Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Як змотивувати учнів та учениць на новий навчальний рік: починаємо із цілепокладання (+ презентація)

Цьогоріч українські учні й учениць починають третій навчальний рік в умовах повномасштабної війни. Як демонструють дослідження, учителі й батьки вважають, що успішність дітей та їхня мотивація до навчання погіршилася, порівнюючи з періодом до 24 лютого 2022 року.

Основною причиною зниження успішності дітей батьки вважають дистанційку, а вчительство та адміністрація виділяють три чинники, які перегукуються з думками учнівства й батьківства:

  1. дистанційне навчання;
  2. брак мотивації в дітей;
  3. невміння учнівства докладати зусиль.

Водночас на питання, які чинники визначають успіхи в навчанні, усі респонденти зійшлися на тому, що особисті зусилля і сила волі є ключовими на шляху до успішності.

“Нова українська школа” створила для вас конспект уроку (або виховної години), завдяки якому ви зʼясуєте:

  • що таке мислення зростання;
  • як мотивувати дітей досліджувати власні сильні риси характеру;
  • чому важливо починати навчальний рік із цілепокладання;
  • що допоможе сучасним учням і ученицям бути більш зосередженими.

Презентацію до уроку можна завантажити тут.

МИСЛЕННЯ ЗРОСТАННЯ VS ФІКСОВАНЕ МИСЛЕННЯ

ВправаВільнувате письмо”

🤲 Запропонуйте учням і ученицям 2–3 хвилини писати свої думки про поняття “успіх” або “досягнення”. Далі ви можете попросити зачитати записи за бажанням. На цьому етапі ще не починайте обговорення. Достатньо, аби початкові думки були висловлені.

Також можна створити ментальну мапу або мапу візуальних асоціацій. Оберіть той формат, який вважаєте доцільним для ваших учнів та учениць.

💬 Далі озвучте перше питання.

  • Кого із сучасних українців ви вважаєте успішними?

Для цієї вправи ви також можете обрати інші формати: запишіть імена на спільному папері або дошці, чи використайте застосунок Mentimetert.com, склавши хмаринку імен та прізвищ.

Продовжуйте обговорення:

  • Чому ви обрали саме цю людину?
  • Що вона зробила для того, аби вважатися успішною?
  • За якими критеріями ви визначаєте її або його успішними?
  • Чи зробили вони щось корисне для своєї країни чи громади?
  • Як ви вважаєте, як вони змогли досягти успіху?
  • Які конкретні кроки допомогли їм реалізуватися у своїй справі?

Вправа “Порада”

✍️ Запишіть одним реченням, яку б пораду щодо досягнення успіху могла би дати людина, яку ви назвали успішною в першому питанні.

Зачитайте з учнями й ученицями поради, які вони занотували.

💬 Далі разом обговоріть поняття “фіксоване мислення” та “мислення зростання”.

  • Поясніть, що для фіксованого мислення вихідною позицією є твердження, що в кожного з нас від народження є чітко визначені здібності й таланти лише в певних конкретних галузях. І досягти успіху в інших, окрім визначених від народження, майже неможливо.
  • Відповідно вихідною позицією мислення зростання є думка про те, що успіх людини залежить від неї самої та кількості докладених зусиль до тієї чи тієї справи. Відтак люди з мисленням зростання постійно налаштовані на розвиток і навчання.

Авторкою поняття “мислення зростання” є професорка психології Керол Двек. Докладніше про це ви можете прочитати у її книзі “Налаштуйся на зміни. Нова психологія успіху”.

👀 Перегляньте з дітьми відео про особливості мислення зростання та опрацюйте наступні запитання і завдання в парах чи групах.

💬 Запитайте в учнів та учениць, які особливості мислення зростання вони запам’ятали?

☝️ Завдання: зафіксуйте ці ознаки на візуалборді “Дерево”, де кожен листочок – це нова ознака.

  • Запитайте, чи використовують діти в повсякденні, чи під час навчання елементи мислення зростання?
  • Чи притаманне, на їхню думку, мислення зростання успішним українцям, яких вони згадували на початку уроку? Якщо так, то в чому це можна спостерігати?
  • Які ще відмінності можуть бути між двома типами мислення – фіксованим та зростання?

Вправа “Заповнення пропусків”

☝️ Роздайте учням і ученицям табличку з відсутніми блоками або виведіть слайд на екран. Попросіть дітей індивідуально заповнити пусті частини.

Завантажити табличку можна за посиланням. 

ЩО ТАКЕ МОТИВАЦІЯ?

Обговоривши з учнівством особливості мислення зростання, рухайтеся до дослідження поняття “мотивації”.

