Теми статті: англійська мова, вчителям, німецька мова, французька мова
3 Вересня 2018
Одинадцятий текст серії
Першу частину цього матеріалу читайте за цим посиланням.
Завдання можна розподілити на об’єктивні та суб’єктивні. Це залежить від того, якою мірою екзаменатор/-ка має використовувати власне судження під час оцінювання роботи.
Завдання для оцінювання, спрямовані на перевірку окремих навичок (наприклад, на множинний вибір або правильно/неправильно), практичні у використанні: їх нескладно створювати, і вони можуть давати надійні результати. Проте, вони скоріше перевіряють знання про мову, а не її використання, тож є нереалістичними (тобто не відображають реального рівня володіння мовою).
Завдання ж на продукування довгих текстів чи розгорнутого усного мовлення важче оцінити, і результати не є надійними. Але вони надають можливість учнівству практикувати мову, близьку до потрібної у реальному світі.
Завдання на перевірку окремих вмінь роботи з англомовним дискурсом (мовлення та текст) дуже корисні для оцінювання рецептивних навичок – читання та аудіювання. Продуктивні ж навички (а саме, письмове та усне мовлення) краще оцінювати за допомогою розширених завдань – наприклад, написання узагальненого викладу тексту (summary) або розробка інтерв’ю. Хоч такі завдання менш практичні для оцінювання, їхня перевага – у можливості відтворювати ситуацій з реального життя.
Тож, зваживши всі переваги та недоліки цих видів оцінювання, ми маємо створити баланс у використанні їх обох. Наведені вище завдання для формального оцінювання доречні в окремих випадках; їх можна порівняти з фотографією. Якщо ж ми хочемо отримати “фільм”, нам краще використовувати неформальне, тривале оцінювання або портфоліо.
Проводячи тривале оцінювання, вчителі дають завдання протягом семестру (твір, презентацію, есе тощо), підсумовуючи прогрес середньою оцінкою за них. Портфоліо може містити всі роботи учня/-иці за певний період або вибрані роботи. Іноді в ньому учень/-иця також сам/-а оцінює свою роботу. Ось деякі переваги оцінювання за учнівськими портфоліо:
Серед недоліків портфоліо – складність та можлива суб’єктивність його оцінювання. Проте, регулярне оцінювання частин портфоліо впродовж тривалого часу допоможе розв’язати проблему складності оцінювання всього об’ємного портфоліо одномоментно.
Ось кілька практичних порад, що можуть допомогти зробити оцінювання легшим та більш об’єктивним.
Сучасне вчительство має дбати, щоб тестування мало позитивний вплив на процес навчання та мотивацію учнівства. Аби тести відображали дійсний рівень знань учнів/-иць, завдання потрібно комбінованувати: як об’єктивні, так і суб’єктивні. Для початкової школи більше підходить неформальне оцінювання, оскільки спосіб мислення молодших школярів/-ок базується на досвіді та спілкуванні, а вчителям/-кам потрібно з’ясувати їхнє ставлення до навчання та мотивацію.
Пам’ятаймо, що оцінювання має бути справедливим. І ще одне: оцінювання – не самоціль, завдяки зворотному зв’язку (feedback) воно допомагає навчанню.
Література:
Данііл Озерний, член Українського відділення Міжнародної асоціації викладачів англійської мови як іноземної, кваліфікований TKT Cambridge ESOL, Міжнародної спільноти лінгвістики англійської мови
Ольга Сєростанова, вчителька англійської мови, британської та американської літератури, ділової англійської мови, країнознавства США та Великобританії, вчителька-методистка, сертифікована перевіряюча ЗНО з англійської мови, учасниця Українського відділення Міжнародної асоціації викладачів англійської мови як іноземної, кваліфікована TKT Cambridge ESOL
Фото: автор – Wavebreakmedia, Depositphotos
Читайте інші статті цієї серії:
Стаття 1. Як це – сучасно викладати іноземні мови
Стаття 2. Як мотивувати учнівство до вивчення іноземних мов
Стаття 3. Мовний pick up. Чи можна вивчити мову без граматики
Стаття 4. Чи всі мовні помилки потрібно виправляти
Стаття 5. Рідна та друга мови – чи по-різному ми їх вивчаємо
Стаття 6: Що формує ставлення учнівства до вивчення мови
Стаття 7. Як зрозуміти, чого потребує учнівство
Стаття 8. Багато методів навчання іноземних мов – комбінуйте їх!
Cтаття 9. Як практикувати те, що вивчено іноземною мовою
Стаття 10. Сучасне викладання іноземних мов. Оцінюємо все по-різному (Частина 1)
Стаття 12. Визначення мети як елемент вивчення іноземної мови
Стаття 13. Сучасне викладання іноземних мов. План уроку
Стаття 14. Сучасне викладання іноземних мов. Що робити з підручником
Стаття 15. Сучасне викладання іноземних мов. Як потрібно говорити вчителю
Стаття 16. Сучасне викладання іноземних мов. Як вказати на помилку
Стаття 17. Сучасне викладання іноземних мов. Що таке feedback та як його давати
Стаття 18. Сучасне викладання іноземних мов. Наука на уроці
Обговорення