Теми статті: батькам, вчителям, директорам, НУШ, освітнім управлінцям, старша школа
29 Жовтня 2024
Зображення створено за допомогою штучного інтелекту
До 1 вересня 2025 року в Україні має оновитися мережа академічних ліцеїв. Та казус у тому, що раніше громади мали для цього інший дедлайн – 1 вересня 2024 року. Орієнтуючись на нього, статус академічного ліцею вже отримало приблизно вісім тисяч закладів середньої освіти. Про це раніше розповідав Андрій Сташків, заступник міністра освіти і науки.
Утім, за підрахунками МОН, академічних ліцеїв має бути приблизно дві тисячі, які треба повноцінно оснастити відповідно до профілів. Більше нам не треба ще й тому, що через демографічну ситуацію кількість учнів в Україні зменшуватиметься. Навіть зараз середня наповнюваність шкіл – 70 %.
Тому до часу, коли реформа НУШ зайде в старшу школу (у 2027 році учні НУШ ітимуть у 10 клас), нам треба якісно оптимізувати шкільну мережу, у якій має залишитися дві тисячі академічних ліцеїв, де навчатимуться лише 10–12 класи.
Отже, з восьми тисяч ліцеїв до наступного навчального року (2025–2026) має залишитися дві. Це означає, що найближчим часом шкільна мережа знову буде перекроюватися.
Чи готові до цього ті заклади:
Насправді в мене, як журналістки, яка останні два роки активно стежить за змінами в шкільній освіті, і мами двох школярок, задля яких ці зміни впроваджуються, є сумніви, що всі вісім тисяч шкіл, які нині мають статус академічних ліцеїв, перш ніж його отримати, шукали чесні відповіді хоча б на частину згаданих вище питань.
Знайома із Сумщини розповідала, що в її прикордонному селі школа теж отримала статус ліцею. У школі дистанційно вчиться десь пів сотні учнів із 200–300, які були тут до повномасштабного вторгнення.
У розмові з директоркою школи одного з районів Києва чула здивування, що більшість шкіл району стали ліцеями, але це рішення непродумане й неефективне для реформи шкільної мережі. Наприклад, у моєму мікрорайоні (Київ) із шести найближчих шкіл у межах пішої доступності статус ліцею з 1 вересня 2024 року мають три школи. І всі хочуть зберегти у своїй структурі початкову та базову ланки.
Що ж тепер? Частина шкіл, яка з 1 вересня 2024 року стала ліцеями, вимушена переглядати своє рішення чи залишати все без змін?
Як уже згадувалося, саме до цієї осені в Україні мала сформуватися мережа закладів освіти, на що й орієнтувалися більшість громад. Кожна з них мала визначити, які школи навчатимуть лише початкові класи, які будуть гімназіями для 5–9 класів, а які ліцеями для 10–12 класів.
Утім, був ще варіант: стати ліцеєм і лишити у своїй структурі початкову та середню ланки. Така лазівка з’явилася у 2021 році, коли до закону про формування мережі ліцеїв були внесені зміни, які давали змогу створювати ліцей, у якому будуть учні з 1 до 12 класу, а в 10–12 класах дозволялося мати не менше двох класів на паралелі із трьома профілями навчання. Як бачимо, чимало закладів обрали цей варіант.
Хоча першоідея реформи НУШ передбачала, що старша школа має бути відокремленою. Якби свого часу не вносилися зміни до законодавства про визначення ліцеїв, то вже зараз ми мали б правильно сформовану мережу.
А нині отримали вісім тисяч ліцеїв, частина з яких не відповідатиме новим вимогам, які невдовзі будуть закріплені на законодавчому рівні. Нещодавно МОН оприлюднило для громадського обговорення проєкт змін до деяких законів України щодо впровадження профільних ліцеїв, а також затвердило “Концептуальні засади реформування профільної середньої освіти (академічні ліцеї)“.
На основі цих документів з 1 вересня 2025 року академічний ліцей – це заклад,
Тож нинішній навчальний рік – це можливість для шкіл ще раз проаналізувати, чи готові вони ставати ліцеями, наскільки відповідають новим вимогам. І потихеньку готувати комунікаційну кампанію:
Обидва варіанти означають чергові зміни, можливі конфлікти та непорозуміння між батьками, вчителями й засновниками.
Але по-іншому ніяк. Бо тоді дивно з нашого боку щиро заздрити, як класно вчаться учні за кордоном, і нічого не змінювати в себе. Адже в країнах Європи здебільшого старші школи відокремлені від базової та початкової, старшокласники вчаться за профілями, мають право обирати предмети для глибшого вивчення тощо.
Реформа профільної освіти в Україні намагається йти цим шляхом, адаптуючись до умов війни та інших викликів. Головне не шукати знову лазівки, щоб уникнути змін, а налаштуватися на чесну й непросту роботу.
Інна Лиховид, освітня журналістка
Титульне фото: ШІ
Обговорення