Теми статті: батькам, вчителям, директорам, дошкільна освіта, закордонний досвід, освітнім управлінцям
31 Липня 2024
“У дитячий садок діти йдуть до року. До того часу обоє батьків встигають побувати в декреті: мама – перші вісім місяців, а тато наступні чотири. Так влаштовано, аби зморена матуся змогла відновитися перед виходом на роботу, а тато пізнав, що таке пелюшки”, – починає свою розповідь про норвезьке дошкілля та початкову школу Оксана Гошовська, учителька-методистка української мови та літератури Католицького ліцею святого Василія Великого, що в Івано-Франківську, рідні якої мешкають у Норвегії.
У своїй колонці для “Нової української школи” пані Оксана розповіла про те:
Далі – пряма мова пані Оксани.
У групах садочка є діти від 0 до 3 років, від 2 до 4, від 4 до 6. Однорічок чи ще молодших намагаються розподіляти так, аби в групі було не більше двох таких дітей. Якщо ваша дитина ще не ходить сама, а групу, наприклад, ведуть у похід, то вихователька посадить її в рюкзак і понесе на спині. Мого однорічного племінника так понесли купати в морі.
Дітей загартовують змалечку. Вони сплять на вулиці у візочках у будь-яку погоду. У садочку немає ліжок. Якщо йтиме сніг чи литиме дощ, вихователька натягне дощовик на коляску.
Усе, що потрібне від батьків, – це водо- і вітронепроникний комбінезони. Якщо дитина промочила взуття, вихователька одягне її ноги в поліетиленові пакети й взує знову. Посиденьки виховательки й дитини посередині калюжі чи болота – це нормальне явище: так дітей привчають пізнавати природу.
На початку минулого року в групі моєї племінниці було 7 дітей. І з ними теж працювали 4 виховательки. Цей рівень уваги до розвитку дитини мене вражає. Відтепер я розумітиму дитиноцентризм саме так.
Як здивувати вчительку школою? Почнімо з молодшої.
1. Навчальний день стартує о 8:30 і триває до 13–14:00. Після цього до послуг школярів – подвір’я чи бібліотека.
Навчальні предмети в молодшій школі:
У розкладі є ігровий урок, коли діти просто граються на вулиці (не плутати з фізкультурою – це окремий урок!). Якщо йде сильний дощ, діти граються в ігровій кімнаті чи в класі. Іграшки для пісочниці зберігають у спеціальному ящику на подвір’ї.
Якщо погода хороша (а, як ми памʼятаємо, у Норвегії немає поганої погоди), дітей ведуть у тур, тобто в похід у гори чи до моря. Це може зайняти 3–4 уроки в розкладі.
2. Харчування. Діти їдять у класі після третього уроку. Зазвичай це бутерброди, які малеча приносить із дому. Завдання чергових учнів – принести з холу пакетоване молоко. Під час їди діти або дивляться мультики, або вчителька читає їм книжку, а вони слухають.
3. Дітей пересаджують раз на місяць, аби однокласники пізнавали одне одного ближче.
4. Група продовженого дня – платна. Про неї я дізналася, коли побачила гору рюкзаків біля вхідних дверей – це були речі дітей, які залишаються на групу продовженого дня, тобто гуляють, гуляють, гуляють на вулиці. Рюкзаки їм не потрібні. Якщо дещо з речей загубиться, це покладуть у великі ящики при виході (якось я побачила там гору курток).
5. Про атракції на шкільному подвір’ї докладніше нижче.
А тут напишу лише те, що не піти на вулицю означає бути покараним за порушення дисципліни.
Якщо ти не правопорушник, то щоперерви (короткі – 10 хвилин, довгі – 25) вибігаєш на двір. Чому наших дітей не випускають так часто? “Вони нанесуть болото!” – праведно обуриться прибиральниця. Тут і про це подумали.
6. У школі є театральна сцена. На ній кожен клас що два місяці ставить виставу, у якій грають усі учні (не плутати з театральним гуртком). На вистави приходять або діти молодшої школи, або батьки.
7. З оцінювання – лише формувальне: короткі письмові відгуки вчителів, наліпки.
8. Домашнє завдання. Щопонеділка дитина отримує “лексер” – це завдання на навчальний тиждень, яке вона має виконати до п’ятниці.
Лексер поєднує завдання із читання та математики. Ось, наприклад, один із лексерів у другому класі, присвячений Великодню. На першій сторінці перелічені вміння, які повинна розвинути дитина:
Завдання: йдучи на прогулянку, читай знаки, які проходиш. З вівторка до п’ятниці працюй по 10 хвилин щодня над пасхальним буклетом.
Перевірка. Якщо вчителька перевірила домашнє завдання, розписується посередині листка, виправляє помилки та пише: “Bra!” (“Добре”), ліпить стікер-заохочення. У частині з математики на місці помилки вчителька малює окуляри. Це означає, що дитина повинна звернути увагу та знайти помилку самотужки.
Діти пишуть друкованими літерами та (важливо!) олівцем для того, аби написане легко можна було стерти у випадку помилки. Письмо ручкою вважається стресовим.
Що й казати, у норвезькій школі стрес зведений до мінімуму, його місце посів здоровий спосіб життя.
До школи в норвезькому селі Тау я приїхала на велосипеді. Зрештою, як і всі учні, серед яких минулого тижня було змагання: усі добиралися до школи пішки чи велосипедами. Якщо когось батьки підвозили на авто, клас програвав.
Оксана Гошовська, учителька-методистка української мови та літератури Католицького ліцею святого Василія Великого Івано-Франківська, спеціально для “Нової української школи”
Титульне фото: pbl.no
Фото в тексі: особистий архів пані Оксани
Обговорення