💬 Запитання:

  • У якому контексті ви найчастіше використовуєте це слово?
  • Яку б людину ви назвали вмотивованою?
  • Чи вважаєте ви себе людиною із сильною мотивацією?

Запитайте, чи бачили учні й учениці в соціальних мережах відео, постери, які їх надихали. Обговоріть, що саме в цих медіаматеріалах спонукало їх до дій.

Або запитайте, чи траплялося учням/ученицям використовувати меми про мотивацію? Що саме в них здавалося кумедним?

☝️ Завдання: створіть мотиваційний постер або мем.

Використайте для цього застосунок Canva або завчасно підготуйте листи та кольорові олівці, маркери чи фарби. Також можна використати техніку колажування.

💬 Поясніть: мотивація з латинської мови означає “спонукання до дії”. Тобто це те, що нами рухає, зацікавлення в чомусь, прагнення реалізації.

Аби бути вмотивованим, треба мати чітку мету. Наприклад, ви хочете здобути якісну освіту чи взяти участь у якомусь проєкті або ж пройти стажування. Для цього необхідні план підготовки та чіткі дедлайни.

Але важливо побачити зв’язок: без мотивації та розуміння навіщо вам щось потрібно, ви навряд чи будете зацікавлені в тренуваннях, прокачуванні навичок, потрібних для обраного проєкту чи програми.

Самопізнання – важлива частина щасливого життя. Тому мотивація тісно пов’язана з розумінням себе.

🤲 Запропонуйте учням і ученицям обговорити наступні запитання або скласти пазл про себе:

  • Який/яка я?
  • Що мені подобається?
  • Що мені цікаво?
  • У чому мої сильні риси характеру та що варто поліпшити, аби досягти того, чого хочеться?
  • Чого я прагну?

Вправа “Пазл”

Запропонуйте учням і ученицям зануритися в роздуми про себе – що їм подобається, як вони люблять проводити час.

⚡ Важливо! Диференціюйте питання, відповідно до вікових категорій учнівства.

💬 Далі почніть розмову про цінності. Запропонуйте учням і ученицям візуально занотувати слова-асоціації до поняття “цінності”.

Спираючись на власний пазл, попросіть учнів та учениць продовжити речення:

  • Найважливішим у житті є…
  • Для мене щасливе життя – це…

 

Зауважте, що те, як ми бачимо світ – джерело способу нашого мислення і вчинків.

А з огляду на бентежність нашого світу, саме цінності стають опорами, які допомагають триматися впевнено у всіх життєвих викликах. Також цінності допомагають нам краще розуміти одне одного та знаходити спільну мову, що у світі різноманіття є однією з найважливіших навичок.

А ще ви можете запропонувати готові таблички з переліком цінностей та потреб людини, звісно, адаптувавши їх до вікової категорії учнівства. Учні початкової чи середньої школи можуть обирати серед варіантів, що вони люблять робити найбільше (хобі, допомагати іншим, дізнаватися нове, вчитися, проводити час із родиною, відпочивати з друзями, піклуватися про тварин тощо).

ВИЗНАЧАЄМО SMART ЦІЛІ

Розуміючи власні орієнтири, ми можемо визначати подальший напрям руху, тобто формулювати цілі на короткотривалий чи довготривалий періоди.

  • Наприклад, якщо для вас важливим є відкриття світу через подорожі, можливість вільно пізнавати різні культури, то як школа може допомогти із цим? Очевидно, що знання іноземної мови може стати в пригоді. Як це можна втілити в життя?
  • Або ж цінністю може бути родина. Відповідно в школі можна практикуватися в комунікації, вчитися приймати різні погляди, цінувати різноманіття.

🔎 Дослідіть з учнями й ученицями взаємозв’язок між цінностями, потребами, мріями, цілями та результатами в наступній вправі.

Вправа “Дорога до цілей”

☝️ Попросіть учнівство створити власну візуалізацію постановки цілей у будь-якому побутовому процесі або цілей на новий навчальний рік. У цій вправі важливо візуально побачити, як кожен і кожна уявляє цей шлях.

🤲 Визначивши цінності та подальший напрям, запропонуйте учням і ученицям конкретизувати його за допомогою формули SMART. Самого розуміння цілі недостатньо, варто конкретно сформулювати мету, переконатися в її досяжності та актуальності, окреслити часові межі її реалізації.

Якщо діти ще не працювали із цією інформацією, краще навести декілька прикладів і запропонувати трансформувати бажання в конкретну ціль.

💬 Варто обговорити з учнівством, чому бажання “краще знати математику” складно реалізувати. Натомість ціль – наприкінці семестру “покращити свою оцінку з математики на два бали” – уже налаштовує на конкретні дії.

