10 381
0
Щодо того, потрібна чи не потрібна форма у середній школі, дискутують не один рік. Насправді наукових доказів її користі чи шкоди для навчання надзвичайно мало. У британському метадослідженні Teaching and Learning Toolkit вчені спробували узагальнити й систематизувати наявні дані з цього питання.
Шкільна форма може варіюватися від дуже формальної та деталізованої (наприклад, вимагає піджаків конкретного фасону та регламентує інші предмети одягу й аксесуари) до більш неформальної й лаконічної (наприклад, включає лише шкільний світшот). У різних шкіл різна політика щодо форми, і вона може бути досить суворою та регулювати й інші, крім одягу, аспекти зовнішнього вигляду учнів.
Наскільки такий підхід ефективний?
Обов’язкову шкільну форму часто впроваджують разом з іншими заходами щодо вдосконалення освітнього процесу, тож складно виміряти вплив саме носіння форми на навчальні досягнення.
У деяких країнах – наприклад, у Великій Британії – існує переконання, що шкільна форма сприяє розвитку загального шкільного духу, а отже, підтримує дисципліну та мотивацію. Також дехто вважає, що форма сприяє соціальній рівності. Однак науково надійних доказів того, що запровадження шкільної форми саме собою покращить успішність, поведінку чи відвідуваність, немає.
Варто також пам’ятати, що покращення поведінки не обов’язково дорівнює навчальним успіхам, хоч і може бути їх передумовою.
Поради для директорів і вчителів та вартість запровадження методу
Вважають, що запровадження шкільної форми доповнює розвиток і підтримку загальношкільної культури, що, своєю чергою, може сприяти дисципліні та мотивації учнів.
Основна ідея щодо форми: однаковий одяг втілює однакові цінності, а отже, носіння форми породжує високі очікування педагогічного колективу щодо поведінки учнів.
Впровадження шкільної форми може бути дорогим нововведенням для батьків, тож недоцільно регулярно змінювати вимоги до форми, оскільки це може поставити в іще невигідніше становище дітей із родин з меншими статками.
Витрати, пов’язані із запровадженням шкільної форми, дуже низькі для школи – вони лягають на батьків. Деякі школи за кордоном можуть оплачувати шкільну форму для дітей із малозабезпечених сімей або видавати на неї певні субсидії.
Доказів щодо впливу шкільної форми на результати навчання вкрай мало – лише 7 досліджень, за словами британських науковців, відповідали критеріям включення до метадослідження.
Ключові висновки
Метод, інструмент, підхід в освітньому процесі | Вартість | Ефективність (у місяцях навчального прогресу на рік) | Метод, інструмент, підхід в освітньому процесі | Вартість | Ефективність (у місяцях навчального прогресу на рік) |
Навчити вчитися (осмислювати, планувати, оцінювати своє навчання) | Низька | +7 | Індивідуальні завдання (у межах навчального процесу – залежно від потреб і здібностей учня) | Низька | +4 |
Навчити розуміти прочитане | Низька | +6 | Літні школи | Помірно висока | +3 |
Навчити говорити й слухати | Низька | +6 | Мистецькі практики (у межах шкільної програми чи в позашкільних гуртках) | Низька | +3 |
Фідбек (зворотний зв’язок) про успіхи учня | Низька | +6 | Подовження навчального часу | Помірно висока | +3 |
Навчання майстерності (розбивання матеріалу на блоки, у кожному з яких учні мають досягти певного рівня) | Низька | +5 | Поділ класу на групи за рівнем навчальних досягнень | Низька | +2 |
Спільне навчання | Низька | +5 | Зменшення розміру класу | Дуже висока | +2 |
Фоніка (формування стійких зв’язків між звучанням мови й письмовими символами) | Низька | +5 | Наставництво/
Менторство (наставником є старша людина – учень або дорослий-волонтер) |
Помірно висока | +2 |
Взаємонавчання | Низька | +5 | Фізична активність | Низька | +1 |
Домашнє завдання | Низька | +5 | Плата вчителю за досягнення учнів | Порівняно низька | +1 |
Індивідуальні заняття (репетиторство) | Помірно висока | +5 | Поділ на групи та “потоки” (формально за схильностями й уміннями, але часто – за реальними навчальними досягненнями) | Низька | 0 |
Соціально-емоційне навчання (здобуття “м’яких навичок”) | Низька | +4 | Шкільна форма | Низька | Недостатньо доказів для висновків |
Допомога асистента вчителя | Помірно висока | +4 | “Виїзне” навчання (наприклад, на природі) | Помірно висока | Недостатньо доказів для висновків |
Залучення батьків | Низька | +4 | Стиль навчання (використання одного головного підходу в навчанні) | Низька | Недостатньо доказів для висновків |
Навчання в малих групах | Порівняно низька | +4 | Формування кар’єрних прагнень | Низька | Недостатньо доказів для висновків |
Комплексні виховні заходи (робота із поведінкою, ставленням до навчання, однокласників, учителів тощо) | Порівняно низька | +4 | Повторний рік | Дуже низька | -3 |
Читайте також: “Роль фідбеку (відгуків про роботу учня) в академічній успішності учня – британське дослідження”.
Фото: sluga-narodu.com
Обговорення