Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

До уваги вчителів! Друга тема з інформатики для 4-го пілотного класу

З’явилась друга тема з інформатики для 4-го пілотного класу “Інформаційний світ”.

Авторка – Оксана Пасічник.

Матеріали доступні на цьому сайті або нижче.

Як вгадати (знайти) число за найменшу кількість спроб?

На першому занятті цієї теми маємо розглянути пошук інформації у різних джерелах.

Для виконання вправ добре мати щось на кшталт бочечок із числами лото або аркуші з написаними числами. Вони допоможуть проілюструвати принцип пошуку в довільній та упорядкованій послідовностях. Спочатку шукаємо число в довільній послідовності, і це означає велику кількість спроб, а точніше кожного разу непрогнозовану: може, пощастить знайти з першої спроби, а може з останньої.

Проте в упорядкованій послідовності можна скористатися методом половинного пошуку (взагалі-то це бінарний або двійковий пошук, але термін у цьому випадку не потрібен): завжди беремо середину діапазону і, залежно від того, яке значення побачили, далі рухаємось до правої чи лівої половинки діапазону. Знову беремо середину й т.д. За можливості, учні можуть спробувати відтворити пошук потрібного значення в довільній та впорядкованій послідовностях у групах. Бажано рахувати спроби і зробити висновок (якщо знаємо, ЯК шукати, то шукати стає легше і швидше).

4_7 Пошук інформації у різних джерелах

Завантажити документ

Можна також скористатися презентацією (посилання працюватимуть лише в презентації, завантаженій на комп’ютер та відкритій у програмі PowerPoint) або відеодемонстрацією.

Можна спробувати пограти в гру “Вгадай число” за аналогічним принципом.

Далі пропоную працювати зі словниками (звичайним та електронним). Звичайний словник впорядкована послідовність, отже пасуватиме метод половинного пошуку. Електронний, зі свого боку, зручний тим, що взагалі не потрібно вміти шукати одразу отримуємо потрібне слово. Учні мають сформулювати переваги та недоліки, особливості пошуку в звичайному та електронному словниках.

Звідки я знаю те, що знаю?

Друге заняття теми стосується надійних та ненадійних джерел інформації. Розглядаємо кілька тверджень і кілька джерел інформації, звідки ми могли довідатися про них. Обговорюємо їх надійність та можливості перевірки.

Після цього розглядаємо інформаційні повідомлення: рекламне (часто перебільшене чи взагалі нереальне), а також новинне (може бути неправдивим). Варто звернути увагу, що інші люди можуть недостатньо ретельно перевірити отриману інформацію й повірити їй, поширити, переказати іншим і т.д. Тому важливо перевіряти отриману інформацію, особливо якщо вона здається надто неймовірною (для прикладу наведені заголовки, які часто трапляються в ненадійних статтях).

Учні можуть проаналізувати кілька зображень і припустити, з якою метою можна їх використати. Також можна розглянути фотографії відомих місць, зроблені з різних ракурсів. Посилання наведено в презентації.

4_8 Надійні та не надійні джерела інформації

Завантажити документ

Де шукати правдиву інформацію?

На третьому занятті продовжуємо розмову про те, як можна з’ясувати ненадійність інформації у вебджерелі. Частина критеріїв стосуються аналізу поданої інформації (перебільшені заголовки; наведено судження, а не факти; неправдиві ілюстрації; багато реклами). Проте є й технічні критерії: адреса сайту, наявність дати публікації, а також вказання її автора. Розглядаємо структуру адреси вебсторінки, проводячи аналогію з поштовою (звичайною) адресою: вона потрібна, щоби точно знайти будівлю чи адресата. Звертаємо увагу на особливості вебадрес, які роблять їх більш та менш надійними.

Далі наведено кілька термінів, пов’язаних з інтернетом та мережами – потрібно пояснити взаємозв’язки між ними. Можна зобразити їх у карті понять, зокрема й електронно (наприклад, на дошці) або на слайді презентації (залежно від того, скільки часу відводити на цю діяльність, є сенс підготувати слайд із готовими написами, і учням потрібно буде лише їх переміщувати).

4_9 Адреса веб-ресурсу

Завантажити документ

Чому важливо бути чесним?

Для останнього блоку цієї теми я використала ресурси проєкту.

Учням пропонується подумати над тим, що є їхньою власністю і чи приємно, коли її забирають. Власністю є й інтелектуальні продукти, малюнки, твори, пісні, програми. Можна переглянути відео про те, що таке креативність (там є українські субтитри) і подумати, в чому виражається творчість кожного. Пропоную також посилання на історію про 13-річного програміста. Можна спільно поміркувати над тим, що потрібно для створення свого твору, і дійти висновку, що це не так уже й просто й вимагає зусиль, наполегливості, натхнення.

Пропонується кілька ситуативних історій на тему авторства та власних ідей. Учні мають поміркувати, наскільки приємно чи неприємно потрапити в такі ситуації і як запобігти негативним наслідкам порушення авторського права.

4_11 Чому важливо бути чесним

Завантажити документ

Хоча в цифровому інформаційному продукті дуже легко скопіювати чужу роботу (хороша нагода попрактикувати комбінації клавіш Ctrl+C, Ctrl+V), необхідно вказувати посилання на джерело та автора інформації. Цитати обов’язково брати в лапки (практикуємо ставити лапки). За можливості, також отримувати дозвіл від автора.

Дивіться також модельну програму та першу тему

“Нова українська школа”

Титульне фото: автор – ra2studio, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення