Теми статті: батькам, вчителям, література, НМТ, учням
16 Жовтня 2023
16 039
0
У 2024 році українські вступники на НМТ складатимуть чотири предмети, з яких три обов’язкові та один на вибір. Серед предметів, які учні зможуть обрати самостійно, й українська література.
Окремий тест з української літератури буде цікавити насамперед тих учнів, які планують навчатися на філологічних спеціальностях. Однак обрати предмет можуть усі охочі вступники. Водночас варто звернути увагу й на те, що предмети для вступу на ту чи ту спеціальність визначають заклади вищої освіти. Тож рекомендуємо стежити за оновленнями на їхніх сайтах.
Як розпочати підготовку до НМТ з української літератури, які твори читати першими та на які деталі звертати увагу “Новій українській школі” розповіли вчительки української мови та літератури Лідія Поворознюк і Ольга Кулікова.
Зокрема, у матеріалі читайте:
Підготовку до НМТ з української літератури вчительки радять починати з початку навчального року – з вересня-жовтня. На старті важливо пройти вступний тест ЗНО минулих років. Це допоможе виміряти свій рівень та відстежувати прогрес, зазначила Лідія Поворознюк.
Далі потрібно ознайомитися з програмою ЗНО з української мови та літератури, яка залишається чинною, та обов’язковим списком літератури на іспит.
З цього списку Лідія Поворознюк насамперед радить читати найбільші за обсягом твори, а менші – як-от фольклор, лірика – залишити насамкінець. Також вона рекомендує читати твори повністю, адже часто в тестах трапляються цікаві питання, на які без прочитання повного тексту твору складно відповісти.
“Усі вчителі пам’ятають електричну мухобійку, яка спантеличила абітурієнтів на ЗНО-2020. У завданні потрібно було встановити відповідність між епізодами одного твору. Про електричну мухобійку йшлося у творі “Мина Мазайло”, це був винахід головного героя. Але в скороченому переказі твору цієї деталі не було. Тож у таких питаннях можна легко зробити помилку”, – розповіла Лідія Поворознюк.
“Кількість творів також можна розділити й на кількість тижнів, що залишилася до НМТ. Це допоможе визначити, у якому темпі треба знайомитися з творами. Але варто врахувати, що якщо у вас лише 3–4 місяці на підготовку, то розглядати лише один твір на тиждень буде замало”, – додала Ольга Кулікова.
Також вона радить у межах одного періоду групувати твори за складністю. Наприклад, якщо твори прості, невеликі за змістом і їх легко зрозуміти, то за тиждень можна розглянути 2–3. На наступний тиждень можна залишити лише один твір, який, на вашу думку, найскладніший, наприклад, “Хіба ревуть воли, як ясла повні”.
Ідеальна стратегія, на думку вчительки, – прочитати твір повністю, скласти про нього свою думку, запам’ятати ключові факти, а потім закріпити це на короткому переказі.
Лідія Поворознюк радить до кожного твору виписувати маркери, адже ЗНО/НМТ – “це не просто тест про те, які фіранки висіли вчора на вікні, коли зайшла головна героїня”. Кожен твір має набір своїх маркерів:
Ці маркери, залежно від типу пам’яті, можна виписувати, замальовувати в скечбуці, оформлювати в таблиці, комікси, надиктовувати на аудіо тощо.
“Вчителі знають, що є так звана крива запам’ятовування або крива забування. Тож, щоби інформація надовше відклалася в пам’яті, на четвертий чи восьмий урок варто повторити те, що вивчали раніше. Тому, коли в учнів будуть такі заготовки з основною інформацією, вони зможуть швидше повернутися до пройденого матеріалу й нагадати його”, – додала Лідія Поворознюк.
Такі маркери стануть у пригоді й для цитат, які учні вважають найпроблемнішими в завданнях, зазначила Ольга Кулікова.
“Здавалося б, як можна запам’ятати всі цитати з твору? Але, як правило, у попередніх тестах цитати завжди містили якийсь ключовий факт із певного твору: ім’я, час, прізвище, локація тощо – усе це створює натяки на конкретні твори. Раджу виписувати такі маркери десь на чернетці, щоби не пропустити їх, а потім визначати правильну відповідь”, – поділилася вчителька.
Як каже Ольга Кулікова, на таких запитаннях учні часто губляться. Наприклад, вони можуть знати, з якого твору цитата, а от автора забувають. Здавалося б, це так просто, але часто на цьому учні втрачають бали.
