Теми статті: вчителям, література, матеріали для уроків
24 Вересня 2024
5 481
0
Вересень – період адаптації п’ятикласників до нового колективу, учителів та форматів взаємодії на уроках. Аби ця адаптація була плавною, важливо додавати в планування уроків інтерактивні вправи, завдання з візуалізацією та ігровими елементами.
“Нова українська школа” разом із фіналісткою конкурсу “Учитель року-2024” в номінації “Українська мова та література” Лілією Король підготували для вас матеріали для використання на уроці української літератури в 5 класі під час вивчення теми “Міфи та легенди”.
З цього матеріалу ви зможете взяти для себе:
💡 ІДЕЯ 1: Запропонуйте учнівству тематичний криголам із зображенням слов’янських богів, інтегруйте його з методом “ролей”.
Це чудовий інструмент для знайомства, пізнання і самопізнання, створення позитивної атмосфери на уроці.
Цей прийом використовуємо для налаштування та самодіагностики емоційного стану під час роботи на занятті з подальшим коротким обговоренням та відслідковуванням змін наприкінці заняття.
💡 ІДЕЯ 2: Наші предки фантазували, уявляли, намагалися пізнати світ. Запропонуйте дітям об’єднатися в групи (витягнувши спільну картку із зображенням) та уявити, що вони здійснили подорож у часі: опинилися серед наших предків – слов’ян.
Завдання: перелічити пропозиції використання зображеного предмета від імені своїх сучасників і від імені давніх слов’ян.
Ще один варіант виконання вправи: учні й учениці можуть створити власні картки та продовжити далі грати в перелічування ідей використання різних предметів.
💡 ІДЕЯ 3: Запропонуйте учнівству за інфографікою нижче назвати ознаки легенди й міфу. Також вони можуть створити власну інфографіку до будь-якого поняття, яке є в темі.
💡 ІДЕЯ 4: Запропонуйте учнівству відгадати бога / богиню за візуалізацією, а потім створити власні картинки.
[Це завдання можна виконати вдома й почати наступний урок із повторення, використовуючи картки, які діти створять індивідуально].
💡 ІДЕЯ 5: Об’єднайте учнівство в групи або пари та запропонуйте їм створити уявний портрет бога або богині слов’янської міфології за допомогою штучного інтелекту.
Алгоритм роботи:
💡 ІДЕЯ 6: Вправа “Вільнувате письмо”.
Перед вивченням міфу “Про Зоряний Віз” запропонуйте учнівству 2–3 хвилини писати свої думки про поняття “випробування”.
Далі ви можете попросити зачитати записи за бажанням. На цьому етапі ще не починайте обговорення. Достатньо, аби початкові думки були висловлені.
Далі роздайте кожному учневі й кожній учениці аркуш, поділений навпіл. Запропонуйте намалювати з однієї сторони смайлик, який відображатиме їхній настрій, коли вони поставали перед труднощами, а з іншої сторони – коли вони подолали труднощі.
Запитайте дітей, які особистості їх надихають. Створіть із них спільну хмару слів, ментальну карту або ж запропонуйте вдома розмістити історію про цю особистість на онлайн-дошці Padlet.
💡 ІДЕЯ 7: Запропонуйте учнівству створити маршрут подорожі героїні міфу “Про Зоряний Віз”: домалювати, що дівчинка могла б побачити на своєму шляху (людей, речі, предмети…).
💡 ІДЕЯ 8: Запитайте дітей, з якою метафоричною карткою в них асоціюється Берегиня? Попросіть пояснити свій вибір.
💡 ІДЕЯ 9: Запропонуйте дітям розглянути оголошення та вказати, кому воно могло б належати.
Запропонуйте учнівству:
💡 ІДЕЯ 10: Запропонуйте учням і ученицям скласти 7 запитань до прочитаного твору, використавши запропонований шаблон.
💡 ІДЕЯ 11: У легенді “Як виникли Карпати” зображено недобросовісного роботодавця.
Запитайте дітей, які риси, на їхню думку, мають бути притаманні сучасному роботодавцю, а які – найманому працівнику чи працівниці.
Запропонуйте учням і ученицям обрати одну з галузей економіки та створити концепцію власного підприємства: вигадати назву, логотип, описати декількома реченнями, які послуги воно надаватиме.
Запитайте, до кого б учні й учениці хотіли б влаштуватися на роботу. Роздайте учнівству по 1 надрукованій монеті. Запропонуйте віддати її однокласнику / однокласниці, чия концепція підприємства сподобалася їм найбільше. Можна роздрукувати й вручити учневі / учениці відзнаки
💡 ІДЕЯ 12: Попросіть дітей розглянути ілюстрації. А потім використати їх як експонати музею “Неопалима купина”.
Варіантів продовження вправи може бути декілька.
💡 ІДЕЯ 13: Запропонуйте дітям перейти за посиланнями й виконати онлайн-вправи.
💡 ІДЕЯ 14: Запропонуйте учнівству обрати настрій після уроку.
Лілія Король, Катерина Молодик, спеціально для “Нової української школи”
Титульне зображення: авторка – Dana Maczyńska, behance.net
Усі зображення в тексті надала Лілія Король
Обговорення