.

НА ЩО ТРЕБА ЗВЕРНУТИ УВАГУ В ЗАКОНОДАВСТВІ

Законодавство:

Важливо: Мистецька школа це заклад позашкільної освіти. А мистецький ліцей це заклад спеціалізованої освіти, який, окрім усього, може забезпечувати три рівні повної загальної середньої освіти. Засновником мистецького ліцею може бути будь-яка рада, окрім обласної.

Заклад спеціалізованої освіти майже завжди не є закладом загальної середньої освіти. Йдеться про військовий ліцей, мистецький ліцей, науковий ліцей (це – єдиний заклад загальної середньої освіти в переліку). Перші два типи це заклади, що можуть забезпечувати загальну середню освіту на певних рівнях. Але в них не основне призначення бути школою. Тому там можуть бути свої процедури призначення керівників.

Конкурсна процедура призначеня керівників ппередбачена для закладів загальної середньої освіти, ІРЦ і центрів професійного розвитку.

КОНКУРС НА ПОСАДУ ДИРЕКТОРА ШКОЛИ

Вибір директора школи відбувається в кілька етапів:

  1. Затвердити положення про конкурс;
  2. Сформувати комісію;
  3. Ухвалити рішення про проведення конкурсу;
  4. Оголосити про конкурс;
  5. Затвердити документи;
  6. Ознайомити кандидата з закладом освіти, бути директором якого він претендує;
  7. Провести конкурсну процедуру, яка ділиться на 3 етапи: перевірка знання законодавства у сфері освіти, виконання ситуаційного завдання і презентація перспективного плану розвитку закладу;
  8. Визначити переможця;
  9. Оприлюднити результати.

Терміни проведення

Як провести конкурс на посаду керівника освітнього закладу

Скріншот із презентації спікерки

Важливо: Не можна сформувати комісію раніше від затвердження положення про конкурс. Оскільки положення визначає вимоги до складу комісії.

Рішення про конкурс потрібно ухвалити не менше ніж за два місяці до закінчення контракту попереднього директора. Або разом із затвердженням статуту нового закладу. Або протягом 10 робочих днів із дня, коли ви визнали, що конкурс не відбувся чи з дня дострокового припинення трудового договору попереднього керівника.

Оголосити про конкурс на сайті засновника й закладу освіти треба на наступний робочий день після ухвалення рішення про конкурс. У законі докладно написано, що ви маєте написати в оголошенні: місцезнаходження закладу, назву, умови оплати праці, процедуру проведення конкурсу, які документи має надати кандидат, контактну особу.

Приймати документи від кандидатів можна від 20 до 30 календарних днів із дня оголошення.

Після того, як завершується приймання документів, протягом 5 робочих днів ви маєте ознайомитися з ними, визначити, кого ви допускаєте до конкурсу за формальними ознаками (усі документи подані вчасно, є повний пакет), опублікувати список кандидатів, які допущені до конкурсу.

Далі протягом 5 робочих днів треба ознайомити кандидатів із закладом і колективом (прямо привезти кандидатів у школу). В умовах пандемії можна передбачити в положенні, що ви проводитимете ознайомлення дистанційно. Так само можна передбачити роботу комісії в дистанційній формі.

Після того проводиться вибір. Результати треба опублікувати протягом 2 робочих днів після завершення конкурсу. Даються 3 робочі дні, щоби посадова особа або керівник уповноваженого органу призначив переможця й уклав із ним договір.

Загалом конкурс не може тривати довше двох місяців (рахується з дня оголошення).

Якщо конкурс завершили раніше, а директор звільняється пізніше, ви укладаєте контракт із новим із наступної дати після останнього дня роботи попереднього керівника. Якщо конкурс уже відбувається, а в керівника закінчився строк, то треба призначити виконувача обов’язків (зазвичай призначають когось із заступників), поки немає керівника.

Директор школи може бути на посаді 6 років. Якщо людина не мала досвіду керівної посади, з нею укладають договір на 2 роки. Якщо 2 роки спливає і ви задоволені, без конкурсу можна перескласти контракт ще на 4 роки.

Якщо йдеться про пенсіонера за віком, який відповідає всім критеріям, він також може податися на конкурс. Якщо в нього немає досвіду керування, з ним так само укладають договір на 2 роки. Далі договір можна продовжити або ні.

