Естонське освітнє диво. Чому країна отримала високі результати PISA

У рейтингу PISA 2018 року (міжнародна програма з оцінки якості освіти) естонські школярі посіли перші місця в Європі за всіма трьома категоріями: читання, математика і природничі науки. Вивчення найкращих світових практик і підготовка до викликів майбутнього – ось головні складові секрету естонського освітнього дива. А ще – підняття статусу вчителів, вища зарплатня і якісна професійна підготовка.

Як учні Естонії досягли успіхів на PISA – дізнавалася журналістка “Нової української школи”.

ВІД РАДЯНСЬКОЇ ДО ЕСТОНСЬКОЇ ОСВІТИ

Естонія – невелика балтійська республіка. Її дохід на душу населення становить близько 14 тисяч доларів на рік. Для порівняння: в Італії – 25 тисяч доларів. Економіка Естонії не демонструє стрімкого росту, однак вона зосередилася на розвитку освіти, виділяючи 6% ВВП.

Базова освіта (1-9 класи) – обов’язковий освітній мінімум в Естонії. Діти, які досягли семирічного віку, мають відвідувати школу. Після закінчення базової освіти навчання можна продовжити в середній загальноосвітній школі (10-12 класи) або у професійному закладі.

У 2018/2019 навчальному році в Естонії навчалися 151 164 учнів у 518-ти школах. Кількість учителів більша за кількість викладацьких посад – 15 465 проти 12 852. Тому частина з них працюють неповний робочий день.

Вища освіта поділяється на два паралельні сектори – прикладну (дипломне навчання) та академічну (бакалаврські, магістерські та докторантури).

Важливий фактор – рівний доступ до освіти для всіх, незалежно від статків родини. Школами в Естонії зазвичай керують муніципалітети, лише близько 5% шкіл – приватні. Виділяючи кошти на школу, муніципалітет враховує кількість учнів, розташування школи та особливі освітні потреби дітей.

У муніципальних школах учні отримують безкоштовне харчування, шкільні автобуси, медичні послуги, позакласні заняття. Школярі, які потребують додаткової підтримки, можуть розраховувати на консультації спеціалістів та допомогу. У кожній школі є соціально-педагогічне консультування, працюють психологи та спеціалісти зі спеціальною освітою. За потреби, можна звернутися до спеціальних консультативних центрів, які є в кожному районі.

Особливу увагу приділяють керівникам шкіл, їхнім компетентностям та мотивації. Роль директора школи полягає в тому, щоб забезпечити найкращі умови для навчання та викладання, створити унікальну культуру школи, базовану на цінностях, які розділятимуть усі учасники навчального процесу.

“Автономію вчителі розуміють і використовують по-різному. Здебільшого це залежить від того, як директор школи розуміє свої можливості та обов’язки, – каже Генеральний Секретар Міністерства освіти і розвитку Естонії Март Лайдмець. – Оскільки разом зі свободою зростає відповідальність, ми запропонували нашим викладачам можливість отримати більше знань та досвіду на різних курсах та тренінгах. Курси відповідають державним пріоритетам, тому наші викладачі добре поінформовані про освітню політику країни”.

Директори шкіл і вчителі – головні рушії змін в освіті, додає Март Лайдмець. А для цього їхній імідж у суспільстві має змінюватися: зарплатня має бути конкурентоспроможною, а робота високо цінуватися в суспільстві.

Після проголошення незалежності Естонія придивлялась до різних систем освіти, здебільшого скандинавських сусідів.

У кожної країни своя специфіка. Неможливо просто скопіювати чуже рішення та сподіватися, що воно спрацює. У нас, наприклад, багато спільного з Фінляндією, але водночас є чимало відмінностей. Найінтенсивнішою співпраця між нашими країнами в галузі освіти була в середині 90-х, коли ми отримали принципово нову національну освітню програму. Естонські та фінські університети також співпрацювали у сфері освіти вчителів, – розповідає Март Лайдмець.

Генеральний секретар Ради з оцінювання Фінляндії Хейкі Лиитінен 8 років поспіль працював за різними європейськими освітніми проєктами в Естонії. За його словами, питання освіти в естонському суспільстві завжди посідало вагоме місце, навіть за радянських часів. Для того, щоб бути конкурентними в сучасному глобальному світі, потрібно вміти і хотіти навчатися все життя.

“Естонія активно співпрацювала з іншими країнами в межах міжнародних освітніх проєктів. Особливо тісною була співпраця з Фінляндією. Зокрема в питаннях дошкільної освіти та професійного навчання вчителів. Естонія також ретельно вивчала досвід і залучала експертів зі Швеції та Нідерландів”.

Естонське освітнє диво

Фото: автор – racorn, Depositphotos

Хейкі каже, що в питаннях освіти естонці завжди пильнували власну ідентичність, культуру. Це означає, що ніхто сліпо не копіював фінську чи будь-яку іншу систему освіти. Виходили з власних реалій, потреб і стратегій.

ДОШКІЛЬНА ОСВІТА

Майже кожна дитина в Естонії приходить до дитячого садка з трирічного віку, а то й раніше. Садочки платні. Наприклад, в Таллінні навчання дитини коштує в середньому 80 євро на місяць.

Естонці пеерконані: якісна рання освіта забезпечує довгострокові переваги для пізнавальних та соціально-емоційних навичок кожної дитини. Рання освіта в Естонії – це сукупність знань, умінь, досвіду та правил поведінки, що забезпечують передумови для того, щоб дитина успішно давала собі раду в повсякденному житті та у школі.

