Теми статті: директорам, якість освіти
5 Липня 2021
53 094
0
“Нова українська школа” зробила нотатки з вебінару Державної служби якості освіти “Як завучу організувати освітній процес у 2021/2022 навчальному році“. Начальниця відділу базової освіти Департаменту інституційного аудиту ДСЯО Олена Святенко розповіла про те:
Далі – пряма мова.
Організація освітнього процесу врегульована Законом України “Про повну загальну середню освіту“ (стаття 10). У цій статті треба звернути увагу на те, що:
Крок 1. Дослідити нормативні документи, які регламентують формування освітньої програми й ті кроки, які має здійснити школа. А саме:
Крок 2. Вивчити індивідуальні освітні запити учнів, аби сформувати варіативний складник та предмети, які вивчатимуться на профільному рівні в 10–11 класі.
Крок 3. Схвалити й затвердити програму на засіданні педагогічної ради.
Крок 1. Дослідити такі документи:
Крок 2. Опрацювати критерії оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу освіти та внутрішньої системи забезпечення якості освіти (Додаток до Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти); користуватися Абеткою для директора.
Крок 3. Провести самооцінювання в закладі освіти – для того, щоби сформувати, вивчити, покращити освітнє середовище, врахувати результати самооцінювання під час формування стратегії розвитку ЗСО та річного плану.
Крок 1. Дослідити:
Поради: Коли ви формуєте структуру навчального року, маєте врахувати норму, яка набула чинності разом із Законом “Про повну загальну середню освіту”. Йдеться про те, що учні 1–11 класів мають навчатися не більше 175 днів. Ця норма не діяла з 2010 до 2020 року.
Також режим роботи закладу освіти треба врегулювати окремим наказом. Обов’язково треба підлаштувати структуру й режим роботи відповідно до умов пандемії. Наприклад, розвести класи, якщо це можливо. Можна спиратися на санітарний регламент.
До того ж треба врегулювати питання щодо організації дистанційного навчання. Якщо ви розраховуєте, що кілька днів у тиждень діти будуть навчатися дистанційно, то це треба вказати в наказі чи додатку до наказу: для яких класів, у які дні. Структура не може дублювати те, що було кілька років тому, не враховуючи умови пандемії.
Крок 2. Ухвалити рішення педагогічної ради, затвердити наказом керівника.
Відповідно до статті 41 ЗУ “Про освіту“ створена система забезпечення якості освіти, яка включає:
Внутрішня система забезпечення якості освіти – це сукупність умов, процедур і заходів у закладі освіти, що забезпечують ефективність освітніх і управлінських процесів. Вони безпосередньо впливають на якість результатів навчання учнів, формування їхніх ключових компетентностей, а також сприяють всебічному розвитку особистості учнів.
Про це йдеться в Наказі МОН від 30.11.2020 №1480 “Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти”.
Що робити
З критеріями оцінювання можна ознайомитися в додатку до Наказу МОН №17 “Про порядок проведення інституційного аудиту”. На що треба звернути увагу, позначено в цьому документі. Жовтим відмічено те, що має бути сформовано в закладі загальної середньої освіти. Наприклад, йдеться про стратегію розвитку, яка має затвердити засновник закладу і яка має містити фінансову складову.
Важливо:
Отже, ми маємо ухвалити 3 основні документи:
Буде добре, якщо ці 3 документи будуть взаємопов’язані між собою й доповнюватимуть один одного. Наприклад, у положенні ви визначили, що проводитимете самооцінювання за 4 напрямами. Ті ж 4 напрями мають бути відображені в стратегії розвитку закладу освіти, і за ними ж має бути сформований річний план.
Важливо: Нормативних документів, які регламентують структуру річного плану або стратегії, особливості написання, немає. Тому можна формувати їх, як зручно. Однак у закладів, які стали ліцеями або планують ними стати стратегія розвитку має бути не менш ніж на 5 років. В інших випадках терміну немає. Рекомендації до формування цих документів можна знайти на сайті Державної служби якості освіти.
А ще індивідуальну освітню траєкторію розробляють тільки для дітей, які навчаються на індивідуальній або інклюзивній формі навчання. Однак інші діти, які також можуть потребувати індивідуальної освітньої траєкторії, можуть залишатися поза увагою. Однак їхні потреби також треба враховувати!
Індивідуальна освітня траєкторія може розроблятися як за заявами батьків, так і за власною ініціативою педагогічних працівників з обговоренням на засіданні педради та повідомляючи батькам.
Ви самі можете визначити, у який спосіб проводити щорічне самооцінювання. Наприклад, комплексне, за певними напрямами чи за рівнями освіти. Кожен заклад освіти може обрати для себе модель.
А ось такі методи можна використовувати, збираючи інформацію. Але висновок не можна зробити, лише анкетуючи учасників освітнього процесу, треба використовувати кілька методів збору інформації.
Потрібні:
Методичні рекомендації, які допоможуть організувати освітній процес:
Відповідь фахівчині: До початку нового навчального року. Вона має бути розміщена на сайті школи чи сайті засновника.
Відповідь фахівчині: Школа не стає окремою юридичною особою. Команда опорної школи та філій складає освітню програму для опорного закладу освіти, враховуючи особливості всіх філій. Затверджує програму директор опорного закладу.
Відповідь фахівчині: Обов’язкової вимоги немає, але він може бути розміщений на сайті школи.
Відповідь фахівчині: Обовязково, тому що в статті 11 ЗУ “Про повну загальну середню освіту” додана нова вимога “Опис інструментарію оцінювання”.
Відповідь фахівчині: Якщо таке рішення ухвалили в закладі освіти рішенням педради та прописано в наказі керівника щодо оформлення документів, то так. Але це не закріплено на рівні закону чи наказу.
Марія Марковська, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – Avrora-Andrey, Depositphotos
Обговорення