Нерідко під час тесту з літератури учні мають складнощі з теорією літератури. Щоби це виправити, Лідія Поворознюк не радить розглядати цю тему окремо від творів, бо теорія літератури поєднує кожен твір. Тож коли, наприклад, учні вивчають “Хіба ревуть воли, як ясла повні”, то одночасно треба звернути увагу, що це роман, виокремити характеристики роману, простежити, які ознаки роману притаманні цьому твору, який період охоплює історія, який сюжет.
“Так ми привчаємо учнів, що кожен твір має свої особливості. Щоби уникнути перевантаження незрозумілими термінами, раджу одразу пояснювати їх на прикладах конкретних творів”, – додала вчителька.
Також важливо тренуватись аналізувати вірші, зазначила Ольга Куликова. Наприклад, учні мають вміти знаходити різні художні засоби, як-от метафори, метонімію, порівняння тощо. Тут недостатньо вивчити просто значення цих термінів, значно важливіше навчитися визначати їх у різних творах. У цьому допоможе лише практика.
Важливо аналізувати й сучасні тексти, бо в останніх роках ЗНО з української літератури в деяких завданнях використовували тексти не з програми й просили, наприклад, знайти в них певні ознаки якогось жанру тощо.
Це підготовка до формату тестування. Адже на самому іспиті учні вже мають знати, що означають ті чи ті умови, а не вперше бачити, скажімо, запитання на встановлення відповідності.
“Тести раджу тренувати одразу, бо це дійсно 40 % успіху. Можна прочитати всі тексти, знати ідеально теорію, але, наприклад, не розуміти, що означає поєднати ім’я митця з висловлюваннями про нього або цитатну характеристику персонажа з описом цього персонажа.
В останньому варіанті в нас навіть немає імен, це вже такий триступеневий підхід. І саме до цього варто готуватися з початку”, – наголосила Лідія Поворознюк.
Також на початку підготовки, щоби уникнути зайвого стресу, можна проходити тести за темами, які учні вже нещодавно повторили. Їх також можна знайти на порталі освіта.ua. А вже коли учні матимуть трохи більшу базу – починати розв’язувати тести за роками.
Тут добре працює візуалізація або промальовування сюжетів. Учні можуть придбати готові посібники, де у візуальних форматах компактно зібрано основну інформацію. Або вони можуть створювати малюнки самостійно, додала Лідія Поворознюк.
Запам’ятовувати деталі також може допомогти метод асоціацій, але важливо складати їх правильно, наголосила Ольга Кулікова.
Візьмемо за приклад вірш “Блакитна Панна” М. Вороного. Звісно, тут можна уявити якусь панну у вигляді весни, бо у вірші йдеться саме про весну, але в результаті ця асоціація нам допоможе лише мінімально.
“Асоціація має охоплювати два й більше ключові моменти, які нам складно запам’ятати та які потрібно об’єднати. Наприклад, вам складно запам’ятати, хто написав поезію. Тож треба поєднати образ так, щоби було ім’я автора та назва твору. Образи можуть бути й смішного характеру.
Своїм учням я часто пропоную уявити блакитну панну-ворону в капелюсі із намистом. Далі асоціація: блакитна – ворона – Вороний. Коли через стрес ви все забули, у пам’яті вирине смішний образ ворони й ви зможете пригадати потрібну інформацію”, – розповіла вчителька.
Ольга Кулікова також радить повторювати твори в декілька етапів:
Якщо твір не подобається учню чи учениці, не сприймається, то можна використати американський підхід до викладання літератури, радить Лідія Насонова. Вчителі можуть спочатку дати основну інформацію про те, що читатимуть учні, а вже потім братися за аналіз.
Якщо комусь, наприклад, складно зрозуміти “Слово о полку Ігоревім”, то варто спочатку розповісти основне “хто, що, де, коли, як”, нехай учні запишуть, замалюють цю інформацію, а потім уже беруться за читання. У процесі, коли буде щось незрозуміло, вони зможуть повертатися до цих записів.
Короткий підсумковий чекліст, як успішно скласти НМТ з української літератури:
До речі, під час підготовки до НМТ-2024 школярі та школярки можуть використовувати подкасти проєкту “Вчися вухами“, у яких досвідчені педагоги лаконічно й цікаво розповідають про класиків українського мистецтва та їхні доробки;
Корисні ресурси для підготовки:
Читайте також: раніше “Нова українська школа” також готувала поради щодо підготовки до НМТ з інших предметів. Їх ви можете знайти за посиланнями нижче:
Ірина Троян, “Нова українська школа”
Фото: НУШ
Обговорення