Теми статті: батькам, вчителям, директорам, інформатика, НУШ, пілотні класи, початкова освіта
20 Жовтня 2020
4 229
0
З’явилась друга тема з інформатики для 4-го пілотного класу “Інформаційний світ”.
Авторка – Оксана Пасічник.
Матеріали доступні на цьому сайті або нижче.
На першому занятті цієї теми маємо розглянути пошук інформації у різних джерелах.
Для виконання вправ добре мати щось на кшталт бочечок із числами лото або аркуші з написаними числами. Вони допоможуть проілюструвати принцип пошуку в довільній та упорядкованій послідовностях. Спочатку шукаємо число в довільній послідовності, і це означає велику кількість спроб, а точніше – кожного разу непрогнозовану: може, пощастить знайти з першої спроби, а може – з останньої.
Проте в упорядкованій послідовності можна скористатися методом половинного пошуку (взагалі-то це бінарний або двійковий пошук, але термін у цьому випадку не потрібен): завжди беремо середину діапазону і, залежно від того, яке значення побачили, далі рухаємось до правої чи лівої половинки діапазону. Знову беремо середину й т.д. За можливості, учні можуть спробувати відтворити пошук потрібного значення в довільній та впорядкованій послідовностях у групах. Бажано рахувати спроби і зробити висновок (якщо знаємо, ЯК шукати, то шукати стає легше і швидше).
4_7 Пошук інформації у різних джерелах
Можна також скористатися презентацією (посилання працюватимуть лише в презентації, завантаженій на комп’ютер та відкритій у програмі PowerPoint) або відеодемонстрацією.
Можна спробувати пограти в гру “Вгадай число” за аналогічним принципом.
Далі пропоную працювати зі словниками (звичайним та електронним). Звичайний словник – впорядкована послідовність, отже пасуватиме метод половинного пошуку. Електронний, зі свого боку, зручний тим, що взагалі не потрібно вміти шукати – одразу отримуємо потрібне слово. Учні мають сформулювати переваги та недоліки, особливості пошуку в звичайному та електронному словниках.
Друге заняття теми стосується надійних та ненадійних джерел інформації. Розглядаємо кілька тверджень і кілька джерел інформації, звідки ми могли довідатися про них. Обговорюємо їх надійність та можливості перевірки.
Після цього розглядаємо інформаційні повідомлення: рекламне (часто перебільшене чи взагалі нереальне), а також новинне (може бути неправдивим). Варто звернути увагу, що інші люди можуть недостатньо ретельно перевірити отриману інформацію й повірити їй, поширити, переказати іншим і т.д. Тому важливо перевіряти отриману інформацію, особливо якщо вона здається надто неймовірною (для прикладу наведені заголовки, які часто трапляються в ненадійних статтях).
Учні можуть проаналізувати кілька зображень і припустити, з якою метою можна їх використати. Також можна розглянути фотографії відомих місць, зроблені з різних ракурсів. Посилання наведено в презентації.
4_8 Надійні та не надійні джерела інформації
На третьому занятті продовжуємо розмову про те, як можна з’ясувати ненадійність інформації у вебджерелі. Частина критеріїв стосуються аналізу поданої інформації (перебільшені заголовки; наведено судження, а не факти; неправдиві ілюстрації; багато реклами). Проте є й технічні критерії: адреса сайту, наявність дати публікації, а також вказання її автора. Розглядаємо структуру адреси вебсторінки, проводячи аналогію з поштовою (звичайною) адресою: вона потрібна, щоби точно знайти будівлю чи адресата. Звертаємо увагу на особливості вебадрес, які роблять їх більш та менш надійними.
Далі наведено кілька термінів, пов’язаних з інтернетом та мережами – потрібно пояснити взаємозв’язки між ними. Можна зобразити їх у карті понять, зокрема й електронно (наприклад, на дошці) або на слайді презентації (залежно від того, скільки часу відводити на цю діяльність, є сенс підготувати слайд із готовими написами, і учням потрібно буде лише їх переміщувати).
4_9 Адреса веб-ресурсуДля останнього блоку цієї теми я використала ресурси проєкту.
Учням пропонується подумати над тим, що є їхньою власністю і чи приємно, коли її забирають. Власністю є й інтелектуальні продукти, малюнки, твори, пісні, програми. Можна переглянути відео про те, що таке креативність (там є українські субтитри) і подумати, в чому виражається творчість кожного. Пропоную також посилання на історію про 13-річного програміста. Можна спільно поміркувати над тим, що потрібно для створення свого твору, і дійти висновку, що це не так уже й просто й вимагає зусиль, наполегливості, натхнення.
Пропонується кілька ситуативних історій на тему авторства та власних ідей. Учні мають поміркувати, наскільки приємно чи неприємно потрапити в такі ситуації і як запобігти негативним наслідкам порушення авторського права.
4_11 Чому важливо бути чеснимХоча в цифровому інформаційному продукті дуже легко скопіювати чужу роботу (хороша нагода попрактикувати комбінації клавіш Ctrl+C, Ctrl+V), необхідно вказувати посилання на джерело та автора інформації. Цитати обов’язково брати в лапки (практикуємо ставити лапки). За можливості, також отримувати дозвіл від автора.
Дивіться також модельну програму та першу тему
“Нова українська школа”
Титульне фото: автор – ra2studio, Depositphotos
Обговорення