Теми статті: батькам, вчителям, директорам, дистанційна освіта, змішане навчання, учням
8 Жовтня 2020
83 579
0
Вчителі, з якими ми спілкувалися, кажуть, що рано чи пізно треба було би відмовлятися від звичайних уроків у класі. Мовляв, така система віджила своє. Урок – це більше, ніж 45 хвилин. А пандемія просто пришвидшила цей процес.
Так, популярним стало змішане навчання. Це – методика, за якою учні засвоюють частину матеріалу онлайн і якоюсь мірою самостійно керують своїм часом, а частину – офлайн, у класі. Водночас, це логічно пов’язані між собою компоненти теми. Зрештою, учні отримують цілісний навчальний досвід.
Під час пандемії деяким учителям доводиться працювати і з учнями, які навчаються безпосередньо в класі, і з тими, хто перебувають на самоізоляції й навчаються онлайн.
Ми поговорили з учителями, які мають такий досвід, про те, як вони поєднують онлайн- і офлайн-уроки, які методики використовують і чи важко так працювати.
Світлана Братошевська – вчителька фізики й заступниця директора з навчально-виховної роботи Миколаївської загальноосвітньої школи №29. 3 вересня двоє вчителів зі школи захворіли на коронавірус. Оскільки вони контактували з учнями, сім класів змушені були піти на самоізоляцію.
Однак навчання не перервали. Натомість, ці класи перейшли на дистанційне навчання. Так, вчителі, які не захворіли, перебуваючи в школі, викладали уроки для тих класів, які навчалися офлайн, і для тих, які навчалися онлайн. Світлана вирішила працювати за методикою перевернутого класу.
“Оскільки в кожного класу є Google Classroom, там я розміщувала розклад, план занять, завдання, цілі уроку та систему оцінювання результатів. Це – аби дитина мала можливість ознайомитися з матеріалами уроку, підготуватися до нього – і закріпити знання на уроці”, – розповідає вчителька.
Для тих класів, які навчалися онлайн, Світлана налаштовувала техніку у своєму кабінеті і проводила звичайний дистанційний урок у Google Meet. Кожен учитель-предметник робив це у своєму кабінеті згідно з розкладом.
“Усе відбувається так, як на звичайному уроці: презентація, яку я вмикаю через функцію демонстрації екрану, лекція. А коли діти хочуть відповісти чи щось запитати, просто піднімають руку. Опісля онлайн-уроку міг бути урок у класі.
Міф – що це подвійна підготовка. Я все одно готую презентацію. То яка різниця, ввімкнути її у класі чи в Zoom? Ми готові й до того, аби хтось із дітей класу займався вдома. Тоді просто вмикатимемо трансляцію в класі”, – каже Світлана.
А ще, каже, варто записувати відео уроків і переглядати їх. За словами Світлани, так можна помітити емоції дітей і зрозуміти, коли вони стурбовані, коли щось не зрозуміли, а коли раділи. Також можна зробити аналіз помилок у викладанні.
Наприклад, це спрацює, якщо вчитель записуватиме урок, коли він викладає і офлайн, і паралельно вмикає трансляцію для дітей, які навчаються онлайн. Можливо, треба інакше поставити камеру чи покращити звук, а, може, щось треба інакше пояснити, бо для дітей, які дивляться урок онлайн, це незрозуміло.
Олена Чкурка, вчителька математики в Одеській школі, працює тиждень з однією половиною класу онлайн, тиждень – з іншою. Тобто, у класі завжди є пів групи дітей, решта – долучаються до трансляції уроку. Через тиждень відбувається ротація.
Вчителька радить спланувати урок так, аби половина була присвячена самостійній роботі дитини. Також, каже, допомагає вебкамера, яка окремо під’єднується до комп’ютера чи ноутбука – тоді її можна встановити куди завгодно. І краще мати окремий мікрофон на кліпсі, щоби була можливість пересуватись і звук був добрим. Однак можна пристовуватися працювати зі звичайною камерою, що вбудована в комп’ютер чи телефон.
