Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

14 Березня 2024

Чому відбудеться скорочення фінансування малокомплектних шкіл: роз’яснення МОН

Згідно з рішенням Уряду України, з 1 вересня 2025 року коштом освітньої субвенції не будуть фінансувати заробітну плату вчителів 5–11 класів у школах із кількістю учнів менш як 45 осіб, а з 1 вересня 2026 року – менш як 60 осіб. Однак учнів таких закладів освіти враховуватимуть для розрахунку освітньої субвенції кожної громади.

Докладне роз’яснення про те, як відповідне рішення Кабміну вплине на малокомплектні заклади освіти, педагогів і учнів у них, оприлюднило Міністерство освіти і науки України.

Згідно із Законом України “Про повну загальну середню освіту”, для формування класу в ньому має бути щонайменше 5 дітей. Однак, у школах І-III ступенів з менш як 45 учнями й ученицями зробити це здебільшого неможливо. А тому діти переважно вчаться на індивідуальній формі або, якщо це початкова школа, у зʼєднаних класах (навчаються учні й учениці різного віку).

Окрім того, зазвичай, такі школи не забезпечені вчителями повною мірою. А ті педагоги, які в них працюють, часто не мають необхідної кількості годин зі свого профільного предмета, аби отримувати достатню зарплату. Тому в малокомплектних закладах освіти викладання деяких предметів часто віддають непрофільним учителям. Що, відповідно, не сприяє покращенню якості освіти школярів і школярок.

Зокрема, за результатами НМТ-2023 середній бал учнів із сіл з української мови був на понад 6 балів меншим, ніж в учнів із міст, а з математики – на понад 8 балів. Крім того, за даними міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022, школярі й школярки із сіл за рівнем навчальних результатів відстають від своїх однолітків із міст на 4,5 роки.

Водночас сільська освіта обходиться державі дорожче. Так, на одного учня з села держава в середньому на рік витрачає 30,4 тисячі гривень (а іноді й понад 51 тисячу), тоді як у місті – 24,4 тисячі гривень.

У МОН визначили, що відповідно до рішення Кабміну, місцеві органи самоврядування матимуть 2 варіанти розв’язання ситуації:

  1. оплачувати працю вчителів малокомплектних шкіл із місцевих бюджетів;
  2. довозити учнів малокомплектних шкіл у супроводі вчителя в найближчу більшу (опорну) школу, яка знаходиться на відстані до 30 кілометрів (найбільш вірогідний варіант).

Зокрема, для цього минулого року громади за кошти субвенції (у співфінансуванні з місцевими бюджетами) закупили понад 450 автобусів.

Водночас малокомплектні початкові школи продовжать отримувати державне фінансування. Адже такий заклад освіти має бути якнайближче до дитини.

У випадку, якщо місцеві органи самоврядування вирішать не фінансувати роботу малокомплектної школи самостійно, вчителів такого закладу освіти можуть перевести в опорні школи із забезпеченням підвезення.

У МОН визначили, що відповідні зміни вступлять у дію лише наступного року, адже відповідне переформатування потребує часу на обговорення з громадою, ухвалення рішення й забезпечення підвезення до опорних шкіл.

Зазначимо, що з 1 вересня 2016 року з освітньої субвенції не фінансують школи, у яких навчаються менш як 25 учнів.

Читайте також: “У 2023 році громади не використали 400 мільйонів гривень освітньої субвенції на укриття – Мінфін”.

Титульне фото: “Суспільне”


Обговорення