Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

1 Травня 2023

За 2022-2023 рік кількість шкіл, де вивчають російську, кардинально скоротилася – звіт мовного омбудсмена

З 2021 року кількість школярів, що навчаються російською мовою поряд з державною разюче зменшилася: з 82 700 (2,0%) осіб до 1 362 (0,03%).

Такі результати оприлюднив у звіті за рік мовний омбудсмен Тарас Кремінь.

У 2022 році продовжилася тенденція щодо стрімкого збільшення частки закладів (+2,9%) та класів (+1,7%), де навчання відбувається винятково державною мовою. Таке збільшення відбувається, насамперед, за рахунок зменшення відповідних показників навчання російською мовою. “Потрібно зазначити, що цей процес відбувається природним чином за бажанням батьків і відображає загальні процеси зміцнення національної та громадянської ідентичності українців”, – ідеться у звіті.

Російською мовою навчаються у 2022/2023 навчальному році в Дніпропетровській, Харківській та Одеській областях 1 362 учні.

Особливістю 2022 року можна вважати кардинальне скорочення кількості закладів, класів та учнів, що вивчають російську мову. 16 квітня омбудсмен запропонував, починаючи з нового навчального року, вилучити з вивчення в школах предмет “російська мова” і замінити його іншими предметами. Цю ініціативу схвально сприйняли всі учасники освітнього процесу.

Відповідну динаміку ілюструють дані Інституту освітньої аналітики, представлені в таблиці:

Показник 2021/2022 н.р. 2022/2023 н.р.
Кількість закладів, у яких вивчається
російська мова як окремий предмет
3 051 29
Кількість класів, у яких вивчається
російська мова як окремий предмет
21 968 192
Кількість учнів, які вивчають
російську мову як окремий предмет
454 792 3 950

Протягом звітного терміну омбудсмен отримав 117 звернень громадян щодо порушення функціонування державної мови у сфері освіти – це на 25% менше, ніж у 2021 році.

Минулого року відбулося 17 перевірок використання державної мови в навчальному процесі. Проблеми виникали не лише з російською мовою викладання, а й з угорською.

Зокрема, омбудсмен перевіряв використання української мови в шести закладах загальної середньої освіти, а також у відділі з питань освіти Берегівської районної державної адміністрації.

Порушення статті 21 Закону (застосування недержавної мови в освітньому процесі) виявили у таких закладах:

  • Спеціалізована загальноосвітня школа № 1 імені О.В. Суворова I–III ступенів з поглибленим вивченням англійської мови міста Ізмаїл Ізмаїльського району Одеської області;
  • Гімназія № 267 міста Києва;
  • Комунальний заклад “Ліцей інформаційних технологій” Кам’янської міської ради (Дніпропетровська область);
  • Комунальний заклад освіти “Середня школа № 132” міста Дніпра.

Загальноосвітня школа №3 міста Білгорода-Дністровського Одеської області порушила статтю 13 (щодо мови діловодства).

У Берегівському районі Закарпатської області 37 шкіл не утворили жодного класу з навчанням державною мовою.

У Виноградівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №3 імені Жігмонда Перені Виноградівської міської ради Закарпатської області викладання усіх предметів здійснювали за “білінгвістичним принципом”, тобто всупереч закону предмети викладали одночасно двома мовами: 70% – угорською, 30% – українською.

Читайте також: “Майже 99% українських дошкільнят виховують державною мовою: звіт мовного омбудсмена за рік”.

Фото: Andriy Andriyenko / Sipa via Reuters


Обговорення