Учителька математики і заступниця директора у Новопетрівській ЗОШ №3, що на Київщині, Ольга Петровська розповідає про сім обставин, за яких у школі відбуваються дистанційні уроки:
“Наприклад, сьогодні 6 клас навчався дистанційно, бо вчителька української мови прихворіла. Оскільки ми не хочемо нікого наражати на небезпеку, вона викладала п’ять уроків з дому.
Чому п’ять уроків для одного класу? Бо на початку карантину вчителі створили новий розклад і згрупували уроки так, щоби викласти тижневе навантаження з дисципліни за день. Таке рішення, кажуть, розвантажило і дітей, і вчителів”, – розповідає Ольга.
Якщо вчителі здорові й можуть прийти до школи, то проводять дистанційні уроки зі своїх кабінетів. Відповідно, чергують онлайн-уроки з офлайн-уроками, ходячи до класів учнів.
Ця система, каже Ольга, працює. Бо вчителі та учні пропускають мінімум уроків, і їм не треба їх наздоганяти. Змішане навчання розвантажує організацію освітнього процесу і робить вчителів мобільним.
“Нині можна легко забезпечити перестановку. А от раніше, якщо вчитель не приходив до школи, іншим вчителям доводилося йти на заміну. А це перевантажувало їх.
Спочатку це може здаватися важким, як і будь-що нове й незрозуміле. Але в цьому випадку вчителі стають на місце учнів і можуть зрозуміти, як важко їм. Ми, учителі, часто забуваємо, що ми читаємо одне й те саме з року в рік і знаємо інформацію зі свого уроку на зубок, а от для дітей це все – нове. У випадку дистанційного чи змішаного навчання вчитель опиняється на місці учня – тепер для нього все нове. І дуже важливо сприйняти цю ситуацію, вчасно попросити допомогу у дітей або вчителів, які це вміють”, – впевнена Ольга Петровська.
Ольга Петровська поділилася лайфхаками, якими користуються в Новопетрівській школі, організовуючи змішане навчання:
“Наприклад, ми просимо батьків контролювати стан здоров’я дитини й повідомити, якщо вона вже майже одужала та може бути присутньою на уроці, але онлайн. Ще класно спрацьовує, коли в дітей добрий контакт з учителем і вони бояться втратити його прихильність. Тоді вони самі зізнаються, що сьогодні можуть бути на уроці онлайн”, – розповідає Ольга.
Учителька української мови та літератури Гімназії №267 у Києві Олена Варгас розповідає, що класи в школі поділені на дві групи. Так, діти навчаються очно через день.
“Фактично, я маю лише 50% очних уроків за програмою в кожній групі. Враховуючи такий режим роботи й попередній досвід, я обрала перевірену технологію “перевернутий клас”, – каже Олена.
Вчителька розповідає, з яких кроків складається навчання, на прикладі української мови у 7 класі:
Такий урок містить не лише теоретичний блок, а й практичні завдання, які Олена коментує після того, як діти самостійно це опрацюють. Якщо бракує часу, шукає готовий контент. Коли учні вивчають тему самостійно, готують запитання, на які хочуть отримати відповіді під час очного уроку.
Олена каже, що така система економить час; учні можуть вивчити тему в зручний для себе час, а дитина, яка хворіє, не пропустить урок; у дітей підвищується мотивація, і вони стають менш тривожними (знають, що відбуватиметься на уроці).
А от недоліки такі:
“Така модель змішаного навчання потребує від учителя величезного ресурсу часу, знань та умінь. Мій головний лайфхак полягає в тому, що я дуже люблю не стільки вчити, як вчитися. І власним прикладом намагаюся закохати своїх учнів у процес навчання”, – зізнається Олена.
Марія Марковська, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – stetsik, Depositphotos
Обговорення