Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

15 Грудня 2023

Старша профільна школа в Естонії: особливості та відмінності від України

Одним із ключових завдань для Міністерства освіти і науки України наразі є визначення найбільш ефективної та гнучкої моделі старшої профільної школи.

Про це повідомив міністр освіти і науки Оксен Лісовий під час семінару “Моделі профільної освіти за кордоном – перспективи для України”.

Старт реформи старшої профільної школи в Україні запланований на 2027 році. Тоді в 10-і класи прийдуть учні, які зараз вчаться в 6-х.

Хоча наразі українські школярі та школярки можуть обирати в 10-11 класах профілі, однак ця система не є досконалою та потребує оновлення й підбору найбільш оптимальної для України моделі. Останні, за словами директора з питань освіти й навичок OЕCD і засновник дослідження PISA Андреаса Шляйхера, можуть бути доволі різними:

  • вибір додаткових компонентів у межах одного предмета;
  • вибір необов’язкових предметів, які додаються до ядра обов’язкових;
  • вибір 2–3 спеціалізацій до ядра обов’язкових предметів.

Залежно від країни, моделі можуть різнитися, проте спільними ознаками профільної середньої освіти для всіх європейських держав є:

  • трансформація під впливом ринку праці;
  • персоналізація освітніх траєкторій;
  • мотивування учнівства через вибір предметів і курсів.

Наприклад, в Естонії обовʼязковою є лише базова освіта (9 класів), а здобуття повної загальної середньої освіти можливе за бажанням учнів.

Навчання в старшій профільній школі там триває 3 роки, незалежно від типу закладу, будь то:

  • гімназія (орієнтована на здобуття вищої освіти);
  • професійна школа (орієнтована на ринок праці).

Щоправда, деякі навчальні програми професійного напряму можуть бути навіть довшими.

Серед предметів, які вивчають учні в гімназіях Естонії, є обов’язкові та додаткові дисципліни. Останні школярі та школярки можуть обирати самостійно. Крім того, під час вивчення обов’язкових дисциплін учні можуть обирати додаткові елементи, навички з яких вони хотіли б удосконалити.

Автономність більшості закладів освіти в Естонії дозволяє їм створювати третину навчального плану самостійно (відповідно до побажань учнів). Це, зрештою, дає змогу школам інтегрувати предмети та пропонувати учням додаткові курси й предмети.

За даними МОН, у планах Естонії наразі – запровадити змішану модель навчання між академічною і професійною, за якою учні зможуть обирати компоненти з обох напрямів. Зазначається, що це дасть змогу ще більше індивідуалізувати навчання.

Читайте також: “Старша профільна школа – це повністю автономні заклади освіти: Андрій Сташків”.

Титульне фото: huffingtonpost.fr


Обговорення