Про положення про конкурс

  • Затверджує засновник або уповноважений орган (посадова особа), відповідно до делегованих повноважень;
  • Затверджується до проведення конкурсу;
  • Визначає форму перевірки знання законодавства (тестування, письмова перевірка, на платформі);
  • Містить вимоги до членів конкурсної комісії. У статті 39 написано, хто не може бути членом. Ви можете визначити вимоги, як-от вища освіта, безпосередній стосунок до загальної середньої освіти тощо;
  • Має містити зразок ситуаційного завдання та критерії оцінювання.
  • Має містити порядок формування конкурсної комісії. Тобто, як ви обираєте конкурсну комісію, як вони можуть заявити про самовідвід – наприклад, якщо з’явилися конфлікти інтересів.

Вимоги до кандидата на посаду директора школи такі: громадянин України, вільно володіє державною мовою, має вищу освіту ступеню не нижче магістра, стаж педагогічної та / або науково-педагогічної роботи – не менше 3 років, організаторські здібності, стан фізичного та психічного здоров’я, що не перешкоджає виконанню професійних обов’язків. Також МОН затвердило примірний перелік запитань для перевірки знання законодавства.

Хто не може бути директором школи:

  • Недієздатна людина або цивільна дієздатність якої обмежена;
  • Має судимість за вчинення злочину;
  • Позбавлена права займати відповідну посаду. Наприклад, якщо директор був на посаді двічі поспіль у одній школі, то втретє його не можна допустити до конкурсу;
  • Якщо за рішенням суду людину визнано винною у вчиненні корупційного правопорушення;
  • За рішенням суду визнано винною у вчиненні правопорушення, пов’язаного з корупцією;
  • Підпадає під заборону, встановлену Законом України Про очищення влади.

Усі, хто не підпадають під заборону, можуть претендувати на посаду директора.

Якою має бути конкурсна комісія

Від 6 до 15 людей на паритетних засадах:

  • представник або представники засновника;
  • представник місцевої державної адміністрації або управління ДСЯО;
  • представники інститутів громадянського суспільства. Наприклад, професійні спілки, експерти в загальній середній освіті, об’єднання директорів тощо.

Не може бути включена людина, яка визнана недієздатною або цивільна дієздатність якої обмежена; має судимість або на яку протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення; є близькою людиною учасника конкурсу або особою, яка може мати конфлікт інтересів.

Які документи подають кандидати

  1. Заява на участь у конкурсі з наданням згоди на обробку персональних даних;
  2. Автобіографія та / або резюме (за вибором учасника конкурсу);
  3. Копія паспорта громадянина України;
  4. Копія документа про вищу освіту (з додатком, що є його невід’ємною частиною) не нижче освітнього ступеню магістра (спеціаліста);
  5. Документ, що підтверджує вільне володіння державною мовою;
  6. Копія трудової книжки чи інших документів, що підтверджують стаж педагогічної (науково-педагогічної) роботи не менше трьох років на день їх подання (крім приватних або корпоративних закладів);
  7. Довідка про відсутність судимості;
  8. Довідка про проходження психіатричного огляду;
  9. Мотиваційний лист, складений у довільній формі.

Цей перелік має бути в оголошенні.

ВИБІР ДИРЕКТОРА ІРЦ

МОН затвердило примірні положення про проведення конкурсу на посаду директора та педагогічних працівників ІРЦ від 3.10.2018 №1057. На підставі цих положень управлінці освіти затверджують два положення: про конкурс директора і про конкурс фахівців. Примірний означає “приблизний”, і його можна змінювати під потреби громади.

Директора ІРЦ обирає конкурсна комісія, а фахівців – директор. Щодо етапності і строковості місцева влада вирішує сама. Проте обов’язково перед призначенням директора треба погодити це з обласним департаментом освіти. Обласний департамент не може вам відмовити, але це формальна процедура.

Є вимоги до стажу й освіти працівників.

Для директора: має бути вища освіта ступеню магістра за спеціальністю “Спеціальна освіта” (“Корекційна освіта”, “Дефектологія”) або “Психологія” (“Практична психологія”) та стаж роботи не менше 5 років за фахом.

Для педпрацівників: вища педагогічна (психологічна) освіта ступеню магістра. Стаж роботи за фахом не менш ніж у 60% педпрацівників ІРЦ повинен становити 3 і більше років. Строковість: 3 роки.