Згідно з національною освітньою програмою, дошкільна установа сприяє фізичному, розумовому, соціальному та емоційному розвитку дітей та розумінню важливості піклування про здоров’я. Тут розвивають навички гри та соціальної взаємодії.

Естонські дошкільні заклади акцентують на навчальних цінностях, добробуті та безпеці дітей. Їх привчають до толерантності, турботи, чесності та мужності.

Оцінка розвитку дитини – частина повсякденного навчання. Принаймні раз на рік вихователь проводить зустріч із батьками: розповідає про результати, досягнення, вислуховує думки та очікування батьків щодо розвитку дитини, спільно обговорюють потреби дитини і необхідність підтримки чи додаткового коригування. Це можуть бути заняття з логопедом чи іншим фахівцем. Керівництво дошкільного закладу вирішує, яких спеціалістів потрібно залучати для додаткових занять із дітьми.

Перед школою діти отримують картку готовності до школи, в якій описуються їхні навички, розвиток і те, на що варто звернути більшу увагу.

ІСТОРІЯ УСПІШНОЇ ШКОЛИ

За результатами міжнародного дослідження PISA-2018, естонські учні посіли перше місце в Європі та третє у світі (після Сінгапуру та Японії) у природничих науках, і перше в Європі (разом зі Швейцарією) та дев’яте у світі з математики. За читацькою компетенцією естонські учні мають третє місце в Європі (після фінів та ірландців) і шосте у світі.

За даними ОЕСР (Організація економічного співробітництва та розвитку), Естонія також демонструє зростання за кількістю іноземних студентів: 10 років тому в Естонії навчалися трохи більше 400 іноземних студентів, сьогодні – понад 4000.

Серед інших країн ОЕСР Естонія найбільше збільшувала зарплатню вчителя за останні 5 років. Питання оплати викладачів – одне з найважливіших у чинної влади, каже Март Лайдмець. “Мінімальна зарплатня вчителя, який працює на повний робочий день, становить 1250 євро. Середня – близько 1500 євро. У 2020 році мінімальна зарплатня становитиме 1315 євро, а прогнозована середня – 1540 євро”.

Успіх Естонії в тестах PISA – це поєднання різних сторін, переконаний Март. Наше суспільство вірить в освіту. Можна сказати, що ми є освітянською нацією – яка твердо вірить у цінність і потребу в освіті, особливо коли йдеться про досягнення успіху в житті”.

Результати PISA також демонструють той факт, що естонські учні усвідомлюють важливу річ: якщо докладати зусиль, то можна досягти чимало.

Естонське освітнє диво

Фото: автор – evgenyataman, Depositphotos

За словами Марта, високі результати PISA стали можливі завдяки універсальному доступу до якісної освіти. “Наша система базується на принципі справедливості. Усі учні мають рівний доступ до освіти. Також наші школи та вчителі мають велику автономію в питаннях підбору персоналу, методів викладання і підвищення кваліфікації. Школи також вільні формувати власні навчальні програми, базуючись на національній освітній програмі”.

НОВАЦІЇ І ВАЖЛИВІСТЬ IT

З 2000 року в усіх естонських школах проведено інтернет і є необхідне технічне обладнання, яким навчили користуватися всіх учителів. 2005 року з’явився перший загальнодержавний вебреєстр навчальних закладів усіх рівнів, учнів, викладачів, сертифікатів про закінчення навчальних закладів. Цей реєстр пов’язаний із десятками інших державних реєстрів.

В Естонії та за її межами нині активно популяризують бренд“Education Nation – for the smartEST people in the world” (освічена нація – для найрозумніших людей світу). Естонські компанії з освітніх технології отримують потужну державну підтримку. Бренд допомагає ефективніше обмінюватися ноу-хау, тренінгами, чи готовими продуктами.

Естонія може пишатися однією з найбільш інноваційних освітніх моделей у світі. У 2013 році було створено Фонд інформаційних технологій для освіти HITSA, який діє відповідно до програми “Естонська стратегія навчання протягом життя 2020” (The Estonian Lifelong Learning Strategy 2020).

Фонд підтримує і фінансує держава через Міністерство освіти і науки для забезпечення цифрових навичок на всіх рівнях освіти. HITSA реалізує державні програми:

  • ProgeTiger – з розвитку цифрових навичок дошкільної, шкільної, професійно-технічної освіти, підвищення компетентностей учителів, розповсюдження цифрових навчальних матеріалів. Програма орієнтована на інженерні науки, дизайн і технології, інформаційно-комунікаційні технології.
  • StudyITin.ee – з розвитку ІКТ у вищій освіті, яка базується на партнерстві між університетами, IT-компаніями та державою

Мета всіх новаційних програм – адаптація навчання до майбутніх потреб суспільства, а також запровадження нової навчальної концепції.

“Якщо 20 років тому першочерговим завданням було оснастити всі школи цифровими технологіями, навчити вчителів ними користуватися, розробити електронні навчальні ресурси та платформи, які були б зручні в користуванні серед освітян, то тепер ми більше говоримо про саму цінність навчання та викладання”, – каже Март.

Сьогоднішні цілі та розробки в ІТ пов’язані з навчальними онлайн-ресурсами, цифровізацією формувального оцінювання та забезпеченням індивідуальних підходів у навчанні з використанням прогнозової аналітики та штучного інтелекту.

Ольга Головіна, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – Sepy, Depositphotos

Цей матеріал підготовлено за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені тут погляди жодним чином не можуть сприйматися як офіційна думка Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.

Підписуйтесь на наші Facebook та Viber

Матеріали за темою

Обговорення