Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

29 Вересня 2023

Як вчителю діагностувати та компенсувати навчальні втрати учнів під час війни: різні стратегії для різних потреб

Порівняно з минулим роком, цьогоріч зросла кількість педагогів, які вказують на погіршення результатів навчання своїх учнів з української літератури, алгебри, геометрії та інших предметів.

Про це повідомила Державна служба якості освіти України.

Пандемія Covid-19 і повномасштабне вторгнення росії значним чином вплинули на освітній процес в Україні. Зокрема, декілька років поспіль школярі вимушені були отримувати знання дистанційно. Цьогоріч більшість учнів і учениць змогли повернутися до офлайн-формату та перед педагаоми постало завдання – заповнити прогалини, які з’явилися за роки “дистанційки”.

ДСЯО у співпраці з експертами проєкту “Супровід урядових реформ в Україні” підготували поради для вчителів, як діагностувати та компенсувати навчальні втрати в умовах війни.

Згідно з даними моніторингового дослідження якості організації освітнього процесу під час війни, за спостереженнями вчителів початкових класів, результати навчання учнів і учениць суттєво погіршилися з таких навчальних предметів, як:

  • українська мова,
  • іноземна мова,
  • математика,
  • літературне читання,

та майже не змінилися з:

  • мистецтва,
  • дизайну і технологій,
  • фізкультури,
  • інформатики,
  • “Я досліджую світ”.

Про аналогічний стан речей повідомили й педагоги базової освіти. Зокрема, результати тестування учнів 6 і 8 класів з української мови та математики в межах загальнодержавного моніторингового дослідження якості освіти показали, що переважна кількість дітей виконали тести на “середньому рівні”.

Щоб допомогти учням надолужити пропущене і успішно продовжувати навчання, закладам освіти рекомендують відмовитися від “директорських контрольних робіт” і довірити діагностику знань педагогу, який викладає необхідний предмет. Для цього вчителю необхідно:

  • визначити результати навчання, які підлягатимуть діагностиці;
  • розробити або підібрати діагностичний інструментарій (для цього можна скористатися тестами на платформі “Всеукраїнська школа онлайн”);
  • провести діагностичну роботу, максимально знизивши ступінь стресу в учнів та забезпечивши умови, щоб унеможливити порушення академічної доброчесності;
  • перевірити роботи та надати зворотний зв’язок учням щодо їхніх результатів;
  • узагальнити результати успішності виконання діагностичних робіт, визначити навчальні прогалини, утворити групи учнів, які мають схожі навчальні втрати;
  • спланувати та провести роботу щодо компенсації навчальних втрат;
  • провести повторну діагностику та проаналізувати динаміку результатів.

Варто зазначити, що найчастіше компенсація втрат у навчальному часі відбувається через надання учням навчальних матеріалів і завдань для самоопрацювання.

Крім того, більшість вчителів скаржаться на брак умов та можливостей:

  • відсутність електрики та інтернету,
  • брак вільного часу в педагогів,
  • різні часові пояси в учнів та вчителів,
  • небажання учнів та їхніх батьків приділяти додатковий час навчанню.

Як визначають фахівці, ідеальної стратегії компенсації навчальних втрат не існує: кожен шлях має свої переваги та недоліки. Тому вибір стратегії та ухвалення рішення щодо кожного учня має бути індивідуальним.

Ознайомитися з прикладами стратегій компенсацій навчальних втрат педагоги можуть у таблиці нижче.

Стратегія Застосування Переваги Недоліки
Надання додаткових завдань для самостійного опрацювання Може бути використано при незначних навчальних втратах в окремих учнів та обов’язково з покроковим дистанційним супроводом вчителя та наданням зворотного зв’язку учням Мінімальне використання ресурсів Низька ефективність

Підходить здебільшого для учнів із сформованим умінням учитися

Індивідуальні та групові консультації

та/або

Навчання під час канікул

Може бути використано, коли навчальні втрати є з окремих тем в окремих учнів або у груп учнів Безпосередня робота з вчителем

Досить висока ефективність

Якісний зворотний зв’язок

Ресурсозатратно

Відсутність коштів на додаткову оплату вчителям.

Ризик професійного вигорання вчителів при перевантаженні

Додатковий рік навчання Може бути використано для окремих учнів зі значними навчальними втратами, що унеможливлюють опанування навчальної програми наступного класу Можливість якісно опрацювати пропущений матеріал та компенсувати навчальні втрати Збільшення часу здобуття загальної середньої освіти та додаткові державні витрати

Може викликати значний стрес та психологічний дискомфорт в учня

Ризик зниження мотивації в учня, пропуски занять

Адаптація календарно-тематичного планування з певного навчального предмета (ущільнення, узагальнення, перерозподіл навчального часу для додаткового вивчення незасвоєних тем) Може бути використано, коли навчальні прогалини з окремих тем (результатів навчання) виявлено у цілого класу або більшої частини класу Можливість за короткий час компенсувати навчальні втрати у великої кількості учнів, охопити значну кількість результатів навчання Ризик накопичення нових навчальних втрат через недостатньо якісне опрацювання нових тем (через ущільнення навчального часу)
Адаптація навчальної програми (розроблення на рівні школи власної навчальної програми з перерозподілом часу та результатів навчання) Може бути використано, коли навчальні втрати значні та виявлені у більшості учнів на паралелі Можливо системно вибудувати процес навчання та врахувати всі виявлені навчальні втрати у великої кількості учнів Ризик незбалансованого підходу, якщо педагогічні колективи не мають досвіду у розроблені власних навчальних програм

Порушення наступності з іншими освітніми рівнями та закладами освіти

Застосування технології диференційованого навчання (створення різнорівневих класів або груп учнів у класі) Може бути використано, якщо виявлено групи учнів з різним рівнем навчальних втрат Можливість забезпечити різний ступінь педагогічної підтримки та адаптувати навчальну програму під освітні потреби окремих груп учнів Може викликати зниження мотивації учнів у “слабких” групах, розшарування учнівської спільноти та психологічний дискомфорт

Читайте також:Серед топ-50 кращих учителів планети двоє українців: Артур Пройдаков та Людмила Таболіна”

Титульне фото: ddk.dn.ua


Обговорення