ВИБІР ДИРЕКТОРА ЦПР, ЗДО, ЗПО, МРЦ

ЦПР:

  • Відбувається конкурсний добір для всіх працівників;
  • Немає погоджень, порядок конкурсного добору затверджує місцева влада;
  • Є вимоги до стажу й освіти: 5 років стажу за фахом, вища освіта і знання державної мови.
  • Строковість не передбачена.

Вимоги до кандидатів на посади ЗДО: громадянин України; вільно володіє державною мовою; стаж педагогічної та / або науково-педагогічної роботи не менше 3 років; організаторські здібності; стан фізичного та психічного здоров’я, що не перешкоджає виконанню професійних обов’язків. Конкурсна процедура і строковість договору не передбачені.

Вимоги до кандидатів до ЗПО не передбачені. До кандидатів на директорів МРЦ є мінімальні вимоги: громадянин України; вища освіта не нижче ступеню магістра або освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліста; організаторські здібності; стан фізичного та психічного здоров’я, що не перешкоджає виконанню професійних обов’язків.

ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ

  1. Як дізнатися судима чи не судима людина? Як дістати ці документи й аналізувати кандидатів?

Документи має подати кандидат. Якщо їх немає, ви не можете допустити людину до конкурсу. У цьому випадку людина має подати довідку про несудимість (видає поліція, – ред.).

  1. Якщо змінюється тип закладу, наприклад НВО змінюють на гімназію, а контракт із директором не закінчився, які мають бути дії засновника?

Контракт розривається, лише якщо він закінчується або заклад ліквідовують. Можна укласти договір в іншій редакції, якщо людина є правонаступником. Реораганізація не є причиною для розірвання трудового договору.

  1. Чи дійсне типове положення про конкурс на посаду керівника державного комунального закладу загальної середньо освіти?

Усе є в Законі про “Повну загальну середню освіту”, а положення збиватиме вас із пантелику.

  1. Якщо перший контракт укладений на 2 роки не продовжуємо, але ця особа проходить конкурс удруге, контракт укладається на 6 років? І більше ця людина не може брати участь у конкурсі?

Так, у цьому випадку людина може бути на посаді 8 років це 2 строки.

  1. Який є документ на підтвердження знання державної мови?

Нині відбувається розбудова центрів, і процедури визначення рівня володіння державною мовою ще немає. Поки це неврегульовано, можна брати завірений атестат або документ про вищу освіту, або університети проводять іспити.

  1. Якщо директор уже пропрацював 12 років і знову подає документи, чи може він пройти конкурс?

Якщо двічі по 6 років, то ні. А якщо йдеться про безстроковий договір, але було 12 років, то може податися ще на один строк.

  1. Хто є освітнім експертом? Якими нормативно-правовими актами визначено таке поняття?

Якщо ви напишете в положенні, що членом конкурсної комісії має бути людина, яка є педагогом, має вищу освіту, такий-то стаж роботи і громадська організація чи освітній експерт потрапляє під ці критерії, то його можна обрати.

  1. Як щодо відпустки керівників за їхнім бажанням, яка перевищує строк трудового договору?

Ви можете дати відпустку своєму працівнику. Але якщо в нього завершується відпустка і спливає строк договору, він уже не ваш працівник, і ви платите йому середню зарплату тільки за той час, коли він – ваш працівник. В іншому випадку це нецільове використання коштів.

  1. Чи має право голосувати працівник закладу освіти за кандидата на посаду, який на час конкурсу є його директором? Чи не буде це конфліктом інтересів?

Це не передбачено в законі. Але ви можете зазначити в положенні про конкурсну комісію, що це буде конфліктом інтересів, і що людина має заявити про це. Також можна вказати, що голова комісії може відсторонити таку людину від роботи в конкурсній комісії, якщо вона не оголошує про самовідвід.

  1. Як нормативно врегулювати питання, якщо після конкурсу директор уклав договір із начальником відділу освіти, а в положенні про конкурс затверджено, що повинен укласти з засновником.

Найімовірніше, тут треба переукласти договір.

  1. Хто і як проводить перевірку претендента, чи не підпадає він під заборони, передбачені ЗУ “Про очищення влади”?

У законі є перелік. Додатково з кандидата можна вимагати заяву про те, що він не підпадає під ці заборони.