Про конкретні дії також варто поговорити, адже, на жаль, просто сформулювати ціль недостатньо. Запропонуйте учнівству поміркувати, якими кроками вони наближатимуться до мети, що їм може стати на заваді, як вони усуватимуть ці перешкоди.

Поясніть, що після визначення цілей найважливіше відбувається в щоденній рутині. Саме малі кроки – цей 1 %, який ми додаємо на шляху до нашої мети, – і веде нас до її реалізації.

👀 Перегляньте відео.

💬 Обговоріть з учнівством конкретні життєві приклади реалізації практики малих кроків.

Поясність, що ви також можете додати конкретну дату чи період реалізації у ваших нотатках, або занотувати терміни окремо в трекер цілей. Формат може бути будь-яким, головне на цьому етапі – це візуальна організація. У такий спосіб ми допомагаємо нашому мозку зрозуміти, що багато маленьких справ зробити значно легше, ніж одну недосяжно велику. До того ж так ми знижуємо рівень нашої прокрастинації перед завданнями.

🤲 Після того, як учні й учениці ознайомилися з можливими варіантами фіксації конкретних кроків для реалізації цілей, запропонуйте їм створити власний трекер цілей.

ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ

Яку б справу ви не починали, яку би ціль собі не поставили, це завжди про емоцію та бажання того, чого ви прагнете. Часто ми зупиняємося на півдорозі до своїх цілей і мрій. Визначення цілей за SMART, створення трекера цілей, планування чітких кроків – це практичні дієві інструменти, які дійсно допомагають рухатися в напрямку реалізації. Та не менш важливі наші емоції й відчуття з якими ми рухаємося цією дорогою та наше власне уявлення й очікування себе в майбутньому після втілення цих цілей.

Вправа “Moodboard”

🤲 Запропонуйте учнівству створити власний moodboard, у якому візуально або словесно зафіксувати очікуваних себе в майбутньому. На цьому етапі також можна використовувати техніку колажування. Або ж зробити борд мрій.

⚡ Важливо! Для всіх технік колажування попередньо підготуйте старі глянцеві журнали, папір, клей та ножиці.

Позитивна мотивація – це завжди про рух малими кроками та заохочення себе чи інших до подолання цих малих кроків. Так ми підтримуємо наше бажання рухатися далі й не зупинятися.

☝️ Завдання: придумайте особисті види заохочень за подолання цільових кроків. Створіть банку ідей для заохочення одне одного.

⚡ Важливо! Закцентуйте, що помічними до трекерів цілей будуть також щоденні або щотижневі записи про динаміку руху досягнень. І якщо є бажання, то завжди можна ділитися своїми успіхами в соціальних мережах чи з друзями або родиною.

❤️ І на завершення. Традиційно не забудьте подякувати за взаємодію та відкритість на уроці. А ще завжди корисним буде порефлексувати та поділитися відкриттями, які відбулися протягом вашого уроку:

  • Які практики вам сподобалися найбільше та чому?
  • Що залишилося незрозумілим і складним?
  • Які будуть ваші наступні кроки?
  • На якому етапі вам найбільше може знадобитися підтримка?

БОНУС

Початок нового навчального року – це чудова можливість визначити не лише загальні цілі на навчання, але й на кожен предмет окремо. Простий шаблон допоможе вам актуалізувати в учнів і учениць знання, а також налаштувати на динаміку руху індивідуальною траєкторією з вашого курсу.

⏳ Заплануйте на цю взаємодію 10 хвилин першого уроку в новому навчальному році. Наприкінці семестру та року обов’язково поверніться з дітьми до бланка цілепокладання та порефлексуйте щодо пройденого шляху.

Завантажити аркуш можна за посиланням.

❤️ Коментар від методистки: методичний конструктор – це гнучкий формат, який дає змогу кожному вчителю і кожній вчительці адаптувати вправи до запитів своїх учнів і учениць. Враховуйте диференційований підхід, вікові та психологічні особливості учнівства, а також рівень довіри в групі. Додавайте власні приклади, історії відомих українців і не тільки, обирайте уривки з книг та мотиваційних відео. Пам’ятайте, що методика універсальна. Унікальною її робите ви!

Нагадуємо, що завантажити загальну презентацію можна тут.

Катерина Молодик, методистка ГО “Смарт освіта”, спеціально для Нової української школи

У конспекті також використано методичні матеріали Оксани Калиниченко та Катерини Процько

Титульне фото: автор – insta_photos, stock.adobe.com

Матеріали за темою

Обговорення