Теми статті: вчителям, директорам
8 Жовтня 2020
Фасилітація – це інструмент, який допомагає полегшити процес спільного ухвалення рішення. В освітній сфері вона особливо корисна в роботі директора школи під час педрад, зустрічей із батьками або ж з під час спільних зустрічей директорів шкіл із громади.
Розповідаємо, як провести фасилітовану зустріч.
Головні принципи фасилітації:
Це фахівець, який опнував інструменти та техніки ефективних комунікацій у групі. Вона / він займає нейтральну позицію в дискусії, фіксує всі думки на дошці / ватмані / онлайн-борді, ставить запитання та полегшує процес колективного розв’язання проблем. Фасилітатор виконує такі функції:
Виконувати всі функції водночас – складно, адже фасилітатору потрібно боротися з власним внутрішнім цензором та зберігати нейтралітет. До того ж, фасилітатор зіштовхується з двома звичними установками групи, які потрібно побороти в процесі обговорення:
Фасилітатор відповідальний за перебіг обговорення. Ключ до ефективного діалогу – це активний взаємний обмін запитаннями й відповідями. Ставлячи уточнювальні запитання, фасилітатор пробує “копати глибше”, показує учасникам ситуацію цілісно.
Хто може бути фасилітатором у школі? Тут можливі два варіанти – сторонній експерт (у програмах організації “Про.Світ” це ментор) або ж представник школи. Під час стратегічних зустрічей та спілкування із батьками фасилітатором може бути директор.
Щоби позначити зміну ролі, варто використовувати візуалізацію. Наприклад, коли ви керівник – ви одягаєте капелюх, а коли фасилітатор – знімаєте. Проте це непросте поєднання, здатність до якого приходить із практикою.
1. Визначте мету зустрічі
Мета повинна бути максимально конкретною. Без чіткого фокуса група буде говорити про загальні поняття, відчуватиме себе розгублено або ж не бачитиме сенс у спільній зустрічі. Після кількох невдалих спроб колектив учителів почне уникати подібних зібрань. Почніть із обговорення питання, актуального для всіх. Наприклад, святкування Дня захисника України – як організувати свято в умовах пандемії та чи потрібно взагалі?
2. Визначте порядок питань
Якщо мета вашої бесіди – встановити кращі стосунки в команді, починати з питання про це не треба. Набагато краще почати з дуже конкретного запитання, наприклад: “Що ви пам’ятаєте з наради минулого тижня?”. Це спонукає людей подумати про конкретний випадок, а не про абстрактні поняття.
Після того, як усі обміняються своїм баченням, якою була взаємодія на минулій зустрічі, у групи буде основа для подальшого обговорення. Тоді ведучий може запитати: “Які емоції ви відзначили в собі?”. Далі ви можете запитати: “Що це говорить про нашу командну роботу? Що ми дізналися про те, як треба працювати спільно?”. Далі група може розглянути варіанти, “Як ми можемо взаємодіяти по-іншому?” і “Що для цього потрібно?”. Але все це буде можливо тільки за умови, що бесіда початково була побудована на конкретному досвіді, про який знає вся група.
3. Порепетируйте розмову в голові
Послідовно поставте собі кожне запитання, фіксуйте свою реакцію на них і те, як би ви відповіли. Це дасть вам змогу поглянути на запитання очима учасника бесіди. Після відповіді, ймовірно, подумаєте: “Я хочу змінити це запитання. Це не те, що я насправді хотів/-ла запитати”. Провівши розмову спочатку з собою, ви дізнаєтеся, де її слабкі місця, і зможете виправити це до початку зустрічі. Деякі питання можна сформулювати простіше, а деякі потребують уточнень.
4. Уважно підготуйте своє вступне слово
Привітайтеся, висловіть подяку за те, що всім вдалося зібратися. Вкажіть на причини, ситуацію, через яку виник запит у цій зустрічі. Передбачуйте спроби уникнути розмови з яких-небудь причин: “Я знаю, що ранок понеділка не найвдаліший час для цього, але нам справді потрібно розібратися в цьому питання, ви згодні?”. Ретельно продуманий вступ значно допомагає фасилітатору зацікавити групу й залучити її до обговорення.
5. Ретельно підготуйте висновок
Запишіть слова, якими ви будете завершувати розмову. Це дасть вам змогу не розгубитися, підшукуючи коректний спосіб завершити розмову. Висновок – це також спосіб нагадати про нерозв’язані проблеми: “Я думаю, усі помітили, що ця зустріч не розв’язала питання в повному обсязі. Це важливі моменти, і я записав/-ла їх до порядку денного для нашої наступної зустрічі”.
Ухвалення спільних рішень стимулює відчуття спільної відповідальності за них і результати, до яких вони призводять. Команда відстежує свою включеність у процеси й розуміє, чому саме таке рішення було ухвалене. У вчителів не виникає запитань на кшталт “Чому ми робимо так?”, а директор/-ка відчуває підтримку колективу й може делегувати певні завдання команді.
Окрім цього, під час обговорення актуалізуються непорозуміння чи питання, що довго замовчують, спеціально уникають. Це може бути важкий момент виходу із зони комфорту, проте й точкою особистісного зростання й командотворення. Фасилітація неабияк впливає на зростання рівня довіри в команді. За дослідженням The Organizational Vitality study 2017, у командах із високим рівнем довіри:
Більше про фасилітацію та перелік інструментів ви можете знайти в цій статті, а також рекомендуємо переглянути відеоефір керівниці Центру інноваційної освіти “Про.Світ” Анни Уварової, у якому вона детально розповідає про процес фасилітації у школі.
Читайте також “Вижити й порозумітися. Три методи фасилітації на допомогу шкільним спільнотам” і “Як учителям і батькам зробити щось разом. Метод фасилітації“
Поліна Гоч, контент-менеджерка Центру інноваційної освіти “Про.Світ”
Титульне фото: автор – duiwoy, Depositphotos
Публікація підготовлена в межах проєкту “Механізми кооперації в школах у кризовий час”, який реалізує Центр Інноваційної Освіти “Про.Світ” за фінансової підтримки Європейського Союзу. Її зміст є виключною відповідальністю авторки й не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу.
Обговорення