  1. Чи можливе оскарження результатів конкурсу?

Так, у судовому порядку.

  1. Де отримати довідку про психічне здоров’я?

Треба звернутися до психіатра. Якщо ви не стоїте на обліку, то відбувається огляд такий самий, як для водійського посвідчення. Тоді видають довідку.

  1. Яка посадова чи службова особа місцевої державної адміністрації може бути членом конкурсної комісії?

У частині 4 статті 39 ЗУ “Про повну загальну середню освіту” йдеться тільки про тих, хто не можуть бути членами конкурсної комісії і про паритетні засади. Так, на паритетних засадах входять представники засновника (посадові особи органу державної влади чи депутати), представництво органу місцевого самоврядування (не більше однієї людини від однієї фракції чи групи), представник відповідної місцевої державної адміністрації чи ДСЯО й інститути громадянського суспільства (ГО, фахівці у сфері середньої загальної освіти).

  1. Чи продовжується автоматично договір із директором ЗЗСО, який займав посаду 2 роки, якщо не було зауважень?

На розсуд засновника. Це має бути передбачено в контракті. Наприклад, що є дисциплінарним зауваженням або за яких умов може розірватися контракт. Але формально, якщо протягом 2 років ви не надавали людині жодних дисциплінарних зауважень, то у вас немає підстав не укладати з ним договір на наступні 4 роки.

  1. Чи можна в положенні про конкурс визначити пороги балу за результатами конкурсних випробувань для визначення переможця? А разі ненабрання визначеної кількості балів не визнавати таку людину переможцем конкурсу.

Так. Але в оголошенні мають бути прописані етапи і критерії. Тоді людина знає, на що вона може претендувати.

  1. Чи повинні члени комісії подавати документи, які підтверджують їхню дієздатність та відсутність судимості?

Так, це можна передбачити в положенні. Наприклад, вища освіта, що людина не мала судимості, не притягалася до кримінальної відповідальності, володіє державною мовою, чи активно займається соціальним сектором, чи проживає на території громади якийсь час. І в разі перевірки ви можете довести, чому обрали цих людей. Можна також організувати навчання для членів комісії.

  1. Які вимоги до здійснення відеозапису конкурсних випробувань? Чи може бути відео, змонтоване з фрагментів, призупинятися? Чи здійснюється відеозапис під час конкурсних випробувань і під час обговорення оцінок?

За можливості, треба оприлюднити конкурсний добір (презентація, тестування, ситуаційне завдання) онлайн. А відео треба опублікувати обов’язково й монтувати не варто. У заявах мають бути дозволи на збір персональних даних, а значить і на знімання.

  1. Які законні підстави відмови надання відпустки повної тривалості, якщо на період закінчення контракту директор перебуває на лікарняному?

Законні підстави в тому, що у вас далі немає трудових відносин із людиною. Якщо людина перебуває на лікарняному, то її звільнення відбувається після того.

  1. Чи може бути член ГО й педагог за фахом членом конкурсної комісії, якщо ГО не пов’язана з освітою?

Якщо у своєму положенні, ви не напишите якісь додаткові вимоги, то може.

  1. Протягом якого терміну відео має бути на сайті?

Є норма, що воно має бути опубліковане. Але не йдеться, скільки. Тому якщо ви його через місяць приберете, то це не буде порушенням.

  1. Чи може бути головою комісії голова громади?

Так. Ви можете передбачити це в положенні.

  1. Якщо ніяк не можемо знайти людину з відповідною освітою і стажем для директора ІРЦ, то створювати його з виконувачем обов’язків директора чи як?

Так, й одночасно проводити конкурс, поки не знайдете директора.

  1. Які є підстави, щоби звільнити директора?

Дострокове розірвання трудового договору є в законі. Як-от, підставами є порушення вимог закону щодо мови освітнього процесу, порушення закону про доступність інформації на сайті, порушення прав учнів і працівників, встановлені рішенням суду, яке набрало законної сили, систематичне неналежне виконання інших обов’язків і неусунення у визначений строк порушень вимог законодавства, визначених під час інституційного аудиту чи позапланового заходу з нагляду державного контролю.

  1. Як бути з призначенням завідувачів філій?

Завідувачів філій призначають директори закладів освіти.

Марія Марковська, “Нова українська школа”

Фото: автор – Freeograph, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення